bestuurdersstoel op bijrijdersplek

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7492
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door ducati 900 »

Je hebt gelijk hij heeft het over een dinette maar ook over langsbanken en daar is inderdaad zoals je
al eerder schreef tot BJ. goedkeur mogelijk.

En Hans dit werd mij door een keurmeester van de RDW verteld.
Het moment van keuren geldt en wat je erna doet is niet relevant er wordt nooit meer
naar gekeken, niet bij de Apk noch bij een ongeval.

Je gaat ook altijd zo licht mogelijk naar de keuring, zonder gereedschap, reservewiel en zo weinig mogelijk brandstof.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door myway »

pele schreef:Ik denk dat de scharnierdatum 21 juli 2013 het volgende betekent:

Kampeerwagens die tot die datum een bank in langsrichting hebben, behouden het recht om die tijdens het rijden te gebruiken: verworven recht.
Vanaf die datum wordt dat niet meer toegelaten, ongeacht het bouwjaar van het voertuig.
Zijn we er ook uit dat wat hier boven staat niet juist is.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door pele »

Dat is dan goed nieuws voor hen die dergelijke dwarsbanken veilig en comfortabel genoeg vinden en op deze wijze eenvoudig meerdere rij-zitplaatsen willen realiseren.
In België kan het al jaren niet meer. Het lijkt me onlogisch: Men vindt dat dwarsbanken onveilig zijn en stelt dat ze vanaf een bepaalde datum niet meer aanvaard worden.
Zoiets kan men moeilijk met terugwerkende kracht doen, dus wie voor de overgangsdatum die zitplaatsen heeft verkregen, behoudt ze.

Enfin, succes!
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 13 mar 2016, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren graag de knop nieuw antwoord links gebruiken en niet de knop citeer rechts. Dan staat niet alles onnodig dubbel. Leest een stuk prettiger ;-)
elephantus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 10:32

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door elephantus »

Na eerst een 6-tal e-mails met een maximum van 2 regels als antwoord, heb ik nu een duidelijke e-mail met alle benodigde info retour gekregen van het RDW. Blijkbaar is de vraag even intern doorgezet naar iemand die wel weet waar die het over heeft :thumbup:
RDW per e-mail schreef: Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van een bedrijfswagen naar een kampeerwagen.

Antwoorden op uw vragen:
1: Zitplaatsen in de rij-richting plaatsen, welke voorzien zijn van de benodigde certificaten, hiervoor is een extra keuring op locatie noodzakelijk.
Dit is afhankelijk van de documenten welke u bij de zitplaatsen heeft. Wanneer u een (Europese) goedkeuring (of testrapport afgetekend door een toelatingsautoriteit (b.v. de RDW afdeling TTV)) bij de zitplaatsen heeft, dan kan het beoordeeld worden op een RDW keuringsstation. Wanneer er testrapporten bij zijn welke niet gecontroleerd zijn door een toelatingsautoriteit dan kunt u een aanvraag indienen bij de afdeling TTV voor een beoordeling op de eisen zoals beschreven in de Wijze van keuren (onderaan deze mail legt ik de eisen uit). Ik verzoek u om de onderstaande mail goed door te lezen.

2: Een x-tal zitplaatsen dwars plaatsen. Dienen deze zitplaatsen op een bepaalde manier afgewerkt te zijn? Zoals kussens o.i.d. Of zou dit in principe ook een houten bankje mogen zijn? Dit i.v.m. het feit dat ik wellicht tijdens de keuring nog geen op maat gemaakte kussens heb en er dus alleen houten dwars-bankjes in staan.
De zitplaats dient te voldoen aan de definitie van zitplaatsen, deze is als volgt:
Een zitplaats is een constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:

1. naar voren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die zodanig naar de voorkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
2. naar achteren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die zodanig naar de achterkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
3. zijdelings gerichte zitplaats: zitplaats die, gelet op haar gerichtheid ten opzichte van het middenlangsvlak van het voertuig, niet voldoet aan de onderdelen 1 en 2.
De zitplaats dient te zijn voorzien van bekleding.

Wijzigen van een bedrijfswagen naar een kampeerwagen
Als u een bedrijfsauto ombouwt naar kampeerwagen, dan verandert het voertuig van voertuigcategorie. Dit houdt in dat het voertuig moet voldoen aan de toelatingseisen voor een kampeerwagen. Om dit te controleren moet u het voertuig laten keuren bij één van de keuringsstations van de RDW. Hieronder leest u de informatie over het wijzigen van een voertuig en wat u moet doen, zodat u na de wijziging weer een geldig kentekenbewijs bij uw voertuig kunt krijgen.

Identificatie na wijziging
Bij ieder onderzoek moet de RDW de identiteit van het aangeboden voertuig vaststellen. Als een voertuig ingrijpend is gewijzigd, is de identiteit na wijziging soms niet (meer) vast te stellen. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de (her)afgifte van het kentekenbewijs.

Eisen bij wijziging
De wettelijke basis voor het beoordelen van een wijziging is te vinden in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De RDW toetst de aspecten, die geraakt worden door de wijziging, aan de eisen zoals die golden ten tijde van de eerste toelating van uw voertuig. Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW op:
de permanente eisen, zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen
de individuele goedkeuringseisen, zoals vermeld in Wijze van keuren voor personenauto's M1
Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 juli 2014? Dan geldt de Wijze van keuren versie tot 1 juli 2014. Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van na 30 juni 2014? Dan geldt de Wijze van keuren versie juli 2014 pdf, 885 kB . Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW aan de permanente eisen. U dient stapsgewijs deze eisen ten opzichte van uw voertuig te controleren.

Inrichting kampeerwagen
Bij de keuring bekijkt de RDW of uw kampeerwagen voldoet aan de inrichtingseisen voor kampeerwagens. De RDW beschouwt een voertuig als een kampeerwagen als het over de volgende inrichting beschikt:
zitplaatsen en tafel
slaapaccommodatie die eventueel met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd
kookgelegenheid
opbergfaciliteiten
Deze inrichting moet vast in de woonafdeling zijn bevestigd. De tafel mag zodanig zijn ontworpen dat deze makkelijk verwijderd kan worden. LET OP!! Ook de Belastingdienst Douane stelt eisen aan de inrichting van de kampeerwagen. Voor meer informatie zie de website van de Belastingdienst.

Wijzigen of bijplaatsen zitplaatsen
Zitplaatsen die extra worden aangebracht moeten gekeurd worden door de RDW. Daarbij moeten zowel de zitplaatsen, als de gordels en de gordelbevestigingspunten aantoonbaar aan de Europese richtlijnen voldoen. Alleen zitplaatsen die goedgekeurd kunnen worden, worden vermeld op het kentekenbewijs en kunnen worden gebruikt. Met name de bevestigingspunten van de autogordels blijkt in de praktijk niet eenvoudig aan te tonen. Het een en ander kan worden vastgesteld aan de hand van het voertuig en beschikbare documenten, u kunt de importeur raadplegen of hij u hiervoor van de juiste documenten kan voorzien. Van een voertuig die niet aan een van deze standaarden voldoet moeten qua sterkte en ligging berekeningen en/of informatie worden overgelegd. In de wijze van keuren (welke voor uw kampeerwagen van toepassing is) kunt u de eisen en regels vinden voor uw kampeerwagen.
Als u bij de wijziging van uw voertuig componenten uit een typegoedgekeurd donorvoertuig heeft gebruikt, kan de RDW besluiten om minder aspecten te beoordelen.

Aantonen sterkte bevestigingspunten
Met name de bevestigingspunten van de autogordels blijkt in de praktijk niet eenvoudig aan te tonen.
Het een en ander kan worden vastgesteld aan de hand van het voertuig en beschikbare documenten, u kunt de importeur raadplegen of hij u hiervoor van de juiste documenten kan voorzien. Van een voertuig die niet aan een van deze standaarden voldoet moeten qua sterkte en ligging berekeningen en/of informatie worden overgelegd.

Wijze van keuren
De wijze van keuren is samengevat als volgt: In richtlijn 76/115/EEG worden eisen gesteld aan de bevestigingspunten voor veiligheidsgordels van een voertuig. U kunt de Wijze van keuren vinden op de volgende website: http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Kam ... ampeerauto. De te overleggen berekeningen en/of informatie wordt beoordeeld door de RDW, afdeling TTV-PB. Meer informatie over deze afdeling zie http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/default.aspx.

Berekeningen
Een berekening moet worden gemaakt op basis van de Eindige Elementen Methode (EEM), deze kunnen worden uitgevoerd door een aantal bedrijven in Nederland. Dergelijke berekeningen zijn geen eenvoudige berekeningen, een van de moeilijke aspecten zijn het bepalen van de grote en de richting van de krachten welke er komen kijken bij dergelijke constructies. Het zijn in de praktijk kostbare berekeningen waarbij veel expertise komt kijken. Voor meer informatie en/of een formule voorbeeld verwijs ik u naar de bovenstaande bedrijven. Ik adviseer u om te googelen naar een ingenieursbureau gespecialiseerd in automotive of een homologatie bureau.

Zitplaatsen zijdelings geplaatst
Een optie voor uw kampeerwagen is het plaatsen van de zitplaatsen in de zijdelingse richting. Dit is toegestaan voor voertuigen met een datum eerste toelating tot 21 juli 2012. Op zijdelingse zitplaatsen is geen gordelplicht, waardoor alleen de deugdelijkheid van de bevestiging van de zitplaats dient te worden gecontroleerd. Er mogen dan geen gordels aanwezig zijn op deze plaatsen. De beoordeling van richtlijn 74/408/EEG kan worden uitgevoerd op een RDW keuringsstation

Aanvullende keuring
Tijdens het beoordelen van de wijziging kan blijken dat een aanvullende keuring noodzakelijk is, zoals testen op het gebied van zitplaatsen, gordelbevestigingen, remmen, geluid en weggedrag. Is een aanvullende keuring nodig, dan vindt deze plaats op het RDW Testcentrum. De medewerker van het keuringsstation zorgt ervoor dat er een afspraak geregeld wordt voor de keuring op het Testcentrum.

Kosten
Wijzigingskeuring op het keuringsstation kosten ongeveer € 55,--. Moet een aanvullende keuring op het Testcentrum uitgevoerd worden, dan zijn de extra kosten afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden en gebaseerd op een uurtarief. U kunt voorafgaand aan de keuring op het Testcentrum een prijsindicatie opvragen bij de afdeling Productbeoordeling van de RDW. Na de keuring op het Testcentrum ontvangt u een rekening van de RDW.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).
elephantus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 10:32

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door elephantus »

Ik ben vandaag dus begonnen met onze "tijdelijke inbouw" gemaakt van populierenplex 12 en 15mm en vuren latten 20x45mm ter versteviging.
Dan ga ik 'm dus zo licht mogelijk bij 't RDW met 8 zitplaatsen laten keuren.
Cabine, origineel: Bestuurder / bijrijder (1)
"Laadruimte" voorkant: Een zijwaardse bank met tafeltje (2,3) en er tegenover nog een zijwaardse losse zit (4).
"laadruimte" achterkant: Aan beide kanten een zijwaardse bank(5,6,7,8) met tafel, welke ook het bed kan vormen.
Altijd handig als je een keer wat mensen mee wilt nemen naar 't strand ofzo.
Achteraf komt er voorin de "laadruimte" nog wel een stevige stalen bok met gordels, aangezien ik de kinderen niet los op een zijwaardse bankzit ga zetten :!:
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door vejego »

@elephantus, om het nog lichter te maken kun je triplex 3mm gebruiken en latjes van 10 of 12 mm bij 30mm.
De latjes op het triplex lijmen en je hoeft geen houtverbindingen te maken. Het verbinden van de verschillende zijwanden doe ik met hoekjes die ik van een aluminium profiel zaag en er gaatjes in boor. Goedkoop en heel goed haaks. De plaat om op te zitten van 12 of 15 mm multiplex.
Je staat er versteld van hoe licht en stevig het is.

Wat betreft de bevestiging van de zijdelingse zitplaatsen aan de vloer moest ik ze van de keurmeester wel door de bodem vastmaken met bouten en moeren. Kon ik 2 uur later terugkomen om het te laten zien.

gr. Victor
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7492
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door ducati 900 »

Bij mijn Hymer zijn de platen om op te zitten van 6 mm triplex.
Je moet ook de kookgelegenheid ed. niet vergeten anders heb je weer
problemen met de belastingdienst.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
PauldB
Berichten: 22
Lid geworden op: za 06 feb 2016, 22:07

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door PauldB »

@elephantus: heb je de wagen ondertussen al laten keuren?

Wanneer je m laat keuren met zijwaartse bankjes om vervolgens na de keuring een stevige constructie met gordels terug te plaatsen, is het aanzienlijk veiliger, maar niet meer volgens de (domme) regels.

Ben je niet bang dat er iemand langs komt om te controleren? (steekproefsgewijs)

Ben je niet bang dat je verzekering moeilijk gaat doen bij een (niet te hopen) ongeluk?

Ik vraag het, niet als kritiek, maar omdat ik zelf ook met dit vraagstuk zit.

Paul
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7492
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door ducati 900 »

Ik weet dat je het elephantus vraagt, maar ik kan je verzekeren dat er nadat je het kenteken binnen hebt
gekregen niemand meer komt controleren.
De enige controle die nog volgt is de apk en die kijkt alleen of alles deugdelijk is bevestigd en of alles in
goede staat is, dus geen lossen moeren of gescheurde gordels.
Er wordt verder bij de keuring ook niks vastgelegd of foto´s gemaakt en in een dossier gezet dus
de verzekering kan nadien dus ook niks controleren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
elephantus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 10:32

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door elephantus »

ducati 900 schreef: Er wordt verder bij de keuring ook niks vastgelegd of foto´s gemaakt en in een dossier gezet dus
de verzekering kan nadien dus ook niks controleren.

Ben.
Dit wordt tegenwoordig dus wel vastgelegd, ik kreeg zelfs te horen dat ik er niet eens een raampje bij mocht plaatsen, aangezien dat al een wijziging aan de constructie is! Nu ben ik zelf van mening dat dit grote onzin is, als je het netjes en goed doet is er niets mis mee.

Een stuk of 10 foto's zijn er gemaakt en aan het dossier toegevoegd. Maar verwacht er nooit problemen mee te krijgen.
Waar ik nog wel mee zit kun je hieronder lezen. :bang:
Mail aan RDW schreef: Goedendag,

Ik heb een klacht.

Al langere tijd ben ik info aan het verzamelen over wat een geldige zitplaats in mijn toekomstige kampeerauto zou zijn.

Daarom ook via de website contact opgenomen met het RDW.

Ik heb expliciet gevraagd of een houten dwarsbank met kussen voldoende zou zijn om als zitplaats aangemerkt te worden in mijn voertuig. Zoals in onderstaande e-mails te lezen is, is er duidelijk door u (of uw collega's) aangegeven dat dit kan en mag.

Echter is vandaag 10-3-2016 mijn voertuig bij RDW Waddinxveen geweest en is deze goedgekeurd als kampeerauto, MAAR met maar 2 zitplaatsen. De houten dwarsbanken voldoen niet aan de eisen, zo werd er op de computer een lijst met alle eisen getoond en de 1e eis is dat er een hoofdsteun moet zijn. Ik gaf aan, wat is dan de definitie van een hoofdsteun? Is een kussen voldoende? (Aangezien er veel campers zijn die dat hebben uit zeg maar 2006~2010.

Kreeg ik als antwoord, nee, ook al plaats je een hoofdsteun, dan keur ik een houten bank nog niet goed, dat collega's dat wel doen, daar ga ik niet in mee.

Tja en daar sta ik dan... met mijn e-mail "bewijs" in mijn handen. Krijg alleen maar te horen, sorry, ik hoop dat je een fijne dag hebt verder.

Ik snap het nu dus niet meer, er wordt blijkbaar met meerdere "maten" gemeten en de definitie van een zitplaats leek me toch duidelijk omschreven.

Hoe kan ik nu alsnog de zijwaards geplaatste houten banken, welke verlijmd en geschroefd zitten aan de constructie van het voertuig goedgekeurd krijgen? Wat zijn dan de "aanvullende eisen" waar ik nu niet aan voldeed.

De keurmeester zei heel simpel, ja dan zul je een normale autostoel dwars moeten plaatsen en goed moeten ver-ankeren.
Maar dit voelt echt meten met meerdere "maten" en dit staat ook niet zo in de wetgeving, voor zover ik deze begrijp.

Graag ontvang ik spoedig een reactie en dan graag ondertekend met de naam van wie dit bericht beantwoord. Dat kreeg ik nl. ook als opmerking, ja maar wie heeft dit dan aan je geschreven?

Alvast bedank
Elephantus
Kreeg als reactie terug, deze vraag is te technisch voor mij, ik zet 'm intern door, binnen 5 dagen hoort u van ons...


Dat gaat dus zeer waarschijnlijk een http://www.vsr-systeme.de/index.php?id=economy_protect gordelbok worden en een individuele TTV keuring.
Wordt vervolgt...
elephantus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 10:32

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door elephantus »

:thumbup:

Yes, probleem opgelost!

Op aanraden van een TTV keurmeester ben ik met de bus nogmaals naar Waddinxveen gereden en heb daar aan de balie om de locatie manager gevraagd. Deze was afwezig, maar kreeg een plaatsvervanger, welke ook bij de keuring aanwezig was geweest.

Wat blijkt... tijdens de keuring is de wetgeving verkeerd gelezen. Hoofdsteunen zijn niet verplicht op zijwaardse zitplaatsen. De afkeuring is uiteindelijk nadat ik weg was dus op deugdelijkheid geweest en niet op de hoofdsteunen.

Praktisch hield dit in dat ik kosteloos een her-keuring van de zitplaatsen mocht laten doen. Mits ik deze met bouten en moeren aan het chassis vast zou maken.

M'n accuboor had ik bij me, de benodigde materialen niet... maar Formido Waddinxveen wel ;-)

Nu dus 9 zitplaatsen op kenteken!

Ps. Ik zag tijdens het aanpassen van het keuringsrapport 4 foto's van mijn inbouw langskomen, maar echt heel veel kon je er nu ook weer niet op zien, vond ik.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7492
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: bestuurdersstoel op bijrijdersplek



Bericht door ducati 900 »

Gefeliciteerd met je goedkeur met 9 zitplaatsen op kenteken.
Dat er foto's worden genomen is nog niet zo lang, heeft misschien ook met de belasting te maken?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie