Wanden camper, wat met alle uitsprongen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door annoh »

Ik zou het simpel houden en wat betreft afmetingen de standaard panelen gebruiken. Je blijft hier en daar blik zien, dat afwerken met vilt o.i.d.

Even off topic, ik zou schapenwol plaatsen achter de panelen vanwege het geluiddempende dempende effect.

Ik was vrijdag bij een camperbouwer in België en zag daar dunne plastic wanden voor de Ducato die boven en onder goed af te kitten zijn. Edoch, geen hout.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door faalhaas »

Mijn advies is om ipv schapenwol akotherm te gebruiken. Dit zijn dunne matten warmt/geluid isolatie. Je kan het heel goed tegen het hout aanplakken voordat je de platen in de bus lijmt.

Voordeel is dat je geen contact hebt tussen isolatie en de wand van de bus, dat voorkomt roest tgv natte isolatie. In principe zou je hetzelfde kunnen doen met schapenwol, echter zijn er die ervaring hebben met het uiteenvallen en inzakken van schapenwol, waardoor het uiteindelijk als een natte klomp onderin de geïsoleerde ruimte ligt. Die akotherm is vormvast.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door annoh »

Er is inmiddels ervaring opgedaan met schapenwollenplaten in campers waarbij de vorm van die platen goed intact blijft. Maar, ik wil geen stammenstrijd beginnen. Ik vind schapen stille beesten en ze hebben het nooit koud. Dus met de isolerende werking van schapenwol zit het wel goed.
demooiste
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 02 okt 2006, 16:08
Locatie: huizen

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door demooiste »

je zou de wanden met glasvezelbehang kunnen bekleden en dan schilderen met histor akriel glansverf
De Timmerman die niet zingen kan
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door Mickel Moen »

faalhaas schreef:..............zijn er die ervaring hebben met het uiteenvallen en inzakken van schapenwol, waardoor het uiteindelijk als een natte klomp onderin de geïsoleerde ruimte ligt. Die akotherm is vormvast.
Heb je linkjes die naar deze ervaringen verwijzen?
Ik heb er nog niet over gelezen, dus ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

Indien je schapenwol goed aanbrengt zul je naar mijn mening geen problemen krijgen en alleen de voordelen van schapenwol zien.

Over het goed aanbrengen:
Als je Doscha wol gebruikt: deze wol heeft een stevige (meer vormvaste) bruine stevig vervilte achterkant.
Neem wol, die iets dikker is, dan de af te dekken holle ruimte. Daarmee klem je de wol min of meer tussen de buiten en binnenwand.
Ik heb de achterkant van de wol met sproeilijm licht geplakt tegen de buitenwand.

Zit al jaren perfect.

Maar het belangrijkste: Zorg voor voldoende ventilatie en niet dampdicht afsluiten. Zie voor meer mijn blog. http://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolati ... latie.html

Maar zoals Annoh al schrijft. Hier graag geen stammenstrijd want hier is al zeer veel over geschreven. Gebruik de zoekfunctie.

Overigens zal de genoemde Akotherm ook prima voldoen, mits goed aangebracht.

Tot slot: Ik meen, dat TS al lang klaar is met het inrichten van haar bus. Zie hiervoor haar draadje op het Belgische forum: http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 26&t=46766
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door Cee Pee »

Als ik die fotosessie daar zie is ze aardig doorgegaan. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
muppetmayo
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 13:18

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door muppetmayo »

Volgens mij staan de foto's ook op dit camperforum toch?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8446138
lolokanarie
Berichten: 114
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 19:00
Locatie: België

Re: Wanden camper, wat met alle uitsprongen?



Bericht door lolokanarie »

muppetmayo schreef:Volgens mij staan de foto's ook op dit camperforum toch?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8446138
goed gezien
ben inderdaad al klaar met mijn camper en het is goed gelukt om alle uitsprongen weg te werken
Ik heb overal kastjes gemaakt tegen het plafont tot dat ik een rechte vlakte overhad zonder uitsprongen en die heb ik dan met latjes schrotenhout afgewerkt. Het is perfect gegaan en ik heb geen stof moeten gebruiken, alles is in hout
Mijn ombouw van Jumper L2H2 naar camper-->
viewtopic.php?f=7&t=8446138
Plaats reactie