Fabrieksruiten Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door m1155 »

Dag,

Wij twijfelen over de aankoop van een Sprinter die vanuit fabriek gemonteerde zijramen en achterramen heeft.

Dit is enkel glas, geeft veel licht in de toekomstige camper maar kunnen niet open...

Ik ben bang dat het slecht isoleert en ook snel vochtig zal worden. heeft iemand hier ervaring mee of tips ?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door henk en lila »

Ja, enkel glas isoleert slecht. Dat geldt ook voor je grote voorruit.
En dat geldt ook voor al het ongeïsoleerde metalen plaatwerk. Maar daar zal wel een afwerking over heen komen of al over heen zitten.
Maar, hoe erg is dat?
Ga je in de winter op pad om te camperen?
Liever condenswater op het glas dan ergens anders!
En, door gordijnen of andere verduistering wordt het ietsje beter.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Toedeledoki

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door Toedeledoki »

Wij hebben een Transit met rondom (getint) glas gehad. Ik was er niet blij mee. Voor een beetje privacy moest je al snel heel veel gordijntjes dichtdoen. De ramen condenseren ook verschrikkelijk. En het was vaak koud en vochtig in die bus. Iedere avond weer moet je alle gordijntjes dichtdoen om te kunnen slapen.

Ik heb nu een bus met zo weinig mogelijk ramen. Veel warmer, minder condens (nagenoeg niet). En overdag een oogje dichtdoen is ook mogelijk.

Ik zou een dichte bus kopen en dan zelf mooie geïsoleerde ramen plaatsen.
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door m1155 »

Bedankt!

In dit geval gaat het om twee zijramen en 2 achterramen. Ik wil er sowiezo getint glas van maken met folie en van binnen omtimmeren zodat eea recht word om goede verduistering op te maken. De glaszichtmaat van binnen word dan kleiner. Ventilatie op dak met dakluiken/ventilator en misschien 1 te openen raam voor keuken en/of slaapkamer.

Iemand ervaring met voor de bestaande ramen plexiglas maken ? Dan krijg je een grote luchtspouw
Glekke
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 21:11

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door Glekke »

In onze T4 california zit aan de binnenkant nog een extra raam tegen het buitenraam gekleefd, waardoor je dus dubbel glas hebt...
Bestaat er zo niets voor een sprinter?
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door Transitje »

Dubbel glas? Da's toch meer een dikkere laag glas? Volgens mij wordt met dubbel glas toch altijd bedoeld twee lagen glas met daartussen een holle ruimte.
Groeten

Klaas
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door m1155 »

Ik heb toevallig voor mijn job veel met glas te maken. Dubbel glas is inderdaad met een luchtspouw. Twee lagen glas op elkaar is gelaagd glas met een folie ertussen die voor extra stevigheid zorgt en voornamelijk het glas bij breuk bij elkaar houd (zie gebroken winkelruit).

Bestaan er camper/caravan kozijnen met echt glas en/of dubbel glas? (of een bredere sponning waar zelf willekeurig glas in te zetten is)
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door dedruivenplukker »

Ja, Wij hebben in de opbouw van onze Chinook camper 6 schuiframen van echt securite glas en ben er content mee.
Ze kunnen inderdaad vochtig worden maar onder in het alu frame zitten kleine afwateringsgaatjes.
Alleen bij harde storm kan het water wel eens naar binnen sputteren ter verhoging van de feestvreugde.
De ruiten zijn na 30 jaar nog steeds mooi helder prima!
Onder de grote ramen zit een uitstroomopeningsprofiel van metaal van de kachel die zorgt ervoor dat kou en vocht verdreven worden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
m1155
Berichten: 116
Lid geworden op: do 29 jan 2015, 20:26

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door m1155 »

dedruivenplukker schreef:Ja, Wij hebben in de opbouw van onze Chinook camper 6 schuiframen van echt securite glas en ben er content mee.

Maar dat is enkel ??
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door dedruivenplukker »

Het is enkel, maar het zijn schuiframen dus dan kan je er dubbelglas van maken :wink: :D :-B
Dubbelglas kom je tegen in touringcars.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
aenklaar
Berichten: 6
Lid geworden op: do 09 nov 2017, 14:00

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door aenklaar »

Ik heb een Ducato uit 2008 met twee achterramen af fabriek. Ik zit er over te denken om er getint polycarbonaat platen op een halve centimeter er vanaf te monteren. Zou dit een optie zijn om een betere isolatie te krijgen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door reinolt »

Een Fiat Ducato met fabrieksruiten van een Mercedes Sprinter?
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door BP 2 »

@ aenklaar,
Je kan ook de gewone ruiten laten verdonkeren en dan heb je hetzelfde resultaat dan getinte ruiten af-fabriek.

BP 2
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Fabrieksruiten Sprinter



Bericht door henk en lila »

aenklaar schreef:Ik heb een Ducato uit 2008 met twee achterramen af fabriek. Ik zit er over te denken om er getint polycarbonaat platen op een halve centimeter er vanaf te monteren. Zou dit een optie zijn om een betere isolatie te krijgen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ja, als je ze rondom dichtmaakt heb je het dubbelglas effect. Daar doen we het thuis ook mee. Het helpt iets tegen de koude straling maar isolatietechnisch is het het zwakste punt.

Schoon monteren en echt goed dicht maken anders krijg je er condens tussen. Of zo maken dat je er makkelijk nog tussen kan. Soort voorzetramen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie