Zitbank omdraaien met de rug naar de rijrichting?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
es001
Berichten: 7
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 14:08

Zitbank omdraaien met de rug naar de rijrichting?



Bericht door es001 »

Ik heb een vraag, ik wil de bestaande 3zits bank in mijn verlengde vivaro omdraaien zo dat deze met de rug tegen de bestuurders/pasagiers duo bank staat.mag dit van de rdw ?en mag ik er dan nog mensen op vervoeren? Kenteken staat nu nog op 6 personen zou fijn zijn als dat zo bleef.
weet iemand hier wat meer van?
groeten van Hans
Campertrol
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 26 jan 2014, 17:29
Locatie: Drenthe

Re: zitbank omdraaien met de rug naar de rij richting.



Bericht door Campertrol »

Niet om het flauw af te doen hoor, maar waarom vraag je het niet bij de RDW? Kan simpel via hun site.

Ik neem aan dat het wel mag, er rijden vele busjes waar op die manier een bank tegen het middenschot is geplaatst.

Vriendelijke groeten, Bert.
Waar zouden we zijn zonder de camper?
Burstner T620, Fiat Ducato 2.5TD, 1991. VERKOCHT!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: zitbank omdraaien met de rug naar de rij richting.



Bericht door Dafluc »

Als je dezelfde bank gebruikt (met gordels) lijkt me niks aan de hand. Bij naar voren gerichte zitplaatsen moest je eerder gordels hebben dan bij naar achteren gerichte.
Zie ook deze informatie.
Afbeelding
es001
Berichten: 7
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 14:08

Re: zitbank omdraaien met de rug naar de rij richting.



Bericht door es001 »

ok,ik heb inmiddels de vraag ook bij de rdw geplaatst,ik wacht op antwoord
Apaat
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 20:44

Re: zitbank omdraaien met de rug naar de rij richting.



Bericht door Apaat »

Weet niet of je daar mensen op gaat zetten tijdens het rijden maar er zijn mensen die er behoorlijk misselijk van worden , moet er niet aan denken om uren achteruit te rijden. laat je maar eens rond rijden en dan zelf plaatsnemen op de bank sucses
Gr
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: zitbank omdraaien met de rug naar de rij richting.



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, het is in ieder geval handiger met klaverjassen, dan kijken ze niet steeds in je kaarten.

En, volgens mij, kun je standaard die bank al omdraaien? Of ben ik nu in de war met een Espace? En waren die niet hetzelfde?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: zitbank omdraaien met de rug naar de rij richting.



Bericht door Rolf t5 »

-Is het een omgebouwde, niet origineel Opel, dubbele cabine?
- heeft de bank geen gordels? (ik denk het niet ivm de 3 zitplaatsen voor)
Dan moet het gewoon deugdelijk bevestigd worden en is het geen probleem... Let wel; als er geen gordel inzitten...
es001
Berichten: 7
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 14:08

Re: Zitbank omdraaien met de rug naar de rijrichting?



Bericht door es001 »

Het gaat in mijn geval om een vivaro kombi dus ook om de bank uit die kombi met snelkoppelingen op de vloer met een kleine aanpassing kan ik de bank draaien en toch de originele vloerbevestiging gebruiken...vandaar mijn vraag
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Zitbank omdraaien met de rug naar de rijrichting?



Bericht door Rolf t5 »

Ok, dan nog 1 vraag; zit er een (instructie) boekje bij de auto en zo ja, wat staat er hierover in?
Bovendien kan het omdraaien? Of is de bank dan niet goed vast te zetten? Mogelijk dat de fabrikant hierin de beperking heeft gebouwd.
Als bovenstaande allemaal mogelijk is dan is er voor jou geen beperking lijkt mij ;-)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zitbank omdraaien met de rug naar de rijrichting?



Bericht door Hoofdnoorman »

es001 schreef:Het gaat in mijn geval om een vivaro kombi dus ook om de bank uit die kombi met snelkoppelingen op de vloer met een kleine aanpassing kan ik de bank draaien en toch de originele vloerbevestiging gebruiken...vandaar mijn vraag
Ik begrijp alleen niet wat die kleine aanpassing zou moeten zijn, kan je dat even vertellen. Volgens mij zijn ze zelfs gemaakt om de stoelen om te kunnen draaien.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
es001
Berichten: 7
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 14:08

Re: Zitbank omdraaien met de rug naar de rijrichting?



Bericht door es001 »

Ok ,er zitten 2 originele bevestigingd punten in deze bus bedoeld voor 2 3zits banken in de vloer zitten 2x 4 gleuven met daarin speciale bouten je kunt op die manier dmv 2 grendels op de bank ,de bank snel eenvoudig los nemen . nu wil ik de bank die direct achter de bestuurde staat op draaien dit heb ik gedaan ,op deze wijze krijg ik behoorlijk meer ruimte achter in met goede zitplaatsen en voldoende plek voor een keukentje ,tafel, ed .nu heeft deze bank 4 bevestiging punten als ik de bank dus omdraai blijken de middelste 2 goed overeen te komen met de originele bevestiging de 2 buitenste zijn echter 4 cm naar links om gegaan hier kan ik wel een adapterplaat voor maken zodat ik alle 4 de bestaande bevestigings punten kan blijven gebruiken.maar voor dat ik dat ga doen wou ik weten of dit rdw proef is.heb trouwens net berich terug van de rdw maar die verwijzen naar hun website met de algemene keurings eisen ze hadden blijkbaar geen zin om hier een duidelijk antwoord op te geven.jammer
Plaats reactie