Is zelfbouw goedkoper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Is zelfbouw goedkoper?



Bericht door Paul87400 »

Een Iveco van 1999 is pas 15 jaar oud, daar zijn nu nog onderdelen voor.

Autoproducenten zijn verplicht 10 jaar na de laatste productie auto nog onderdelen te leveren.
Daarna gaat alles weg (voorraad kost geld) en komt er een gedeelte bij de non reguliere handel, maar "op is op".
Er wordt echt niets meer (na)geproduceerd aan elektronica voor auto's van 10-15j oud :bang: .

"Plastic" onderdelen (achterlichten) geven vaak ook problemen bij oudere auto's
Nieuw (doorgerot) plaatwerk verkrijgen geeft soms ook een problemen. Voor oudere Japanse en Italiaanse auto's is al niets meer te krijgen.

Mechanische onderdelen worden wel altijd nog (na)geproduceerd, zeker voor de motor.

Koop (als je wat langer met je camper wilt doen) dus zo'n ding zonder elektronica en zonder (dragend) stalen plaatwerk dus gebouwd op een echt chassis.

Het iets hogere geluidsniveau kun je zelf ook gemakkelijk dempen, meer vermogen (als je dat leuk vindt?) kun je uit een andere of aangepaste motor krijgen.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Is zelfbouw goedkoper?



Bericht door toine-s »

Mwah, valt wel mee.
Deze heb ik zelf een paar gehad http://www.alfa-romeo-onderdelen.nl/ind ... 71&lang=nl

En echt hoor, moderne auto en bedrijfswagens rijden veeeeeeeel lekkerder.
Alleen het zelf knutselen is er niet meer bij.

Doet me denken aan toen ktm injectie op de enduro motoren ging toepassen. Iedereen zo van als je pech hebt kan je niks meer. Welnu, inmiddels rijd iedereen met probleemloos met injectie. En geloof, zo'n enduro motor maakt wat mee.... :D
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Plaats reactie