Zonnepaneel alsnog draaibaar maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonnepaneel alsnog draaibaar maken



Bericht door Cee Pee »

Hallo Frans,

Ik heb het inderdaad heel simpel gehouden, maar wel met diverse mogelijkheden.

Aan de onderzijde van mijn 140 Wp paneel heb ik een CEE contrastekker gemaakt en via de dak doorvoering zit er een CEE stekker met zo'n 70 cm kabel, dit is voldoende om het paneel in alle standen omhoog te kunnen zetten.

Om foutieve aansluiting te voorkomen heb ik bij zowel de stekker als de contrastekker de twee (dunne) fase pennen doorverbonden en deze gebruik ik als plus, en de (dikke) aardpen gebruik ik als min.

Bij normaal gebruik blijft het paneel gewoon plat liggen en voldoet het prima, maar als we ergens langer blijven staan, en het is nodig, draai ik de 8 parkers er uit op de hoeken en kan het paneel dan in iedere stand omhoog zetten, zoals ik in mijn vorige posting schreef.

En nu komt het voordeel van de gebruikte CEE stekkers, als we onder bomen staan en er valt schaduw op het paneel wordt er niet veel geladen, dan pak ik het paneel in zijn geheel van het dak af en zet de walstroomkabel er tussen, zodat het paneel in de zon staat, en ik wel ten volle van de zon gebruik kan maken.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
fransfit
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 14:53
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Zonnepaneel alsnog draaibaar maken



Bericht door fransfit »

Ha die Cor, dat is een slimme oplossing. :thumbup:
Ik zal morgen op het dak kijken hoe de panelen bij mij bevestigd zitten.
Hij staat nu bij de spuiter voor een kleine aanrijding door een lener :evil:
Bedankt voor het delen van je idee. :clap:
Te Koop 70m2 bungalow op park wat hele jaar open is.

http://Grootslag-372.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonnepaneel alsnog draaibaar maken



Bericht door Cee Pee »

Hallo Frans,

Ik ga de Griekse zon weer in, tot later.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
fransfit
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 14:53
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Zonnepaneel alsnog draaibaar maken



Bericht door fransfit »

Heb de zaak eens bekeken op het dak en ik ga daar maar niets veranderen denk ik. Het past allemaal net en dan moeten er idd zoveel dingen aangepast worden, dat gaat met mij zeker niet lukken.
Ik heb geïnformeerd bij "kleine zonnepanelen .nl" voor een mobiel paneel erbij.
Er loopt al ergens hier een discussie over 2 laadregelaars die elkaar in de weg gaan zitten.
Die meneer schrijft me daarover dat de "kleinste" regelaar er mee stopt maar de ander gewoon doorgaat, maar dat je natuurlijk ook de bestaande regelaar kunt vervangen door een zwaardere waar je ook het nieuwe mobile paneel op kunt zetten, (parallel, wat dat ook moge betekenen)
Mijn bestaande regelaar is vol, er kan niets meer bij.
Wie denkt hier iets over ?
Te Koop 70m2 bungalow op park wat hele jaar open is.

http://Grootslag-372.jouwweb.nl
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Zonnepaneel alsnog draaibaar maken



Bericht door Vertrokken3 »

Ik vermoed dat de "meneer" met kleinste regelaar bedoelt, "die met de kleinste laadspanning".
Dat wil dus niet automatisch zeggen dat dit de kleinste regelaar is qua vermogen.

Dat die met de hoogste laadspanning alleen doorgaat is hier ook al gesteld.

Het gevraagde advies is al hogerop gegeven, een zwaardere regelaar en de twee panelen parallel.
Voorwaarde is wel dat de spanning van beide panelen dicht in elkaars buurt moeten liggen.
Plaats reactie