Planar dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Planar dieselkachel



Bericht door de Jonckheer »

Nou, zoveel zal zo'n kachel niet gebruiken. Bij mijn bus zit de dikke Webasto gewoon op de brandstofleiding. En ja, je moet er wel een beetje rekening mee houden dus niet een week stil gaan staan met een bijna lege tank. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Planar dieselkachel



Bericht door henk en lila »

Mijn Airtronic D2 verbruikt in de max stand 0,28 liter per uur. Dat zakt tot 0,10 ltr in de laagste stand. Volgens specificatie, niet zelf gemeten hoor. :wink:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Planar dieselkachel



Bericht door BOKKIE »

Hallo Allen,

Dat wat onderaan de standkachel uitkomt MOET BUITEN blijven.
Dus ook de (verbrandingslucht) aanvoer moet buiten blijven.
Ik heb gezien dat er wel eens wat UITLAAT GASSEN door de lucht INLAAT terugkomen. En dat wil je niet in de camper binnenruimte hebben!
Ook ik heb mbv een zgn FLENS een adapter-plaat gemaakt om ONDER de autovloer uit te komen.
Aloys heeft in een topic alhier op dit forum onlangs laten zien hoe een dergelijk flens er uit moet zien.
ZIE HIER:http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... l#p1435255
Alleen de te verwarmen lucht INLAAT en UITLAAT komen in de camper ruimte terecht.

Afbeelding

TIP: gebruik ook een INLAAT demper dit scheelt ca. 50% van het lawaai van de kachel aan de buitenkant van de camper.

Het verbruik is nagenoeg nihil, zelfs na lang gebruik van de standkachel zonder te rijden (7 dagen) zie je niet dat er wat wordt gebruikt.
Ik bedoel aan de brandstof meter kun je niet zien dat er wat is gebruikt.
Als je een lege tank hebt moet je voor je verblijf altijd eerst even tanken.

Gebruik een passende kachel in de juiste (bus) camper!
2000Watt in een L1/L2 camper,
4000Watt in een L3/L4 camper.
De ervaring heeft geleerd dat een te grote kachel in een te kleine camper voor defecten (veel roet) van de standkachel zorgt.

De Eberspacher is een goede keus met de juiste binnen thermostaat. (zie mijn site)

Succes.

Haije Bekkema.
Laatst gewijzigd door BOKKIE op vr 20 jul 2018, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: Planar dieselkachel



Bericht door Dirk Pauwels »

De mijne is ook ingebouwd. Onder de bijrijdersstoel. Ik heb de Planar 2D. Ik vind het toestel zeer stil.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DjFoxy
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 17:52

Re: Planar dieselkachel



Bericht door DjFoxy »

Welke kit of spul gebruiken jullie ook alles waterdicht te krijgen zodat het niet gaat roesten?
Ik wil namelijk ook een planar 2d in gaan bouwen onder mijn bijrijders stoel.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Planar dieselkachel



Bericht door jurgenc »

Geen idee of Planar dezelfde raad geeft als Eberspacher, maar dat merk raadt aan om de dieselverwarming elke maand even (10 minuutjes) te laten werken. Dit voorkomt problemen op termijn.
H20
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: Planar dieselkachel



Bericht door Dirk Pauwels »

DjFoxy schreef:Welke kit of spul gebruiken jullie ook alles waterdicht te krijgen zodat het niet gaat roesten?
Ik wil namelijk ook een planar 2d in gaan bouwen onder mijn bijrijders stoel.
Ik heb die gaten nogal passend geboord, en daar de boringen achter een chassisbalk zitten zal er geen water tegen spatten. Er wordt iets bijgeleverd om rond de uitlaat te doen, een kous met onbrandbare vezels. Dit heb ik mee door de boring gestoken. Er wordt ook aangeraden om die in de zomer ook 1 maal per maand aan te zetten. De reden waarom heb ik niet zo goed begrepen. Daar geven verschillende merken een andere uitleg voor. In mijn andere bestelwagen (ook een sprinter) ben ik dat altijd al vergeten en die Eberspacher werkt na 13 jaar nog steeds goed zonder enig onderhoud.

Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Planar dieselkachel



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou ook niet weten hoe ik hem in de zomer op moet starten. Die Webasto doet het gewoon niet boven een bepaalde temperatuur. Ik heb het wel eens geprobeerd maar nee hoor, doe het zelf maar schijnt ie te denken. :lol: Dat lijkt net zoiets te zijn als een airco in de winter, die doet het onder nul ook niet. Logisch ook, wat moet je met een kachel in de zomer of een airco in de winter.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Planar dieselkachel



Bericht door gsm »

Hoe zijn de ervaringen met de planar ?
Ik
Overweeg de 4kw uitgave voor in mijn l3h2
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Planar dieselkachel



Bericht door Atoz »

Een planar 44d dus. Heb deze in mei van dit jaar in onze camper gemonteerd.
Eigenlijk nog maar enkele keren bij druilig weer in Spanje nodig gehad.

Zelf overweeg ik wel om een andere (veel eenvoudigere) regeling aan te schaffen.

De originele digitale heeft zo veel mogelijkheden dat het bedienen niet simpel is.

Heb de onze in Duitsland besteld omdat ze daar een voor onze camper leuke inbouwbeugel hadden.

Gebruiken wel een losstaande dieseltank maar dan die van 13 liter ipv de standaard bijgeleverde 7(?) Liter
Hebben ook een extra dieselfilter tussen de tank en de pomp staan.

En dat elektriciteitsverbruik valt best reuze mee. Ik heb nog steeds geen groter verbruik dan 5A gemeten tijdens opstarten en werking.
Maar veiligheidshalve toch voldoende dikke bekabeling gebruikt. (Die lag al klaar trouwens)

Voor zover ik me kan herinneren heb ik voor de luchtinlaat wel een wat betere klem gekocht om de aanzuig buis op de planar aan te sluiten.

En tot op heden tevreden van.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Planar dieselkachel



Bericht door gsm »

Bedankt ik ga als ik thuis ben er even achteraan
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
FollowTheSun
Berichten: 2
Lid geworden op: za 22 okt 2022, 12:36

Re: Planar dieselkachel



Bericht door FollowTheSun »

gsm schreef:
ma 07 aug 2017, 22:22
Hoe zijn de ervaringen met de planar ?
Ik
Overweeg de 4kw uitgave voor in mijn l3h2
Prima kachel (44D) wel goed aansluiten. Paar punten voor het bepalen van de juiste locatie. Let op lucht inlaat, zeker als je de kachel onder de bijrijdersruimte hebt geïnstalleerd, zoals ik heb op mijn Sprinter. Er moet voldoende ruimte zijn om aan te zuigen. Inderdaad de aansluitingen voor de warme lucht uitvoer is belangrijk, maak eerst een schema onder welke hoeken aftakkingen gemaakt worden. En dus hoe het volume verdeeld wordt. Verder, de Uitlaat wordt erg kort geleverd, kwam bij mij onder de schuifdeur, maar ga ik nog verlengen. Kachel kan overigens heel warm worden. In principe is de 2D voldoende, echter als je in de bergen op hoger geleGen gebieden zit met ijle lucht dan gaat de capaciteit van de kachel hard achteruit. Ik heb daarom voor de 44D gekozen. Ik heb het digitale bedieningspaneel toen ook geïnstalleerd maar hoe mooi het er ook uitziet, lastig te gebruiken ( zeker als je de kachel weinig gebruikt). Let ook op om een hoofdschakelaar tussen kachel en boordaccu aan te sluiten, de kachel verbruikt ook als hij helemaal uit is namelijk een beetje stroom. Als ik mijn bus in de stalling zet wil ik alle verbruikers af kunnen schakelen. Verdere toepassingen op een Sprinter kun je me altijd contacten.
MB-Sprinter 2015 L2H2 zelfbouw.
Victron zonnesysteem, LIFePo4, Planar 44D, full wrapped, Fiamma F45S, Bravo snorkel systeem, front runner, Bear Lock, iPad nav
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Planar dieselkachel



Bericht door marjasjaak »

Hoi FollowTheSun, welkom op het forum.
Je reageerde op een "draadje" (onderwerp) die in 2017 stopte. Is een beetje oud...
Is mij ook wel eens overkomen. :-B
Wat Planar en ook voor andere dieselkachels betreft, je mag ze nooit tijdens bedrijf uitzetten.
Stel je gooit de hoofdschakelaar uit terwijl de kachel warm is, dan kan de behuizing scheuren.
Heb weleens de uitlaatgassen gemeten, die waren 160 graden.
In onze camper zit een 2Kw Planar, zelfs in het hoge noorden hadden we het warm in onze L4 Ducato.
Sjaak.
FollowTheSun
Berichten: 2
Lid geworden op: za 22 okt 2022, 12:36

Re: Planar dieselkachel



Bericht door FollowTheSun »

Begrijp ik hoor dat reactie wat laat is, maar velen lezen ook oude berichten en soms is een extra aanvulling welkom heb ik gemerkt. Wat die hoofdschakelaar betreft, dat is correct. De Planar heeft ook een afsluit procedure die als je het per ongeluk aangeklikt hebt best wel lang duurt. Hoofdschakelaar gaat alleen uit als de bus in de stalling gaat of voor de deur staat om mijn boordaccu te sparen. Dus wordt niet gebruikt om snel af te sluiten. Verder een prima ding.
MB-Sprinter 2015 L2H2 zelfbouw.
Victron zonnesysteem, LIFePo4, Planar 44D, full wrapped, Fiamma F45S, Bravo snorkel systeem, front runner, Bear Lock, iPad nav
Plaats reactie