ramen in Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

ramen in Fiat Ducato



Bericht door vejego »

Ik ben bezig met het ombouwen van een Fiat Ducato uit 2006 tot camper. Een moeilijk punt is het kiezen van de ramen. De wanden van de Ducato, Jumper en Boxer lopen iets rond. De vraag is of je er toch de Seitz S4 ramen in kunt plaatsen, die die ronding niet hebben. Of moet ik ramen nemen die speciaal voor de Ducato zijn, maar wel veel duurder.
Alle zelfbouwers zullen dit probleem zijn tegengekomen, maar ik ben op dit forum nog niets specifieks daarover tegengekomen.
Ik hoop op advies en tips.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: ramen in Fiat Ducato



Bericht door pele »

Het plaatsen van Seitz ramen is geen enkel probleem. Zo fet is de ronding ook niet. Het buitenraam zal afgekit worden met een voeg boven en onder van maximaal 8 mm.
Het binnenraam komt vlak tegen een houten raamkader dat je met polymeer tegen de holle carrosseriewand kleeft, zonder deze vlak te trekken.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
jerry800
Berichten: 54
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 22:33
Locatie: Borsbeek-Antwerpen

Re: ramen in Fiat Ducato



Bericht door jerry800 »

Je kan eens kijken op mijn project peugeot boxer zelfbouw.
Daar vind u foto's van seitz ramen die ik heb geplaatst.
Het koetswerk word wel degelijk recht getrokken maar valt niet erg op. Vandaar dat de meeste campervans bestickerd zijn rond de ramen met matte stickers.
Inge en Jerry

TE KOOP 27000€

Peugeot Boxer Camper conversion : https://youtu.be/qgiP_BQaW-U

Klik onderstaande link voor het volledige project.
https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... lder%2cJPG
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: ramen in Fiat Ducato



Bericht door pele »

Ik tracht de ronding van de carrosserie toch te bewaren. Wanneer je die helemaal strak recht trekt, is dat te zien. Anderzijds is het niet storend dat de onder- en bovenkant vann het buitenraam een kitrand heeft van pakweg 8 mm.
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: ramen in Fiat Ducato



Bericht door vejego »

Ik dank Pele en Jerry voor hun advies. Ik zal toch wel de Seitz ramen moeten plaatsen, omdat de ramen van Reimo voor de Ducato niet leverbaar zijn.
Het is natuurlijk zo dat als het raam niet te hoog is de ronding minder een rol speelt. Ik denk dat 45 cm goed te doen is. Ik heb ook het idee dat de bolling in de achterdeuren groter is dan die in de zijkant..
Eventueel zijn spleten misschien op te vullen met strookjes trespa wat goed in model te schuren is.
Vraag is nu met wat voor kit je de buitenkant het best af kunt kitten. Is dat een butylkit die elastisch blijft?
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: ramen in Fiat Ducato



Bericht door pele »

De bolling in de achterportieren is niet zo groot hoor. Het houten kader heb ik aan de carroseriezijde wat rond geschaafd/geschuurd. De plaatsing doe je met butyl, het kitten met siliconen. De maximum maat van Seitz voor de achterportieren voor Ducato/Boxer/Jumper vanaf 2006 is 500 x 450. Klapraam vind ik voor achterportier meest aangewezen.

Afbeelding
Plaats reactie