Zelfbouw hefdak vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 23:43

Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Sen »

Beste mensen,

Ik heb vorige week mijn Jumpy verkocht en inmiddels in het trotse bezit van een Ford Transit 9 persoons bus. Ik wil eea gaan ombouwen maar raak een beetje door de bomen het bos kwijt wanneer ik op zoek ga naar een klein hefdak. Een slaaphefdak zou het mooiste zijn, maar daar heb ik het budget niet voor. Ik ga dus voor een kleine versie die voldoet aan de belastingregels. Googlen levert dat er standaard daken van SCA en Reimo zijn maar ik zie nergens een site waar ik ze kan kopen. Wel een hoop sites met bedrijfjes die ze voor je inbouwen.

Vraagjes:
- Kan ik gewoon een gat in mijn dak zagen of haalt dat stijfheid uit mijn auto en moet eea verstevigd worden, maw een lijst eromheen lassen?
- Welk dak moet ik hebben? SCA, Reimo, other?
- Waar kan ik een los dak bestellen zonder inbouw?
- Mocht ik voor de easy way gaan, inbouwers zijn er van 300 euro tot 5000euro, iemand goede ervaring met een low budget inbouwer?

Alvast bedankt!
Toedeledoki

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Toedeledoki »

Atrion levert hefdaken vanaf ca 900 Euro.

Inderdaad gat in het dak zagen. Eventueel verstevigen met een houten balkje. Stalen frame is totaal niet nodig.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... t=+transit

Zo heb ik het gedaan :-)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door hathi »

Als de bus na 1998 is mag je de dakspanten niet zo maar weg zagen , vraag info Rdw
Hans
Toedeledoki

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Toedeledoki »

Nog nooit van gehoord... En ik heb nu 3 bussen laten keuren. Niemand die er over begon.

Het kleine hefdak past vaak ook net tussen de spanten trouwens. Maximaal 1 spantje moet doorgezaagd worden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Dafluc »

Toch maar even informeren, want je kunt wel degelijk pech hebben. Zie dit topic.
Zorg dat je een hefdak hebt met papieren en dus goedgekeurd, informeer vooraf bij de RDW. Ik zou het risico niet willen lopen.
Afbeelding
Sen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 23:43

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Sen »

Hartelijk dank voor de feedback. Goede tip wbt 'erkend hefdak'. Ik ga het dak dan toch maar laten inbouwen en dan zorgen dat er papieren bij geleverd worden dat eea veilig is. Ik zie op google meerdere bedrijven die dit kunnen doen, zelfs in de buurt van mijn woonplaats Den Haag (b.v. Leiden).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door annoh »

TS,
Je vraagt naar ervaringen inbouwers.

Het dakje op mijn camper is geplaatst door Atrion. Zeer functioneel en lekt niet.
Sen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 23:43

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Sen »

Heb de RDW gebeld, zij geven aan dat ze bij 'zelfbouw daken' een sterkte berekening willen zien. Voor 'standaard merk-daken' is dit niet nodig en 'geloven ze het wel'.

Ik ga de boel toch maar laten inbouwen: klein + plat hefdak met minimale afmetingen om de prijs zo laag mogelijk te houden.

Ik heb de volgende bedrijven op mijn lijstje staan om morgen te bellen voor prijzen:
Atrion in Steggerda
customcamp.nl in Hengelo doet het vanaf 1250 euro incl dak en montage
HEKKEMA KAMPEERAUTO'S in DELFGAUW (deze is wel in de buurt van Den Haag)
AART CAMPER INBOUW te Heino

Zijn er mensen die al meteen een voorkeur hebben of ben ik nog een potentiële kandidaat vergeten?

Alvast bedankt!

Sen
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Dafluc »

Sen, ik stel voor dat mensen met positieve dan wel negatieve ervaringen bij één van de bedrijven, of een ander bedrijf, je dat per pb (persoonlijk bericht) melden. Zie de forumregels.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door annoh »

Let op de uiteindelijke hoogtemaat. Blijf je beneden de 200 cm dan scheelt dat bv op de Peage in Frankrijk.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door PaulBng »

Je hebt een pb
Toedeledoki

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Toedeledoki »

Mijn bericht was verwijderd omdat ik een bedrijfsnaam van een bedrijf uit Steggerda geplaatst had :(

Helaas daarbij ook de info die ik wél belangrijk vond.

In een Transit past het kleine goedkope dakje van deze firma perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij wordt slechts 1 dwarsbalkje gedeeltelijk verwijderd. Ik heb nog nooit gehoord dat de RDW daar moeilijk over deed. De firma in Steggerda heeft al honderden van deze dakjes geleverd én ingebouwd. Nog nooit commentaar van de RDW gehad.

Een slaaphefdak of hoog polyester dak is uiteraard een heel ander verhaal. Dan moet het complete originele dak verwijderd worden. Logisch dat de RDW daar meer bedenkingen bij heeft.

Het dakje verhoogt de hoogte van de bus met ca 8 cm. Ik heb er nog goedkope dakdragers naast gemonteerd. Zo wordt het dakje een beetje beschermd en het staat ook nog eens super. Het dakje valt niet meer op.

De bus wordt volgens mij net iets hoger dan 2 meter. Volgens mij maakt dit bij de peage niet uit. De standaard bus is net lager dan 2 meter en daar kijkt de meneer/mevrouw in het hokje naar.
Gewoontoon
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 14:56

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Gewoontoon »

Dag "Toedeledokie",
Wat een mooi, plat popupdakje! Bij Atrion vandaan? Daar zie ik hem niet meer. Kan je mij het merk vertellen?
Gewoontoon
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 05 mar 2021, 14:56

Re: Zelfbouw hefdak vragen



Bericht door Gewoontoon »

Mooie Ford Transit heb je (ik ook)! Is dat een klapraam in de ruit van jouw schuifdeur? Waar kan ik dat "krijgen"?
Vast bedankt, Toon
Plaats reactie