Bouwproject Mercedes postkoffer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door a90 »

Knappe auto zeg ! Dit filmpje dan maar kijken :)

Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

Allen, Bedankt voor jullie reacties!!

Vandaag de gehele laadbak zonder problemen ontmanteld.

Wel de eerste kleine tegenvaller tegengekomen bij het openen van de achterdeuren.

Een kleine daklekkage voorin bij de lichtbak in de laadbak

Ik zag dat er wat water naar voren liep richting de cabine.

Het zal mij benieuwen hoe de cabine onder de rubbermat eruitziet.

Het verstevigen van de dakconstructie stond al als eerste op de planning.

Komende week nog maar even kijken hoe we het dak het beste kunnen repareren.
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

Al weer een maand verder.

Door het koude weer valt het toch tegen wat je direct aan de auto kan doen.
Ik heb een radiatorkachel in de wagen gezet, zodat ik wel binnen kan werken.

Het dak is inmiddels verstevigd en de lekkage hersteld, (klein scheurtje) Tijdelijke opgelost met polyester reparatie.

Komende maand door drukke werkzaamheden en de naderende feestdagen heb ik maar heel weinig tijd om aan de bus zelf te werken.
Xtreme is binnen, dus de komende periode eerst maar isoleren.
Voordat ik met de vloer begin, zal ik de vuilwatertank eerst moeten monteren, aangezien deze ophangbeugel door de oude vloer moet worden bevestigd. Hopelijk komt er nog een zachte december zaterdag.

Ik zag inmiddels de vraag van GSM langs komen over de planning van werkzaamheden en uiteraard zit ik als beginner ook met hetzelfde.
Verschil bij mijn wagen is natuurlijk, dat de zijwanden reeds zijn geisoleerd door de sandwich panelen en helemaal recht zijn.
Hierdoor kan ik de seitz S4 ramen vrij makkelijk monteren op de vlakke wand.
Indien het te koud is en niet kan plakken, dan kan ik ze alleen klemmen, maar zijn ze volgens mij ook waterdicht.
Is er iemand die hier positieve ervaring mee heeft? De wagen staat namelijk wel altijd buiten.
Als de wagen gespoten wordt ,zou ik overigens het liefst de ramen ook nog een keer uithalen.
De zijwand bekleed ik met Vinyl

Terugkomend op deplanning en de werkzaamheden.
Bij het bestellen van materialen en mijn beperkte ,niet praktische, opslagcapaciteit (zolder!! en vochtig houten hok :thumbdown: ) ,
ben ik inmiddels binnen veertien dagen achter gekomen dat het inderdaad handiger is de volgorde van de planning en de bijbehorende werkzaamheden vast te leggen.

Daarmee voorkomen je, dat je met meerdere zaken tegelijk bezig bent en het overzicht kwijt raakt en rommelig wordt en onoverzichtelijk gaat worden, met als positief gevolg dat je efficienter kan werken.

Afgelopen jaar had ik mijn hele plan/ontwerp in het hoofd zitten, het blijft dan toch rommelig, op de een of andere manier.
Nu ik de wagen heb opgemeten, heb ik de plattegrond uitgewerkt

Electraschema werk ik de komende weken uit.
Overigens vind ik het overzicht van GSM erg mooi getekend en heb er inmiddels veel van opgestoken.
Ik zal het ook proberen zo op te zetten.

Naast het electra schema maak ik een plattegrond van de electra draden, water- en gasleidingen, plaats van accu en kachel en door- en afvoerpijpen.
Het gevaar dat ik iets vergeet, verklein ik hiermee. zodra ik iets tegenkom, teken ik dit uit. Hiermee verklein ik de kans dat je iets vergeet, of over het hoofd ziet. Het is nu nog eenvoudig een leiding erbij te plaatsen. Ik maak sowieso nog een paar extra reserve lege leidingen.

Inmiddels hebben wij de houtsoort uitgezocht en afgelopen vrijdag heb ik het (HPL- met populieren) plaatwerk besteld.

Aangezien er een behoorlijke levertijd van ongeveer 8 weken op staat, was dit wel even belangrijk.
Ik ben pas van plan begin maart hier mee te starten, maar dan weet ik zeker dat het binnen is.
Ook de zijwand- en plafondbekleding is inmiddels besteld.
Maxx fan heb ik overigens ook besteld.

Opslag van de HPL-platen, waarschijnlijk bij mijn zwager in zijn verwarmde garage. ( Ik zal hem bij het komende familie bowlinguurtje, maar laten winnen en van een extra drankje voorzien) :cheers:
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

Na ruim vier maanden stilte, een update.

In de maand januari vanwege het koude weer niet zo veel gedaan.

Ik heb een mooie hobbyruimte gevonden, waar ik de wagen kan afbouwen.

Vanaf februari aan de slag gegaan en we (mijn zwager helpt heel veel.) liggen we weer aardig op schema. We zijn op dit moment nog druk met het meubilair bezig.
Wat hebben we gedaan:

- De tussenwand bij de cabine is gedemonteerd.
- De achterdeuren zijn gedemonteerd.
- De schuifdeur is eruit en de nieuwe camperdeur incl. nieuwe wand is klaar voor montage.
- De instap bij de nieuwe zijdeur is opnieuw verstevigd en voorzien van een Thule uitschuiftrede.
- De achterwand is klaar en opnieuw geisoleerd (4 cm (xtreme) en voorzien van een derde remlicht.
- Het dak is verstevigd en met xtreme (2 cm) geïsoleerd
- De vloer is geïsoleerd met xtreme (1 cm) en daarop 10mm populierenmultiplex met grondlaag.
- De gaten met het randwerk voor de drie dakluiken zijn klaar.
- De garagedeur zit erin.
- De twee seitz ramen boven de Bedden.
- Twee enkele bedden in de lengte gemaakt, waarbij de achterste helft aan elkaar verbonden is met een hoogte van 1 mtr.
- Keuken (Zonder front en lades) klaar.
- 1 tijdelijke langsbank, op de plek van de toekomstige wc. Ik wil hem voor 4 personen goedgekeurd hebben en ik heb nog geen draaischijven, overigens ook nog geen onderbak en bijrijdersstoel.

Komend weekend gaan we de drie traptredes (bed instap) maken en het keukenraam monteren.
Wellicht lukt het nog om een bovenkastje te maken.

De wagen is nog niet geregistreerd en gekeurd door de RDW.
Ik ben nl. nog steeds bezig om een juiste trekhaak te vinden.
Aangezien er geen trekhaakgegevens op het duitse kenteken staan, kreeg ik van de RDW te horen dat er een trekhaak onder moet zitten en de BFAB verklaring van de importeur alleen niet genoeg is. opelijk lukt dit snel.
Is er iemand die hier goede ervaringen mee heeft?

Na de keuring gaat het gehele interieur er weer uit en zullen we de wanden met vinyl beplakken, de vloer met flex floorstroken bekleden en de plafondplaten monteren.

Vandaag naar schijndel geweest en nog diverse materialen gehaald. we hoeven ons zeker niet te vervelen
Deadline 1 augustus (vakantie 1e week = sneekweek, nadert echter snel en er moet nog veel gebeuren Het wordt zeker spannend om het te halen.

Volgende week zal ik wat foto's plaatsen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Navigator »

Over de trekhaak moet je de Gele Banaan even PB'en. Volgens mij weet hij daar alles van.

Mooi al die vorderingen. We zijn benieuwd naar de foto's.
Forum verlaten.
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

Afbeelding

De Achterwand met de verstevigingen en isolatie.

Afbeelding
De garagedeur met het raam boven het bed.

Afbeelding
De keuken met dewebasto diesel kookplaat in het smalle stuk komt een apothekerskast.
De wasbak komt aan de rechterzijde.

Afbeelding
Afbeelding
De bedden met een hoogte van een meter 2 meter lang, 70 cm breed, Het tussen stuk is 1,25 meter lang.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door kampo »

Breakaway schreef:...Het dak is inmiddels verstevigd en de lekkage hersteld, (klein scheurtje) Tijdelijke opgelost met polyester reparatie...
Beste,
Al jaren volg ik allerhande postkofferbouwers. :thumbup:
Het blijkt een steeds terugkomend fenomeen te zijn. Heel veel schade door water insijpeling via het dak.
Meteen, iets later of pas na een paar jaar maakt daarbij geen verschil.
Schade aan het interieur komt eraan.
Hoe komt dat eigenlijk bij die postkoffers en wat kan je eraan doen om het te voorkomen ?
Het antwoord daarop is bekend.
Groeten Kampo
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

Hoi Kampo,

Ik ben het met je eens dat de dakcontstructie eigenlijk te licht is.

Omdat er nergens een spant is zakken ze een beetje in, met als gevolg dat er altijd water op blijft liggen. Met vorst en sneeuw wordt dit er natuurlijk niet beter op..

Ik heb het dak op dezelfde manier als de navigator van binnenuit met vierkante aluprofielen verstevigd. Met name door de nieuwe spanten en de nieuw houten wanden is er nu voldoende stevigheid en is het dak weer teruggedrukt. Op de buitenzijde wordt over het gehele dak nog een poly plaat geplakt van 2mm. Deze plaat wordt ook gebruikt bij aanhangwagens en koelwagens. en is direct afgewerkt met een gelcoat.


Dat moet genoeg zijn voor nog vele jaren.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Gele banaan »

Hallo Breakaway,
Voor dat trekhaak gewicht gewicht op je kenteken even bellen met de Homologatie afdeling van Mercedes in Nijkerk.
Afspraak maken voor een keuring, iets van rond de 100 Euro betalen en je krijgt een sticker voor op het onderstel van je bestuurders stoel en een keuringsbewijs wat je moet meenemen naar de keuring bij de RDW. Ik heb alle keuringen op een dag gedaan. S'morgens met het eendaags kenteken van de RDW , vanuit Zaandam eerst naar Nijkerk gereden en toen door naar de RDW in Zwolle. Daar eerst een normale keuring om een kenteken te krijgen, en vervolgens gekeurd of hij aan de camper inrichting voldeed om in aanmerking te komen t.b.v. kwart houderschapsbelasting, ook nog even naar het belasting loket geweest t.b.v. bpm betaling. 4 dagen later kenteken in huis.
Als je meer wil weten over de trekhaak zelf moet je maar effe en pm sturen ik zie het wel.
Gr Bananenman
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door kampo »

@Breakaway :thumbup: :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Gele banaan »

Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

@gele banaan, bedankt voor je pb en bijgaande foto.
Verhelderend. Erg netjes gedaan overigens.

Naar aanleiding van je reactie/ervaring heb ik gisteren weer contact opgenomen met de technische helpdesk van de RDW en inderdaad tot mijn verbazing krijg ik een compleet ander verhaal te horen. De BFAB verklaring van de mercedes importeur en de bijbehorende sticker blijkt nu inderdaad voldoende. :bang:
De trekhaak kan dus na dekeuring nog gemonteerd worden.

Gelijk maar de RDW keuring aangevraagd. 22 mei is het zover.
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Gele banaan »

Veel geluk en plezier er mee, zal gerust wel goed komen.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Breakaway
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:24
Locatie: Irnsum

Re: Bouwproject Mercedes postkoffer



Bericht door Breakaway »

Afgelopen maandag naar de RDW geweest voor de camperkeuring.
Een enorme wachtrij voor mij, maar dankzij mijn afspraak precies op tijd opgeroepen en iedereen kon blijven zitten, behalve de eigenaar van de postkoffer :-B

Erg aardige en ook geïnteresseerde keurmeester.
Zonder problemen goedgekeurd met 4 zitplaatsen.

Ook de trekhaakgegevens geen enkel probleem.
Bpm astgesteld op 351 Euro. Wachten is nu op het kenteken.
Gewicht 2370 kg. Pngeveer 100kg meer dan op het oude kenteken vermeld stond.

Inmiddels is de wagen van binnen weer volledig gestript en zijn alle schroefgaten geplamuurd.. Vandaag alle oneffenheden wegschuren.
Hierna start ik met de montage van de wandbekleding, plafondplaten en de zelfklevende vloerstroken. en plaatsen we al het meubilair definitief.

Nog een dikke twee maand te gaan voor de vakantie. Zal nog een hele klus worden om dit voor elkaar te krijgen.

Maar deze belanrijke mijlpaal (zo voelt het voor mij) hebben we in ieder geval zonder problemen afgesloten. :cheers:
Plaats reactie