elektra

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: elektra



Bericht door Kroppie »

Kaatje
wil je de kk op 12vot gebruiken moet je volgens de fabrikant van de compressor vn de koelkast bij een afstand tussen batterij en koelkast tot 4 meter een draaddikte gebruiken van 4mm2 ,dicht bij de accu gezekerd met een zekering van 15 ampere .
is de afstand groter ,dan 6mm2 gebruiken, met dezelfde zekering

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 20 okt 2014, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: elektra



Bericht door javanes »

Hetgeen je met de koelkast wilt doen dat kan mits je ook een aparte voeding zoals de Waeco CoolPower MPS-35 omvormer hebt.
Je krijgt dan alleen bij de werking via de wandcontactdozen via de omvormer extra verlies..
Je gaat dan van 12V via de omvormer naar 230V en daarna gaat die voeding weer van 230V naar 12V.

Wil je dat verlies beperken dan zou je kunnen gaan werken met een wissel relais, wat schakelt tussen de 12V van de HH accu en de 12V van de Waeco voeding.
Maar gezien je kennis van elektra gaat dat misschien wat te ver.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
kaatje68
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 12:24

Re: elektra



Bericht door kaatje68 »

Het gaat er mij om hoe sluit ik mijn koelkast aan moet ik deze regstreeks op mijn accu sluiten of is er nog een andere mogelijk heid.

Het kan ook met eeen omvormer de van 230 v naar 12 v omvormt zo dat ik hem ook op wal stroom kan gebruiken
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: elektra



Bericht door javanes »

Hieronder staat je vraag:
kaatje68 schreef:hoi heb nog een vraag ik heb een waeco compressor koelkast kan ik deze aan sluiten op mij buiten aan sluiting en als ik dan niet op de
paal staat vormt die dan vanzelf om naar 12 v als ik de schakelaar om haal .
Ik heb het allemaal aangesloten zie mij eerdere bericht /
In een ander topic breek je in met deze vraag:
kaatje68 schreef:hoi even iets anders heb de waeco cb 40 hoe moet ik deze aan sluiten heb een omvormer die op mijn accu aan gesloten zit en ik heb
ook een omschakel automaat .waar ik de omvormer weer heb op aangesloten en op de verdeler heb ik drie stopkontacten
en op de ac2 d buiten kabel.. dit werkt allemaal na behoren heb dit
allemaal keurig getest. maar nu de vraag hoe stuit ik de koelkast aan kan dat met draad naar een stopcontact die in verbinding staat met de omvormer of moet het
anders heb hier niet veel kaas van gegeten.
Ik heb geprobeerd de 2 vragen te combineren en probeer daar een passend antwoord op te geven.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: elektra



Bericht door myway »

javanes schreef:Hetgeen je met de koelkast wilt doen dat kan mits je ook een aparte voeding zoals de Waeco CoolPower MPS-35 omvormer hebt.
Je krijgt dan alleen bij de werking via de wandcontactdozen via de omvormer extra verlies..
Je gaat dan van 12V via de omvormer naar 230V en daarna gaat die voeding weer van 230V naar 12V.

Wil je dat verlies beperken dan zou je kunnen gaan werken met een wissel relais, wat schakelt tussen de 12V van de HH accu en de 12V van de Waeco voeding.
Maar gezien je kennis van elektra gaat dat misschien wat te ver.
Als de TS dan toch met een omvormer wil werken zou ik een eps 100 nemen, een stuk goedkoper.
Tenzij je ook naar landen wil waar 110 volt gebruikelijk is.
Maar zoals ik in de andere topic al aangaf waarom zou je deze koelbox niet alleen op de accu aansluiten?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
kaatje68
Berichten: 8
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 12:24

Re: elektra



Bericht door kaatje68 »

Oké allen op de accu maar trek die hem dan niet leeg en als je aan de wal stroom staat hoe gaat dat dan met
de koelkast. of heb ik toch een aparte omvormer nodig voor de koelkast om hem te laten werken op 230.

en kan ik wel met een batterij oplader de accu opladen.

Hoe gaat dit allemaal in zijn werk.

er werd ook gezegd een wissel relais hoe werkt dit dan .

Kan ik dit ook allemaal zelf .
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: elektra



Bericht door Vertrokken3 »

Ik heb de indruk dat je ter plaatse blijft trappelen.

Alle antwoorden op uw vraag zijn volgens mij al wel door iemand beantwoord.
Met uitzondering van de laatste, dat zal alleen jij zelf kunnen beoordelen, wij kunnen enkel een vermoeden hebben en dat eventueel uiten.

Misschien is de oorzaak dat van verschillende kanten info op u afkomt en je door de bomen het bos niet meer ziet.

Je kan misschien beter alles nog eens nalezen, en besluiten "dat lijkt me wel wat" en dan daar op door werken/vragen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: elektra



Bericht door Aloys »

Ik vind de vragen allemaal erg verwarrend. Kaatje heeft een compressor koelkast op 12V, die wil ze nu opeens
aansluiten op 230V via een omvormer. Onder het motto: "Het kan toch niet allemaal aan de accu?". Ook
spreekt ze zichzelf tegen in enkele posts.

Ik begin aan het hele project te twijfelen. Worden we niet gewoon bij de neus genomen? Is Kaatje, die zo
weinig begrip van en inzicht in elektrische installaties heeft, werkelijk al deze apparaten aan het inbouwen en
aansluiten?

Ik denk dat Kaatje gewoon eens te rade moet gaan bij iemand die er méér verstand van heeft dan zij zelf.
Wellicht iemand in de familie, die eens even komt meekijken. Wat anders komt het niet goed! :roll:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie