Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door m1155 »

Niet speciaal voor hefbed, er zijn wel systemen oa van Happijack maar dat is geen maatwerk.
Ik heb er best lang over nagedacht en uiteindelijk op dit systeem uitgekomen dat door een riem word aangedreven (zie de riempully bovenop) om zodoende niet 4 motoren te hoeven aandrijven.
Andere systemen met banden (soort oprol gordels) en klapveren vind ik niet stabiel, krijg het idee van een schommelstoel als de een zich omdraait.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8952
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door kampo »

Hallo M1155

Ik wil je niet afschrikken en best meedenken maar besef dat dit soort snufjes meestal pas goed werkt bij je 2de realisatie.
Dus dit is je prototype...
Bovendien heb je maar een beperkte hoeveelheid bouwenergie. Het geheel is zeker een marathonproject.
Er kruipt zo veel tijd en energie in die je niet hebt. Daarvan te veel in dat soort snufjes.
Ik zou eerst de belangrijke zaken voorzien volgens alom bekende standaard. Dat is al moeilijk genoeg.
Niet te veel exotische ideeën. Alles goed en met de nodige kwaliteit monteren.
Vaak zie je prachtige plannen in het begin maar een droevige afwerking op het eind.
Bouw een voertuig dat verkoopbaar is. Dat is een goede kijkhoek bij zo een project.
Alles wat een ander niet zou willen laat je weg.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door Hoofdnoorman »

m1155 schreef:Dit is een geleider voor het hefbed dat boven de "zithoek" komt. Hier komen er 4 van, van ongeveer 1100mm, electrisch of handmatig aangedreven.

Afbeelding
Is deze ook met dubbele spoed te leveren? Met dubbele spoed bedoel ik dus twee schroefdraden in elkaar voor sneller transport.
Heb je een link?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door m1155 »

Dit is zelfbouw dus heb geen link ;)
Voor sneller transport moet je gewoon harder draaien, het is trapezium 16mm met 3mm per toer. Heb zelf klein beetje ervaring met CNC machines vandaar deze oplossing.
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door m1155 »

kampo schreef:Hallo M1155

Ik wil je niet afschrikken
Helemaal gelijk, in mijn geval is het allemaal hobby en er zit geen tijdsdruk achter.
Verder niet zoveel snufjes... hoewel ;)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8952
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door kampo »

Dat soort antwoorden hebben we graag !
Vanwaar komt de naam Thorium90 ?

Heb je een transparent dak en lekt het niet ?

Hoeveel laadvermogen heb je over voordat je eraan begint ?
Heb je de voor en achteras al gewogen en een gewichtverdelingsberekening gemaakt.
De DHL pakjes stapelen ze van voor naar achteren...

Wat het bed betreft zijn er mogelijkheden met een origineel bovenste truck bed uit een slaapcabine.
Die zijn stevig, breed en opklapbaar.
Hier zie je een voorbeeld van zo een montage.



Afbeelding
Groeten Kampo
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Zelf(in)bouwproject Iveco (Thorium90)



Bericht door m1155 »

Thorium90 als verwijzing naar Noorwegen en scheikundig element.

Het dak is zelfde als wanden 2 platen met schuim ondersteund door voorgespannen alu ribben..

Hij woog af DHL 2300 kilo, er is al eea uit en er gaat nog meer uit. Berekend is met alle tanks vol (ook afvalwater), 2 personen, motor en inbouw+ bagage 3650 kilo. Verdeling houd ik goed in de gaten, zo is de kleding kast naar achter ipv de koelkast.

Het bed inklapbaar is geen optie omdat we het volledig opgemaakt willen houden. Ook was de eis dat we van 2 kanten in en uit kunnen, en dat kan nu.

Auto plannen we blauw te houden, de opbouw willen we een andere kleur, welke zijn we nog niet uit. (ideeen welkom!!) In ieder geval komt er rond de vlakke schuiframen een zwart vlak zodat deze zo min mogelijk opvallen.
Plaats reactie