XPS of glaswol

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

XPS of glaswol



Bericht door Gommel »

Hoi,

hier nog eens een vraagje. Wij hebben de wanden nu helemaal kaal van de camper. Erachter zat glaswol wat na dik 30 jaar er nog super uit zag. Maar twijfel nu toch wat voor isolatie. Zoveel over gevonden en gelezen en nog niks kunnen beslissen. Heb hieronder mijn voor en nadelen gezet wellicht weet iemand een aanvulling/verbetering.

Opties:

Xtreme, vind ik duur en niet echt nodig aangezien het om een gewone rechte wand gaat.
XPS (blauwplaat), lijkt me een goede keus. Omdat ik hem ook volledig met de wand kan verlijmen hoop ik hier ook een hoop geluid mee te dempen.
Tempex, volgens mij zeer gevaarlijk met brand? Wel voordelig.
Glaswol, zie geen nadelen als ik eerlijk ben. Helemaal als ik zag hoe het oude eruit gekomen is. Denk alleen met XPS meer geluid te kunnen dempen.

Hoor het graag
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: XPS of glaswol



Bericht door jielus »

http://www.quali-kurk.be Misschien is dit iets?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: XPS of glaswol



Bericht door durisotti »

Pur platen zijn ideaal en zijn ook met purschuim naadloos vast te zetten.
Dit geeft heel veel extra sterkte !

http://www.technisol-supplies.nl/polyur ... tieplaten/
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: XPS of glaswol



Bericht door faalhaas »

Wat voor camper is het? Een buscamper met stalen opbouw? Dan geen glaswol terugplaatsen (ivm zweten/roest), ook geen pur (platen mag wel, geen spuitpur). Anders is het naar je eigen keuze en zou ik puur kijken naar brandveiligheid, isolatiewaarde en gewicht (in die volgorde).

In de buscamper die ik nu aan het bouwen ben heb ik een soort XPS als vloerisolatie gebruikt, als ik die probeer aan te steken met een gasbrander dan brandt hij, maar dooft direct als de externe bron weg is. Overigens goed te verzagen en te verlijmen.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: XPS of glaswol



Bericht door Gommel »

Hoi, Het is een alkoof met opbouw. Waarom moet je geen pur gebruiken? Niet dat het hier nodig is maar voor mijn id. En denken jullie niet dat hij stiller word als ik een plaat volledig verlijm ipv bijv losse glaswol.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: XPS of glaswol



Bericht door annoh »

Ik heb mijn camper geïsoleerd met schapenwol. Plezierig om mee te werken en schapenwol isoleert goed. (ben je ooit wel eens een schaap tegen gekomen dat het koud had?)

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat door het hoge vermogen van vocht opnemen van schapenwol je niet bang hoeft te zijn voor condens / doorrotten van metalen plaatwerk.
Gebruikersavatar
CeesPM
Berichten: 23
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 15:07
Locatie: Uithuizermeeden

Re: XPS of glaswol



Bericht door CeesPM »

De mijne, een Ford Transit L2H2 net gedaan...........met schapenwol. Zeer goede eigenschappen; ook voor vocht regulatie. Gemakkelijk te verwerken; zowel plafond als wanden. Met spuitlijm vastgezet (gedeeltelijk) en gemakkelijk op maat te knippen. Heb 5 en 8 mm gebruikt; al met al 12 m2. Kan het iedereen aanbevelen.
Groeten

Cees.
Plaats reactie