Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Meine »

durisotti schreef:Het is alleen een hulp as die wettelijk een aanhanger is, zo volgens mij zo onder een camper gemonteerd kunnen worden.
Nee, de laadbak is als 4x2 een afzetbak waar een as onder hangt en als 6x2 is het een aanhanger.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door r3mco »

knuckle11 schreef:Dit kan toch nooit als camper ingezet worden?
Zover als ik logisch na kan denken, mag je toch geen personen in een aanhanger of oplegger vervoeren.
Dus zou het max aantal personen 2 of 3 kunnen zijn.

En dan nog de doorgang van cabine naar achter. Je zal dus altijd buitenom moeten.
Mijn inziens dus net zoveel zoniet meer nadelen als een fifth wheeler.
Nou of dat zo is? Jaren met een gelede bus gereden. Is volgens mij gewoon een aanhanger achter een bus. Je dient ook het daarbij behorende rijbewijs te hebben.


Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk
Groet,
Remco.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Meine »

Voor een gelede bus gelden andere regels, een gelede bus mag ook gewoon met D zonder E gereden worden. Dat geldt niet voor een bus met een bagage aanhanger, daar is wel E achter D voor nodig.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Opgezegd »

Je mag er dus niet mee op camperplaatsen komen met bord e8h zie parkeerplaats campers
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door r3mco »

@Meine, klopt niks van. Collega's van mij die na een bepaalde datum hebben afgereden hadden, zo als wij dat noemen een dames rijbewijs, en mochten GEEN gelede bus rijden....moesten allemaal opnieuw afrijden.

Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk
Groet,
Remco.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Meine »

@r3mco,zie bijlage, onlogisch maar waar.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gelede_bus

Ooit een vrouwelijke collega gehad, die regelmatig met de gelede bus reed, die E achter B moest doen omdat ze een paardentrailer had gekocht.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Cee Pee »

Is nu de Wikipedia ook al tot een wetsartikel verheven :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Kroppie »

ach ,de wonderen zijn de wereld nog niet uit

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WiLLoW_TieN
Berichten: 64
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 21:17
Locatie: Nabij Alkmaar...

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door WiLLoW_TieN »

Ik ben even de draad kwijt....Ik heb mijn E sinds 11-2010 ( B sinds 1992 )

Heb ik nu meer rechten als iemand die hem na die genoemde datum in 2013 heeft gehaald ?

En kan iemand dat aub even op een simpele manier uitleggen.

Dit --> http://camperpunt.nl/rijbewijzen-bb-en-be/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door de Jonckheer »

r3mco schreef:
knuckle11 schreef:Dit kan toch nooit als camper ingezet worden?
Zover als ik logisch na kan denken, mag je toch geen personen in een aanhanger of oplegger vervoeren.
Dus zou het max aantal personen 2 of 3 kunnen zijn.

En dan nog de doorgang van cabine naar achter. Je zal dus altijd buitenom moeten.
Mijn inziens dus net zoveel zoniet meer nadelen als een fifth wheeler.
Nou of dat zo is? Jaren met een gelede bus gereden. Is volgens mij gewoon een aanhanger achter een bus. Je dient ook het daarbij behorende rijbewijs te hebben.


Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk
Het gelede bus verhaal wijkt af van de normale wetten. OV bestuurders kregen (krijgen) een E ontheffing. Ik kende er plenty zonder E maar die reden gewoon met gelede bussen in Amsterdam. De oude (Volvo) bussen van dit type zijn ook als camper in te richten omdat daar de motor in het voorste deel zit. Wel moet dan de tank daar ook zitten. In dat geval is de geleding een aanhanger en kan hij als camper door het leven. Wel moet je dan ook E hebben natuurlijk. De moderne lage vloer gelede bussen hebben allemaal de motor in de geleding en dus is de geleding daarbij geen aanhanger maar een integraal onderdeel van de bus. Hoe dat wettelijk zit weet ik niet maar zal wel geregeld zijn neem ik aan.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door r3mco »

@de Jonckheer

OV bestuurders kregen (krijgen) een E ontheffing.

Klopt, in onze tijd stempelde ze gewoon alles vol. Dat E moet nu echter wel apart gehaald worden.
Ik weet niet hoe de gelede bussen tegenwoordig zijn maar ik zou er niet graag in rijden als camper zijnde. Er gaat niets boven een normale schakelbus :bow: Dan beter zo'n bus die jij rijdt. Het is dat ik er geen ruimte voor heb anders zou ik er graag een ombouwen tot camper.
Groet,
Remco.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door Opgezegd »

WiLLoW_TieN schreef:Ik ben even de draad kwijt....Ik heb mijn E sinds 11-2010 ( B sinds 1992 )

Heb ik nu meer rechten als iemand die hem na die genoemde datum in 2013 heeft gehaald ?

En kan iemand dat aub even op een simpele manier uitleggen.

Dit --> http://camperpunt.nl/rijbewijzen-bb-en-be/
Je mag met het oude rijbewijs BE dus alles trekken als het gewicht van de aanhangwagen maar niet zwaarder is dan het trekkende voertuig mag trekken. Dus inderdaad meer dan met het nieuwe rijbewijs BE
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Nieuwe mogelijkheden met een BE rijbewijs?



Bericht door durisotti »

Meine schreef:
durisotti schreef:Het is alleen een hulp as die wettelijk een aanhanger is, zo volgens mij zo onder een camper gemonteerd kunnen worden.
Nee, de laadbak is als 4x2 een afzetbak waar een as onder hangt en als 6x2 is het een aanhanger.

Dat geld wel voor de clixtar, maar niet voor de hulpas van 750 kg !
Is een andere constructie.

http://bedrijfsauto.com/product_Iveco-B ... _5075.html
Plaats reactie