Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door Pigion »

Ik ben ongeveer klaar met de renovatie/upgrading van ons huis, dus tijd voor iets anders. Met dat iets bedoel ik reizen met een bus-camper, motor mee en veel mooie tochten maken op de motor. Hoewel een bus-camper zeer geschikt is voor een motor-aanhanger, wil ik liever de motor in de bus.
Als bus gaan mijn gedachten naar een Fiat Ducato L3H3, nieuw model. Dat ik voor een lange wielbasis kies heeft te maken met betere rij-eigenschappen bij zware belading van de achteras.
Indeling:
- Bed 200 x 80 in de lengte, opklapbaar
- Aan de andere zijde bergruimte
- 2e bed dwars achterin, gedeeltelijk boven het lengte-bed.
- Kleine sanitaire ruimte, geen douche, eventueel buiten-douche
- Keuken-outfit, normaal, liefst buiten koken.
- Goede isolatie en vloerverwarming
- Draaibare stoelen, eventueel luchtgeveerd
- Achteras Lucht (hulp)-vering?

Denken jullie dat zoiets te realiseren is binnen de 3500 kg.

Pigion
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Motorfiets 260 kg mee in ducato bus.



Bericht door Mickel Moen »

Geen idee.

Kwestie van de diverse zaken optellen denk ik. Ik zou dit vooraf nauwkeurig uitzoeken.

Hierbij een linkje naar mijn Blog om het gewicht van het meubilair uit te rekenen: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Motorfiets 260 kg mee in ducato bus.



Bericht door joske501 »

Beste Pigion,

Een bestelbus Fiat-PSA L3H2 heeft een laadvermogen van om en bij de 1400 kg. Indien je een beetje uit kijkt met je inrichting moet dit zeker wel lukken. Je moet rekenen dat een inrichting wat je beschrijft ongeveer een 500 a 600kg zal wegen, reken daar het aantal personen (gewicht), water, gas, huisraad, bagage enz. bij dan kom je al snel boven de 1000 kg uit, dus genoeg overschot voor de motor. Wel is het verstandig van een auto uit te kiezen zonder al te veel zware opties, zoals airco, 3.0 motor, grotere dieseltank, enz. want die gaan allemaal doorwegen op de eindbalans.
Maar of het verstandig is van een brok compact staal van 260 kg in de middengang op te stellen? Ik zou hem niet graag naast me zien passeren tijdens een of andere aanrijding. :crazy:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door Dafluc »

Kwestie van een transportklem op de vloer en een paar ogen om hem goed vast te zetten. Dat lijkt me het probleem niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door vanHooltje »

Moet geen probleem zijn als er stevige ogen aan het chassis zitten, gebruik wel 1,5 tons spanbanden en geen smalle bandjes. Die breken bij een aanrijding, en zo,n projectiel wil je niet door je bus heen hebben.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door Pigion »

Mijn dank voor de antwoorden. Ik zie het wel zitten. Te voren was ik ook al positief, doch heb zelf geen ervaring anders dan het huren van een camper 23ft. in USA en daarmee Yellowstone Park etc. bezocht in 1978. Dat was toen een prachtige reis, ook de kinderen(7 en 9 toen) hadden het reuze naar hun zin. De te overbruggen lange afstanden brachten ze door in de alkoof, spelen met Doncky Cong of met de walkmen in de oren.
De suggestie geen airco te nemen, althans airco op de motor van de camper, steun ik niet. Met airco aan blijf je veel frisser en beter bij de les.
Vastzetten van de motor met klem en spanbanden is een must. Misschien ga ik nog kijken naar een lichtere motorfiets echter dan zijn ze ook weer kleiner. Ik (1,9 m) moet er wel fatsoenlijk op kunnen rijden met duo passagiere.
Welke motor erin moet, weet ik nog niet. Een hoge camper is wel een echte windvanger.
Naast de Ducato wil ik ook nog serieus kijken naar een IVECO.
Pigion
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door Cee Pee »

Iveco met dubbel lucht achter geeft wel meer mogelijkheden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door joske501 »

Cee Pee schreef:Iveco met dubbel lucht achter geeft wel meer mogelijkheden.
Beste,

Maar dan ga je het niet redden onder de 3500 kg!

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Pigion
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 01 jul 2009, 22:34
Locatie: Drenthe

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door Pigion »

Dubbel lucht gaat het niet worden vanwege het hogere brandstofverbruik. Misschien ook wel minder ruimte tussen de wielkasten. Ik moet eens kijken of een H2 van IVECO hoog genoeg is voor mijn lengte.
Pigion
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door joske501 »

Beste,
Ook de H2 van Fiat-PSA zal voor jou 1.9 meter zeer krap zijn, want tussen de dakspanten en de stalen vloer heb je maar iets meer dan 1.9 meter. Trek daar je isolatie, houtenvloer en plafonddiktes af en je zit al op de limiet, we gaan dan nog niet spreken over dak-koepels en verduisteringen waar je tegen aan zal lopen. Ik ben 1.83 meter en alles gaat net goed.
Zelf vind ik de H3 afschuwelijk lelijk. :-B

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
HappyFace
Berichten: 8
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 21:08

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door HappyFace »

Hoi Pigeon,

Zelf zit ik ook na te denken over het meenemen van een motor met een buscamper.
Het vervoeren op een speciaal frame achter de camper lijkt mij prettiger: makkelijker laden, geen nattigheid/vuil in de camper bij slecht weer en je hoeft je inrichting er niet volledig op af te stemmen met mogelijk de nodige loze ruimte.

Weet niet wat zo'n transportframe kost, maar heb jij naast kosten een andere reden om voor transport in de camper te kiezen ?

Bedankt voor je info (gaat mij in de keuze vast verder helpen)
Gebruikersavatar
alkyone
Berichten: 346
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 23:38
Locatie: Alkmaar / Kralendijk

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door alkyone »

Voor het meenemen van een motorfiets lijkt het me veel handiger om een aanhanger te nemen.
De gemiddelde fiets weegt algauw 200 tot 250KG
En dat gewicht achter op, of in de bus mee te nemen zou ik persoonlijk niet willen.
Een vriend van mij neemt ook zijn motor mee op vakantie en gebruikt naar alle tevredenheid een aanhanger.

Martin
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door Cee Pee »

alkyone schreef:Voor het meenemen van een motorfiets lijkt het me veel handiger om een aanhanger te nemen
Daar heeft topic starter al over nagedacht en denkt daar toch heel anders over
Pigion [i]de Topic Starter[/i] schreef:Hoewel een bus-camper zeer geschikt is voor een motor-aanhanger, wil ik liever de motor in de bus.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 777
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Motorfiets 260 kg mee in Ducato bus?



Bericht door linus »

Veel sucses met je project :lol:
Plaats reactie