Afwerking plafond

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Afwerking plafond



Bericht door ronron »

Hallo beste mensen,

Ik heb een vraag over het plafond. Alvorens ik de rest van het interieur ga inbouwen, wil ik eerst het plafond erin hebben. Dit omdat de kasten zo overal goed aan de bovenkant bevestigd kunnen worden. (die schroeven die anders aan de buitenkant door je dak komen staan zo lelijk) :lol3:

De vraag: Hoe werk je het triplex mooi af? Ik las al van knuckle11 dat hij het met HPL doet, maar dat is voor mij nog ff te ver gegrepen. Eerst maar eens deze camper af hebben, dan met die ervaring over een paar jaar weer een andere ombouwen.

Ik zit te denken aan het kunstleer van Reimo (Innenverkleiding mit Kunstleder artikelnummer 510211 http://www.reimo.com/nl/510211-kunstled ... cm_lfm_ka/ )
Echter heb ik er geen vertrouwen in om dit boven mijn hoofd te gaan vastplakken. Als ik eerst alles op maat maak, de bekleding erop plak en dan ga bevestigen, blijf je altijd met de schroeven zitten. Ja, dopjes erop, maar het kan mooier natuurlijk. En dan de vraag mét of zónder 3mm schuim aan de achterzijde?

Wellicht is er nog een andere oplossing, of een andere plafondplaat? Reacties zijn welkom! :)

Ron
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Afwerking plafond



Bericht door jielus »

http://www.tackershop.nl/afwerknagels/p ... -sp6-30mm/

i.c.m. een snel drogende lijm die je d.m.v. een aandruk lat strak zet. De snelheid waarmee je werkt bepaalt het resultaat. Kasten vanuit de binnenkant diagonaal, eventueel met lijm, vast schieten.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Afwerking plafond



Bericht door knuckle11 »

Hallo ron,

Ik weet niet hoever je bent met bouwen.
Maar ik heb eerst twee "planken" gemonteerd op de spanten. Deze "planken" heb ik een inkeping ingefreest.
Hierin valt de pafondplaat, en onderzijde "plank" is mijn basis geweest om mijn deurscharnieren aan te hangen. Twee vliegen in 1 klap, en zonder zichtbare schroeven.

Kunstleer is heel mooi te beplakken. Een andere mogelijkheid is vilt. Ook bij reimo of de wit te verkrijgen. is in zwart en lichtgrijs, creme/wit.

Het probleem van bevestiging blijf je houden.

Eventueel een andere oplossing is het gebruik van ledprofielen, om je plafondplaten bevestigd te krijgen zonder schroefgaten.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Afwerking plafond



Bericht door ronron »

Dank voor jullie reacties! Dat schieten met die pins zie ik wat minder zitten en ik heb ook niet zo'n pistool.
@knuckle11:
Dat met die lat is inderdaad een idee, maar hoe bevestig je dan de platen in het midden? Ik bedoel 3mm triplex in een boogje blijft natuurlijk best zitten, maar lijkt het jou genoeg om enkel aan de kopse kanten te klemmen op de 'plank'? En wat dan met werken van het materiaal/carrosserie?

Kunstleer boven je hoofd plakken is ook te doen?

Je hebt inderdaad mooie led strips gebruikt. :) Die ik kan vinden zijn vaak niet inkortbaar dus je zit altijd met een standaard lengte (en aangezien niets standaard is met zelfbouw...) waar heb je die van jou vandaan?
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Afwerking plafond



Bericht door knuckle11 »

Hoi ron,

ik heb de latten, aan elke zijde geplaatst. En in het midden een ledprofiel.
Mocht je geen ledprofiel in het midden willen ,zou een elke andere lamp in het midden ook voldoen.

Ledstrips en profielen zijn eigenlijk wel overal te vinden.
Ook hierin zijn de mogelijkheden weer legio.
Opbouw, hoek, inbouw, vlak, kwartrond, halfrond, en zelfs traptredes.
Profielen zijn max 2 mtr met doorzichtig of melkglas.

ledstrips zijn van 5 cm tot 5 mtr te verkrijgen. Gewoon op gemarkeerde plaats knippen, draadjes solderen, krimpkous eromheen.

dus als je hiervoor kiest, gewoon eerst plafondplaten op maat maken.
Op je gemakje, en dus gewoon vlak op een tafel bekleden.
tegen het plafond maken. afwerken met de ledprofielen. ledstrip in plakken, aansluiten en klaar

Heb ff een link opgezocht voor je met voorbeelden. Ik zeg niet dat je ze hier moet kopen. Maar heb je een idee.
http://v-led.nl/led-profiel-ledstrips/

Waar woon je ergens? is misschien makkelijker om het een keer te laten zien.

en trouwens, waarom moeilijk doen?
skai, stof, vilt is prima te lijmen, ook op z'n kop.
Wel goede spuitlijm gebruiken.
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Afwerking plafond



Bericht door henk z »

Hallo,

ik heb eerst de afwerking geplakt op 5,5 mm merantie multiplex, het was in de winter en gewoon in de woonkamer om de lijm goed te laten drogen. Daarna deze plaat met kit aan de stalen plafondschroten gelijmd.
Zit nu al bijna 10 jaar en nog steeds muurvast. Het gebruik van extra latten geeft stahoogte verlies en dat wilde ik niet.
Zie http://www.zandman.nl/camper op de site staan foto's van het lijmen, (stempelen)

Deze materialen heb ik gebruikt:

Witte wandbekleding.
Het is een soort vinylbehang en in diverse kleuren te koop bij de betere behang speciaalzaken, ik weet niet of de grote bouwmarkten zoals Gamma dit verkopen.
Je koopt het op rol per meter en het is breder dan gewoon behang, als ik me goed herinner ongeveer 1 m..
Het is vacomousse ( SS4 ) 715.
Ik heb het met speciaal daarbij gekochte mousse-lijm verlijmd.
Website van de fabrikant:
http://www.voca.nl/

Grijze wandbekleding.
Dit is een grijze stof, een soort velours en bestaat uit 3 lagen: De grijze voorkant, 5 mm schuim en een laagje witte textiel als backing.
Deze laatste laag dient om te voorkomen dat bij de verlijming alle lijm in het schuim trekt.

Veel succes, Henk
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Afwerking plafond



Bericht door ronron »

Hi knuckle11, dat klinkt heel goed. Ik heb zelf 0 ervaring met LED strips dus ik loop zo even naar de bouwmarkt om eens te kijken wat er allemaal is. Als ik je goed begrijp monteer je eerst het armatuur en daar druk je de strip met leds in. Daar zal natuurlijk ook weer variëteit in zitten, maar dat klinkt als een TOP oplossing om je plafondplaten schroefloos te bevestigen.

Mijn bus is 195 breed, boven natuurlijk iets minder, maar dan beslist nog hier en daar in het midden een schroefje om doorhangen te voorkomen.

Het plafond wordt dan zo bevestigd: wandbevestiging, een schroefje, ledstrip, schroefje, wandbevestiging. Alle platen kan ik dan relaxt op de grond bekleden. Klinkt goed, ik heb dr zin in!

Ik woon vlakbij Amersfoort en jij? Anders ff PM dan houden we het hier schoon ;)

Interessant die website! Onze warm wit led strips naar wens inkorten op de lengte die u nodig heeft. Dit is mogelijk elke 5cm bij de aangegeven knip-lijn. U heeft hierbij geen speciaal gereedschap nodig, een gewone keukenschaar is voldoende. Als u de led strip wilt inkorten nadat deze is opgeplakt kan dit met een mes.

THNX
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Afwerking plafond



Bericht door ronron »

Dag Henk,
Dank voor je antwoord en wat fijn dat je alles online hebt! Mooie buscamper is het geworden. Dus lijmen voldoet volgens jou? Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat een goede lijm sterker is dan verschillende schroeven. 1 nadeel, als je een keer iets hebt en je plafond moet er (deels) uit, dan trek je natuurlijk alles stuk.

Heb je de interieur deurtjes gekocht of zelf gemaakt? Ik zag er namelijk geen fotos of beschrijving van.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Afwerking plafond



Bericht door jielus »

Als eerste zou ik graag willen weten of de boog van het dak intact wordt gelaten.
Er is nog een andere werkwijze, ik kom zelf uit de plafondwereld, die geheel geen schroeven en spijkers in het zicht heeft. Helaas kan dat alleen bij een lichte kromming. Het voordeel is wel dat je al het vulhout waarmee je de kasten e.d. gaat vastzetten kan plaatsen voordat je het plafond definitief maakt.

Een schiethamer voor kleine nagels hoeft niet veel te kosten en een compressor kan je best wel ergens voor een weekend lenen! Je kan altijd een PB achterlaten dan kun je me bellen, dat is wat gemakkelijker om bepaalde dingen uit te leggen.

Zelfbouw is voorbereiden, goed nadenken en pas daarna plaatsen. Tijd is niet een beperking omdat je er lang tegenaan moet kijken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Afwerking plafond



Bericht door knuckle11 »

Ik heb bij mijn buscamper eerst de "latten met inkeping" en de ledprofielen opgehangen.
De plafondplaten op maat gemaakt.
Aan de ene zijde dus in de inkeping geschoven, en aan de andere zijde, achter het ledprofiel "gehaakt".
Bij het aanschroeven van het ledprofiel, drukte deze automatisch de plafondplaat tegen de spanten.
Simpel en doeltreffend.

En stel dat je de platen over de gehele breedte van de camper wil gebruiken.
Dan schroef je bijv de ledprofielen dwars in de camper, op je spant. De profielen buigen mooi mee.
Je hebt overal verlichting, geen schroeven en geen naden of kieren

mvrgr Ron
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Afwerking plafond



Bericht door henk z »

Hallo Ronron,

gelijmd zit alles muurvast, ik heb de wandbekleding aan de linker zijkant van het bed los gehad, heel voorzichtig trekken en met een lang mes de kit doorsnijden, 5,5 mm merantie multiplex is redelijk flexibel maar op sommige plekken ging een laag van het triplex los. In die wand heb ik een ventilatie rooster aangebracht (staat nog niet op de site). Lijm verbinding piept of kraakt niet.

De deuren heb ik kant klaar op de gebruikte maten gekocht, eigenlijk is het omgekeerd, ik heb de maten van de kasten aangepast aan de verkrijgbare maten deuren en kleppen. De ladefronten zijn gezaagd uit een deur zoals er naast zit.

Henk
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Afwerking plafond



Bericht door richardvermaas »

Ik zelf zou toch eerst een triplex plafond erin maken
En dan de kasten enz
En als laatste als alles klaar is ( ivm beschadingen ) de hemel bekleden met
Mdf. 6 mm bekleed met bv skai of stof
Heb dit bij mijn camper ook gedaan ( foto volgt )
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Afwerking plafond



Bericht door richardvermaas »

Nieuwe hemel maken van mdf met skayAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Afwerking plafond



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Ron,

Mijn plafond bestaat uit ribben (stroken 9 mm multiplex) welke op de spanten zijn geschroefd en gekit (polimeerkit)
Daar tussen 30 mm X-treme
Afgewerkt met 3,6 mm triplex (om gewicht te besparen populieren triplex gebruiken) pneumatisch geniet en gelijmd met polymeerkit.
De nieten zijn alleen maar nodig om de polimeerkit te laten uitharden, kan ook met verzonken schroeven .
Wat al is gemeld door Henk; gelijmd of gekit geeft geen gepiep of gekraak tijdens het rijden, en het voordeel van de polymeerkit is dat deze ook nog elastisch is.

Ik heb het plafond afgewerkt met Vilon http://vyvafabrics.nl/kunstleer/wand-en ... bekleding/
Dit is een 3 mm dikke comfortabel aanvoelende foam laag wat niet schimmelt en goed is te reinigen.
Dit kan met een lijm op waterbasis gelijmd worden (leveren ze erbij), een klusje wat je met 4 handen (en twee hoofden:-) prima kunt uitvoeren.
Het dak van onze bus is 4.20 m lang en bestaat uit één stuk zonder stootnaden.
Het vilon is in iedere lengtemaat te krijgen en de werkende breedte is 140 cm, dus de zijnaden vallen mooi achter de bovenkastjes.
Voor dit soort klussen kan je prima de polymeerkit van de Action gebruiken!

Een bijkomend voordeel van de lijm op waterbasis.............. GAAT GEMAKKELIJKER UIT JE HAAR 8-)
Op mijn site staat de hele inrichting aardig uitgebreid beschreven.
Succes met de klus!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Plaats reactie