Gedachten over onze toekomstige buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Gedachten over onze toekomstige buscamper



Bericht door Titus »

Gedachten over een busje.
Ik heb hier al veel gelezen over buscampers, wensen en indelingen. Onze gedachten deel ik graag.

Ik heb een tijdje gezocht naar een schaap op 5 poten. 4-5 veilige zitplaatsen. Rijdend op benzine vanwege milieubelasting van diesels. Gekeurd als camper vanwege het kwarttarief. Een dag en nacht beschikbare/bereikbare camping wc. Een kleiner voertuig omdat we in een klein en vooral smal straatje wonen. Deze zou dan ook de rest van het jaar gebruikt worden.
Deze combi gaat het toch niet worden. Te veel compromissen waardoor we dan beter een camper kunnen blijven huren.

De kaders zijn nu geworden:
Busje maximaal 5m lang, 2m hoog. We denken aan een VW omdat die veel beschikbaar zijn en goed bekend staan maar we staan open voor suggesties.
Een dag/nacht bereikbare camping wc.
Camper keuring en camper wegenbelasting.
Bed minimaal 190 x 120cm. Dagelijks ombouwen geen bezwaar.
Een prettige bank en/of draaibare voorstoel(en).
Eenvoudige keuken. Schoon en vuilwater met kleine jerrycans.
Eenvoudige stroomvoorziening met leefruimte accu, omvormer 12-230 en lader 230-12v.
4-5 goedgekeurde en veilige zitplaatsen tijdens het rijden; 2 slaapplaatsen.

We zullen hiernaast een kleine auto blijven gebruiken voor het dagelijkse werk; of we nemen een greenwheelsachtige huur constructie.

Al met al voelen we ons erg thuis bij het ontwerp van Mickel Moen, enorm bedankt voor die inspiratie :clap:
Maar ook bouwers zoals Durisoti spreken tot onze verbeelding :-)

Tijdpad:
we willen dit jaar een keuze voor een bus maken en deze kopen.
Daarna zsm een hefdak erop (laten) bouwen. Liefst laten doen waarbij ik kan helpen om de kosten wat te drukken.
Januari - Mei: de basis bouwen en laten keuren.
Juni : proefweekendjes en kinderziektes.
Juli: op weg met een goedgekeurde bus, die nog niet gereed hoeft te zijn.
Tot zomer 2016: plannen bijstellen en afwerken.
Uit andere draadjes begrijp ik dat dat krap gaat worden; het is een streven.

Nogmaals dank voor alle informatie die iedereen hier deelt! Een prachtige inspiratiebron :bow:

Reacties zijn natuurlijk van harte welkom.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

Ducato past ook nog in het plaatje volgens mij. Kijk maar eens naar mijn project.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8441842&" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel van een Ducato: Groter en ruimer dan een vergelijkbare VW. Daarnaast makkelijker te vinden voor minder geld. Met een superplat hefdak kun je onder de 2 meter blijven. De L1 is 4,80 lang. De L2 5,20.
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

Jumper benzine met reeds 6 zitplaatsen op kenteken!

http://link.marktplaats.nl/m855855564
(kan wel een spuitbeurt gebruiken, lak bladert af)

Of deze:

http://link.marktplaats.nl/m859060310

Voordeel is: Geen BPM meer bij ombouw naar camper. Dat scheelt gelijk al 500 Euro minimaal. Reeds 9 zitplaatsen op kenteken. Dus voor de keuring naar camper even de laatste zitrij door een bed vervangen en een hefdak + keuken + tafel erin. Dan houd je minimaal 6 zitplaatsen op kenteken. Bus keuren als camper en dan naar hartenlust bouwen.

Deze bussen zijn trouwens niet zuinig. Maar dat geldt voor iedere bestelauto op benzine. 1 op 10 wordt al een probleem. Reken maar 1 op 8.
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op di 21 okt 2014, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

Nog een paar praktijk tips:

Bouwen heb ik zelf in een paar week gedaan. Dus de tijdsplanning moet makkelijk lukken.

Hefdakje kun je zelf makkelijk doen. Standaard dakje kost 900 Euro (Atrion). Inbouw kost bij Atrion iets van 200 Euro. Dus daar hoeft het niet op te stranden.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door pschreur »

Is die eerste niet gewoon beplakt geweest?
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

Nee, dat is een probleem bij de Ducato/Jumper/Boxer bussen die niet wit zijn. De lak bladert heel makkelijk af. Die van mij is een keer helemaal overgespoten voor zover ik kan zien.

Wil je 5 of 6 zitplaatsen op kenteken dan zijn er 2 mogelijkheden: Of de bank in de lengte zetten, óf een bus nemen die origineel al 5 of 6 zitplaatsen heeft. Deze plaatsen moet je dan voor de keuring onaangetast laten. Met een beetje creativiteit moet dat lukken volgens mij. Middelste zitrij van een 9 persoons bus omdraaien en een stuk bedbodem er tussen dan ben je al een heel eind. Of de achterste zitrij verwijderen en daar een bed maken. Klein keukenblokje ergens tussen frommelen en klaar.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door 't Busje »

Titus schreef:Rijdend op benzine vanwege milieubelasting van diesels.
Wat bedoel je daarmee? Het gaat hoogstens om andere milieubelasting.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

Ik denk meer uit idealistisch oogpunt. Een moderne benzinemotor met katalysator is beter voor het milieu, geeft dus minder belasting, dan een dieselmotor.

Wel is het zo dat veel grijs kenteken auto's op benzine pas laat een geregelde katalysator etc kregen. Dus voor de zekerheid even checken.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Titus »

't Busje schreef:
Titus schreef:Rijdend op benzine vanwege milieubelasting van diesels.
Wat bedoel je daarmee? Het gaat hoogstens om andere milieubelasting.
Niet de belasting die moet worden betaald maar de belasting van het milieu qua vervuiling met fijnstof.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Titus »

paul snip schreef:Nee, dat is een probleem bij de Ducato/Jumper/Boxer bussen die niet wit zijn. De lak bladert heel makkelijk af. Die van mij is een keer helemaal overgespoten voor zover ik kan zien.

Wil je 5 of 6 zitplaatsen op kenteken dan zijn er 2 mogelijkheden: Of de bank in de lengte zetten, óf een bus nemen die origineel al 5 of 6 zitplaatsen heeft. Deze plaatsen moet je dan voor de keuring onaangetast laten. Met een beetje creativiteit moet dat lukken volgens mij. Middelste zitrij van een 9 persoons bus omdraaien en een stuk bedbodem er tussen dan ben je al een heel eind. Of de achterste zitrij verwijderen en daar een bed maken. Klein keukenblokje ergens tussen frommelen en klaar.
Op langere termijn gaan de de bus zowiezo spuiten/schilderen. We vinden de crazycampers wel erg leuk.
Bank in de lengte valt voor ons af. Dat mag wettelijk wel heb ik gelezen maar we willen wel veilige plekken als we onze tieners vervoeren ;-)
Een bus met origineel 5 plekken lijkt me nu de beste optie.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Titus »

paul snip schreef:Nog een paar praktijk tips:

Bouwen heb ik zelf in een paar week gedaan. Dus de tijdsplanning moet makkelijk lukken.

Hefdakje kun je zelf makkelijk doen. Standaard dakje kost 900 Euro (Atrion). Inbouw kost bij Atrion iets van 200 Euro. Dus daar hoeft het niet op te stranden.
Fijn! dat stelt me gerust.
Was het een hefdak dat horizontaal omhoog gaat of zo'n schuin dak?
We denken aan zo'n schuin dak.

Ik heb geen ervaring met plaatwerk. Wel werk ik graag met hout, en ik was electromonteur (in een soort van vorig leven want nu ben ik b-verpleegkundige :-) )
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Titus »

Fijn al jullie reacties! Dank je wel.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

Misschien is die grijze dan een goede optie. Er zijn overigens meer van dat soort bussen te koop. Dit was gewoon even een voorbeeld. De grijze staat nog wel op grijs kenteken, dus daar is nog BPM voor verschuldigd. De rooie is eigenlijk te duur, maar wel een mooie bus met Airco. En er hoeft geen BPM meer over betaald te worden.

Dus een Boxer/Ducato/Jumper of Renault Master personenbus met een benzine motor zou ideaal zijn volgens mij.

In een kleinere bus word je geen 5 originele zitplaatsen en een bed kwijt.
Toedeledoki

Re: Gedachten over onze toekomstige buscamper.



Bericht door Toedeledoki »

paul snip schreef:Ducato past ook nog in het plaatje volgens mij. Kijk maar eens naar mijn project.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8441842&" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel van een Ducato: Groter en ruimer dan een vergelijkbare VW. Daarnaast makkelijker te vinden voor minder geld. Met een superplat hefdak kun je onder de 2 meter blijven. De L1 is 4,80 lang. De L2 5,20.
Hefdak recht omhoog. Klik maar op de link om mijn idee van de ideale indeling te zien.
Plaats reactie