Bodemvrijheid
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do 20 nov 2014, 16:38
Bodemvrijheid
Hallo allemaal, kan iemand mij raad geven ij het volgende ?
Wat zou je aan bodemvrijheid aan moeten houden bij een wielbasis van 4.30 meter ?
Ik vrees namelijk voor verkeersdrempels, spoorwegovergangen, stoepranden, bruggetjes en niet te
vergeten op- en afritten bij campings en camperplaatsen !
Wat zou je aan bodemvrijheid aan moeten houden bij een wielbasis van 4.30 meter ?
Ik vrees namelijk voor verkeersdrempels, spoorwegovergangen, stoepranden, bruggetjes en niet te
vergeten op- en afritten bij campings en camperplaatsen !
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do 20 nov 2014, 16:38
Re: Bodemvrijheid
Tja, het is natuurlijk wel handig als ik vertel waar het om gaat:
Mercedes sprinter 319 cdi, wielbasis 4.32 cm
Hieronder moet ongeveer in het midden een zgn rolstoellift komen te hangen, maar ik vind dat erg dicht bij de grond komen
ca. 15cm slechts !
Mercedes sprinter 319 cdi, wielbasis 4.32 cm
Hieronder moet ongeveer in het midden een zgn rolstoellift komen te hangen, maar ik vind dat erg dicht bij de grond komen
ca. 15cm slechts !
Re: Bodemvrijheid
Ik heb 4.25 als wielbasis en mijn grote brandstoftank is het laagte punt dat 30 cm boven het wegdek zit
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Bodemvrijheid
Ligt eraan waar je zowel rijdt
Ons opstapje hing ongeveer 18 cm vrij van de grond
Op een enkele drempel na raakte het ooit de drempel maar net
Nu na enkele keren dus een drempel geraakt te hebben is het behoorlijk uitgeleuterd
Ik schat dat het nu nog maar 15 cm vrij doorgang heeft
Ook nu raak ik bijna nooit een normale drempel
Onze wiel bassis is vermoedelijk korter
Een fiat maxi
Maar dat maakt op zich niet meer zoveel uit
Wel maakt het uit of je aanpassing in het midden van de wielbasis zit of direct achter het voor wiel
15 cm is dus zeer laag
Misschien een overweging waar ik zelf dus aan zit te denken
Om op de breedte van je aanpassing tegen het chassis een stalen plaat te monteren die net wat lager is als je aanpassing
Die stalen plaat zou dus in het uiterste geval je camper wat omhoog drukken op een te hoge drempel
Ik weet niet of zoiets is toegestaan
Maar dat hoor ik dan nu wel van een APK kenner
Ons opstapje hing ongeveer 18 cm vrij van de grond
Op een enkele drempel na raakte het ooit de drempel maar net
Nu na enkele keren dus een drempel geraakt te hebben is het behoorlijk uitgeleuterd
Ik schat dat het nu nog maar 15 cm vrij doorgang heeft
Ook nu raak ik bijna nooit een normale drempel
Onze wiel bassis is vermoedelijk korter
Een fiat maxi
Maar dat maakt op zich niet meer zoveel uit
Wel maakt het uit of je aanpassing in het midden van de wielbasis zit of direct achter het voor wiel
15 cm is dus zeer laag
Misschien een overweging waar ik zelf dus aan zit te denken
Om op de breedte van je aanpassing tegen het chassis een stalen plaat te monteren die net wat lager is als je aanpassing
Die stalen plaat zou dus in het uiterste geval je camper wat omhoog drukken op een te hoge drempel
Ik weet niet of zoiets is toegestaan
Maar dat hoor ik dan nu wel van een APK kenner
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
Re: Bodemvrijheid
Laagste punt bij ons is de grijswatertank met zijn uitloop. Misschien 12cm. Maar zit vlak bij de achteras en tot nu toe geen last van gehad. Zelfs toen ik vast zat in de Zeeuwse klei ging het goed. Maar gevoelsmatig ben ik er niet blij mee...
Re: Bodemvrijheid
30 cm bodemvrijheid is wel heel erg veel hoor. Dat zijn cijfers voor terreinwagens. Bij een Land Rover Discovery bijvoorbeeld is de bodemvrijheid 21 cm. Okay die heeft wel een kortere wielbasis. Maar 30 cm is veel hoor.
Bij de meeste bestelbussen (bijvoorbeeld Ducato) is de bodemvrijheid ca. 18 cm.
In Nederland is de maximale drempelhoogte overigens 15 cm. (officieus, richtlijn is max. 12 cm)
Jack
Bij de meeste bestelbussen (bijvoorbeeld Ducato) is de bodemvrijheid ca. 18 cm.
In Nederland is de maximale drempelhoogte overigens 15 cm. (officieus, richtlijn is max. 12 cm)
Jack
Laatst gewijzigd door Obelix op vr 21 nov 2014, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Bodemvrijheid
Vanwege die "slechts" 15 cm hoge drempels heb ik van pure ellende destijds mijn GT3 maar verkocht.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Bodemvrijheid
Ja, de minimale bodemvrijheid van een auto is 11 cm. Hier heeft ook wel eens iemand in de krant gestaan die na de aanleg van nieuwe drempels z'n eigen straat niet meer uit kon.
Jack
Jack
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Bodemvrijheid
Ik pakte ze schuin, maar op een slechte dag irriteert dat toch.
Voor iedere voorbumper/spoiler was het weer een maand werken.
Voor iedere voorbumper/spoiler was het weer een maand werken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Bodemvrijheid
30 cm is echt niet veel wil je geen problemen krijgen.hoe het nu is weet ik niet ,maar vroeger was de wettelijke bodem vrijheid van een trek haak dat ook
Hans
Re: Bodemvrijheid
Nog eens gemeten. 28 cm. Ti's een Iveco misschien liggen die hoger dan een ducato
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p