Help: problemen bij keuring RDW - nu goedgekeurd!!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Help: problemen bij keuring RDW - nu goedgekeurd!!



Bericht door Borinoco »

We staan nu bij de RDW in rijen en de de keuring loopt klote omdat de RDW een goedkeuring voor de sportcraft draaiplateau wilt zien.
Een EU goed gekeurd rapport moeten we nu overleggen.
We hebben geen andere zitplaatsen dan alleen de 2 voorstoelen die dus draaibaar zijn, met tafel er tussen.

Heeft iemand enig idee hoe we daar aan komen.....
Laatst gewijzigd door Borinoco op wo 24 sep 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Bakkertjes »

ff een mailtje naar sportscraft in duitsland misschien
Ben zelf momenteel op vakantie maar heb thuis tuv verklaringen van de sportcraft stoelen compleet.
Je zou ze er voor de keuring wel even onderuit kunnen sleutelen en ze er na weer monteren
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Borinoco »

Ja maar we hebben geen andere zitplaatsen...en alleen een tuv verklaring heeft meneer van de RDW niet genoeg aan....
Dat is alleen een testrapport en daar heeft hij niets aan....
Moet een goed gekeurd EU rapport zijn
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door bertt »

Kan je ze er niet (tussen) uit halen?

Bert
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Hymerferry »

Ik heb de meest recente Reimo catalogus hier even opengeslagen en ik lees daar bij de Sportcraft draaiplateau's alleen maar TuV gepruft. Bij de gordelbokken en banken staat wel specifiek EU gekeurd. Keurmeesters zien natuurlijk vaker dit soort discussiepunten en weten vaak ook wel of er wel of niet een eu keuring opzit. Gewoon vragen. Is het alleen Tuv dan wordt dat helaas niet geaccepteerd.

Succes Ferry
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Borinoco »

Nee klopt, de alleen TUV is niet goed genoeg en er onderuit halen is geen optie omdat we geen andere zitmogelijkheid hebben.
Nu wel deze site gevonden te samen met de Wit.

http://www.sports-craft.de/mx_cm/doku/fiat.pdf

Hopelijk heeft hij hier genoeg aan.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Borinoco »

nou, net terug van de rdw keuring en bus is afgekeurd op de draaiplateaus, na een paar uur bezig te zijn geweest met proberen een europees goedkeuringsbewijs te vinden vraag ik aan de keurmeester of hij ooit wel eens een EU goedkeuringsrapport voor een draaiplateau heeft gezien en of dat hij een camper met alleen draaibare stoelen als zitplek heeft goedgekeurd , waarop zijn antwoord NEE was. Dus volgens deze keurmeester zijn alle draaiplateaus in fabriekscampers en zelfbouwcampers waar de gordelbevestiging aan het draaiplateau zit illegaal in Nederland en wijst dan ook op de problemen die je met je verzekeringsmaatschappij kan krijgen mocht je een ongeval met je camper krijgen.

P.S. mocht er iemand een manier weten om aan een door in nederland afgegeven keuringsrapport voor een draaiplateau te weten bemachtigen dan hoor ik het graag.

Groet, Dennis.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Kees2 »

heb je achter geen bed wat als zitplaats gebruikt kan worden, even een rug kussen erbij :wink:
de zitplaatsen achter hoeven voor de belasting namelijk niet gebruikt kunnen worden onder het rijden,

afhankelijk kan van het bouwjaar kan een zijdelings gerichte zitplaatsen ook als zitplaats gelden die onder het rijden gebruikt mag worden,

Artikel 5.2.46 zitplaatsen
1. Personenauto’s, in gebruik genomen na 21 juli 2013, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen.

om draaistoelen tegenwoordig goed gekeurd te krijgen is lastig
want waarschijnlijk zit de gordelbevesting vast aan de stoel, en dan heb je ook de gordel bevestiging veranderd door het draaiplateau,

geen antwoord op de vraag maar misschien een optie om de auto wel door de keuring te krijgen, zonder draaiplateau
zodat hij voor de RDW en voor de belasting voldoet,
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 790
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door toine-s »

Ik vind dit een apart verhaal.

Wij brengen medische producten op de markt, reken maar dat die gekeurd moeten zijn.
Daar hebben we een ISO13485 certificaat voor.
In ons geval verstrekt door SGS uit de UK. Dekra is net als SGS een geaccrediteerd notified body die certificeringen mogen verstrekken.
wij mogen (en zijn verplicht) CE te voeren op basis van dit certificaat.

Komt ie: Dat moet iedereen in de EC accepteren.
In onze streng gereguleerde branche bestaat geen EU gecertificeerd.

Het overleggen van een Certificaat van de fabrikant getekend door Dekra waarin ze stellen dat het product en de productie, QA enz. aan alle wettelijke veiligheid eisen voldoet en eventueel Declaration of Conformity (conformiteits verklaring) door de producent getekend zou dus door iedere keurmeester geaccepteerd moeten worden.

Althans, tenzij het in de automotive heel anders geregeld is dan in medical natuurlijk .. ::S
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Gommel »

Waar woon je? Heb een rdw goedgekeurd bankje, zet je die voor de keuring erin. Is gemaakt van mdf maar in de langsrichting is dat voldoende
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Kees2 »

in de lengte richting is ieder degelijk bankje toegestaan ( geen gordelplicht ) dus ook geen bevestigingspunten nodig
tenzij de auto in gebruik genomen na 21 juli 2013 dan mag dit ook niet meer,

een medisch product is een product op zich

een draaiplateau is een toevoeging aan een voertuig wat in zijn geheel een goedkeuring geniet,
door daar veranderingen in aan te brengen klopt deze goedkeuring niet meer,
maar door eisen aan de verandering te stellen (en ook dit voor dat voertuig geldig is) kan men de goedkeuring handhaven/aanpassen,
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 790
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door toine-s »

Kees2 schreef: een medisch product is een product op zich

een draaiplateau is een toevoeging aan een voertuig wat in zijn geheel een goedkeuring geniet,
door daar veranderingen in aan te brengen klopt deze goedkeuring niet meer,
maar door eisen aan de verandering te stellen (en ook dit voor dat voertuig geldig is) kan men de goedkeuring handhaven/aanpassen,
Ja dat is waar. De camper is een gemodificeerd product . Daar had ik niet aan gedacht. :oops:
Een beetje wat wij off-label use noemen.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Borinoco »

Ik ga er een 2 persoons bankje van 80 cm (de rdw rekent 40 cm per persoon) in de langsrichting (zijkant) maken en de draaiplateaus eruit halen wat volgens de keurmeester een vereiste is en dit scheelt natuurlijk ook weer in gewicht waardoor ik weer een belastingtarief groep lager uitkom.
Als ik terugkom voor de herkeuring moet ik nog eens 27.50 euro betalen, nou gaat het niet om het geld maar alle tijd die ik ermee kwijt ben pffff maar ja aldoende leert men en mischien hebben andere zelfbouwers ook wat aan deze informatie.
Beste mensen in ieder geval bedankt voor de reacties en het meedenken.
Clippo
Berichten: 25
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 21:50

Re: HELP HELP Problemen bij keuring RDW goedkeuring EU



Bericht door Clippo »

Ik heb twee draaistoelen erin gemaakt... RDW Amsterdam vloog door de bus en akkoord.... Misschien afspraak maken met ander RDW punt? :eh:
Afbeelding
Plaats reactie