Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door Vopper »

Hoe gaat dit straks met de keuring?

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door Peter LMC »

Als er bij de gebruikte voorkop nog een kenteken bij zit zal het wel meevallen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door gjvonk »

Dat wordt vast erg mooi. Hoe heb je naven en remklauwen zo mooi gekregen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door a90 »

Volgens mij zaten er er trommelremmen onder en nu schijf ?

Erg leuk om te zien !
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door Handyman2 »

GMC’s hadden standaard schijven voor en trommels achter.

Ook in de VS (en enkele in Europa) worden er op schijven omgebouwd.
Ok aan de voorzijde wordt vaak een zwaardere variant, de een tons Front End Version II gemonteerd.
Bijkomend voordeel is aast de vergrote draagkracht, het toegenomen remvermogen (grotere schijven)

Je ziet ook veel vaak innovatieve vervangingen voor het luchtverrsysteem, waar de originele balgen, niet meer voor leverbaar zijn. Naast het enkele balg-systeem, dat nog het meest “origineel” is, is er ook een dubbel balg systeem ontwikkeld, voordeel daarvan is dat bij een lekke band op een band een stuk doorgereden kan worden, om van de weg te komen. Bedenk even dat ze achter aan beide zijden twee wielen hadden. Eigenlijk hadden ze puur technisch gezien geen dubbele achteras ... Maar dat terzijde. De vering wordt daardoor “stijver” wat de wegligging iets verbeterd. Bijkomend, bij een blow-out van de balg zak je niet meteen volledig door je “veren”.

Groot voordeel van het een-balg design was de onderlinge beïnvloeding van de voorste en achterste band. Het nemen van wegoneffenheden werd daardoor “a smooth ride” ....

In principe is de GMC zo ontwikkeld, dat je op de grote weg, de luchtvering in de Auto stand zet of Drive, de achterkant zelfs iets lager dan de voorkant kwam te hangen, dat is geen fout maar was “intentional” dus bewust n het ontwerp, daardoor kwamen de voorwielen iets anders tov de weg te staan en nam de rechtuit stabiliteit toe. Terug in de stad werd je door het instructieboekje geadviseerd om de boel hoger te zetten.

Veel tegenwoordige GMC bezitters hebben vaak grote problemen met de goede instelling van de stuurinrichting, die schijnbaar moeilijk af te stellen is. In de USA is met name Alex Ferrara in Florida de specialist op dat gebied. Ook beheerst hij als een van de weinigen het nog optimaal instellen van uitlijning etc ....
Vaak is het achterframe, in de loop van de jaren iets verbogen.

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

gjvonk schreef:Dat wordt vast erg mooi. Hoe heb je naven en remklauwen zo mooi gekregen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Staalborstel, schuren en spuitbus met engine paint
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Eerste rit door de straat
Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

handrem aangesloten
Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

kabel helemaal naar achteren
Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Twee stabilisator stangen geplaatst voor minder zijwind gevoeligheid en betere wegligging in de bochten.
Standaard heeft de GMC Motorhome dit niet.
Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
hoekro
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 20:13

Re: Restauratie GMC Nomad 2000 (1978)



Bericht door hoekro »

Afbeelding
Plaats reactie