Zelfbouw Ford Connect

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door Mickel Moen »

Ach Jan,

Ook al is het waar. Voor jou verandert en toch niets? Hoogstens zul er nog beter op moeten passen en nog langer jouw camper willen houden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door jan- »

Voordat ik dit campertje had reed ik op LPG. Was lekker goedkoop. Maar omdat ik af en toe ook een aanhanger wou trekken kon de auto niet te klein zijn dus niet echt goedkoop in wegenbelasting. Toen ik de camper pas had zag ik een aanbieding van een nieuwe Chevrolet Spark. Vanwege LPG de eerste jaren geen wegenbelasting geen BPM en de importeur had een aanbieding van geen BTW. Verder nog korting van de dealer. Dus die er maar bij aangeschaft voor dagelijks gebruik want goedkoper rijden kan bijna niet. Pas de KM prijs uitgerekend 8,8 cent! Zit nog steeds te bedenken of ik nog een post ben vergeten.

Hierdoor heeft mijn camper een ton minder gereden. En ik zie hem ook nog niet roesten, dus ik denk dat hij zo nog wel even mee kan.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door Kroppie »

de meeste roest komt van binnenuit , dus die zie je pas als het erg laat is , voorkomen is beter en goedkoper dan genezen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door jan- »

Een paar jaar geleden zagen mijn velgen er nog redelijk uit nadat ze gewassen waren en de meeste roest een beetje weggepoets was (zie eerste bericht). Maar de laatste tijd was er geen eer meer aan te halen. Zie eerste foto.

De spuitverfbus zilvergrijs was in de aanbieding bij de Action voor 1,49 euro. Dus dat maar eens proberen. Met een messing borstel de meeste roest verwijderd. Dat geeft wel krassen in de lak, maar dat zie je later niet meer. Zie 2e foto.

Een rond gat (iets groter dan de velg) in een stuk karton gemaakt en een spel kaarten tussen de velg en band gestoken. Met een antiroest/grondverf spuitbus de velg voorbehandeld. Zie 3e foto.
Bijlagen
IMG_2447 (Custom).JPG
IMG_2447 (Custom).JPG (154.32 KiB) 1534 keer bekeken
IMG_2448 (Custom).JPG
IMG_2448 (Custom).JPG (172.39 KiB) 1534 keer bekeken
IMG_2449 (Custom).JPG
IMG_2449 (Custom).JPG (142.82 KiB) 1534 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op wo 27 sep 2017, 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door jan- »

En hier het resultaat. Ben benieuwd hoe lang het er een beetje toonbaar uit ziet.
Voor de kosten hoef je het niet te laten als je het bij de Action haalt:
€ 0,89 messing staalborstel
€ 0,48 2 sets speelkaarten
€ 2,99 spuitbus antiroest/primer
€ 1,49 spuitbus zilver
Je kan daar ongeveer 4 velgen mee doen. Ik heb het reserve wiel ook meegenomen en het niet goed verdeeld, dus nog 2 spuitbusjes extra gehaald.
Bijlagen
IMG_2450 (Custom).JPG
IMG_2450 (Custom).JPG (122.85 KiB) 1526 keer bekeken
detail (Custom).jpg
detail (Custom).jpg (58.07 KiB) 1527 keer bekeken
IMG_2451 (Custom).JPG
IMG_2451 (Custom).JPG (164.27 KiB) 1534 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
ingmau64
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 16:35

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door ingmau64 »

Hallo Jan, wat een geweldige camper zeg! Wij willen heel graag een minicamper maken van een lange Opel combo(L2).
Nu zou ik graag willen weten of het jullie, nog, bevalt het reizen met zo'n kleine camper. Ik las bij Wim dat het hun niet zo goed bevalt. Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Groetjes Ingrid.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door Max en Evelien »

Hoi, nu dit draadje weer boven is gedreven, vraag ik mij af of de zilveren verf of de velgen een beetje is blijven zitten? Die van ons zijn ook niet zo mooi meer en kunnen ook wel een likje verf gebruiken.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door annoh »

minicamper maken van een lange Opel combo(L2).
Zeer recentelijk heeft de belasting dienst de lange Combo opgemeten om er achter te komen of het blok van 200 x 90 x 130 cm er in past. Dat is 1 van de voorwaarden voor verkrijgen kwarttarief.

Het bovengenoemde blok past er in, wel dient het verbindingsdeel dat zit tussen de stijlen waar de achterdeurtjes aan bevestigd zijn, aangepast te worden. Daar moet een deel van verwijderd worden omdat het te dik is.

Bovengenoemde is mogelijk, je zal wel overleg moeten hebben met de RDW omdat je dan wat gaat sleutelen aan een deel van de auto die voor stijfheid zorgt. Je zal in ieder geval een berekening moeten overleggen waaruit blijkt dat de stijfheid gelijk is gebleven.
Gebruikersavatar
ingmau64
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 11 jul 2018, 16:35

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door ingmau64 »

Oh echt! Ons buurmeisje heeft een L1 als minicamper.. Compleet gekocht, dat wel.
En de Nissan VN200 is ook een volwaardige camper en deze is korter dan de L2 :eh:
Ligt het misschien aan bouwjaar van de auto? We vinden nml de Nissan ook erg leuk omdat je de stoelen kunt omdraaien en zo een geweldig leuke inrichting krijgt(gezien bij custom camper) :-B
Is dit een betere optie misschien? Is zo makkelijk allemaal niet :lol:
We willen graag een minicamper en dan het liefst met draaistoelen, waarvan je de keuken naar buiten kunt draaien(gezien bij little camper) en een heel klein porta potti.
Misschien onmogelijk maar zijn druk op zoek waar dit, als minicamper, inpast.
Slurp alle info op die op het net voorbij komt :-)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door annoh »

Ik heb gemerkt dat een goedkeuring in het verleden geen garantie geeft voor een toekomstige goedkeuring. Ik weet niet of de goedkeuringsproblemen die er waren met de Nissan NV200 opgelost zijn.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door Navigator »

Tip m.b.t.het spuiten van de velgen: spuit er een paar lagen blanke lak over. Dan blijven ze (nog) langer mooi. Verder een mooie wagen geworden!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door jan- »

Ik zie ineens wat vragen.

Wat betreft de eisen voor een camper: Hier heb ik ooit wat over opgeschreven. Zie viewtopic.php?f=7&t=8457410&p=1572408#p1572408 De Kennisbank is vaak verouderd. Maar dit topic is na verloop van tijd ook niet meer te vinden. Dus dat motiveerd niet echt om dit goed bij te houden.

Volgens mij lukt het niet meer met een Nissan NV200 als deze oorspronkelijk een bestelwagen is geweest.

Ik wist niet dat je de Opel Combo mag verbouwen om aan de eisen van het blok te voldoen. Het moet toch in de oorspronkele auto passen? Anders kan je elke auto als basis gebruiken en er een grote bak van maken. Maar het is mij ook niet precies duidelijk wat de RDW of belasting wel of niet toelaat.

Voor 1 persoon heb je meer dan genoeg ruimte. Alleen een douche wordt lastig. Voor 2 personen zou je het Dave en Nada kunnen vragen viewtopic.php?f=7&t=8447705&p=1361103#p1361103 Nadeel van zo'n Connect is denk ik dat de voorstoelen niet draaibaar zijn. Normaal vind ik de bedbank niet lekker zitten. Voor 1 persoon is dit makkelijk op te lossen: rugkussen van het bedbank in een knik tegen de rugleuning van de bestuurderstoel en je kan lakker met de voeten op de bank dwars zitten.

Die velgen zijn weer flink lelijk geworden. Na het wegpoetsen van wat vuil en roest valt het nu weer een beetje mee, maar blanke lak er op was denk ik beter geweest. Misschien toch wieldoppen er op en tiewraps tegen het afspringen. Velgen hadden het in Marokko wel zwaar te verduren. Veel slechte wegen en onderweg ook veel pekel.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Lampi
Berichten: 36
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 14:00

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door Lampi »

Mooi gedaan!
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Zelfbouw Ford Connect



Bericht door Dave Nada »

Beste Ingmau64,

Wij hebben tijdens het reizen niet veel nodig. Voor ons volstaat de kleine ruimte prima.
Je leeft immers veel buiten.
Tuurlijk wordt je bij lange regen dagen niet vrolijk in zo'n kleine ruimte, maar er is altijd wel een kroeg in de buurt en dan wordt dat onze woonkamer ;-)
Douchen kunnen wij ook niet bij ons en plons in het meer of tankstations, havens campings die we opzoeken alleen voor douche.

Aan de andere kant kunnen wij door de grote (kleinte) overal komen.

Groetjes,
Dave Nada
jan- schreef:
di 04 sep 2018, 21:27
Voor 1 persoon heb je meer dan genoeg ruimte. Alleen een douche wordt lastig. Voor 2 personen zou je het Dave en Nada kunnen vragen viewtopic.php?f=7&t=8447705&p=1361103#p1361103 Nadeel van zo'n Connect is denk ik dat de voorstoelen niet draaibaar zijn. Normaal vind ik de bedbank niet lekker zitten. Voor 1 persoon is dit makkelijk op te lossen: rugkussen van het bedbank in een knik tegen de rugleuning van de bestuurderstoel en je kan lakker met de voeten op de bank dwars zitten.
Plaats reactie