Zwartwatertank

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
kampeerauto
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 14 dec 2007, 20:16
Locatie: Oosterhout

Re: Zwartwatertank



Bericht door kampeerauto »

Hoi, Al 20 jaar ervaring met een zwartwatertank en geen probleem.
Belangrijk is een goede dakontluchting van minimaal 25 -30 mm ( indien mogelijk niet direct naast je dakluik )
Indien gewenst kun je er later altijd nog een koolstof filterbox trussen bouwen ( ruimte voor creeren in kastje )
Afvoer van deze tank zonder vermaal toilet met een 3 inch schuif.
Met vermaal toilet kun je naar 50of 60 mm , maar hoe groter des te sneller leeg.

Grt Lammie
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Zwartwatertank



Bericht door Scania »

kampeerauto schreef: Afvoer van deze tank zonder vermaal toilet met een 3 inch schuif.
Met vermaal toilet kun je naar 50of 60 mm , maar hoe groter des te sneller leeg.
Ik wil de afvoer via de versnijdingspomp, met daaraan een slang laten lopen zodat ik ook een paar meter verder van een loosplek kan staan, de camper is nl. 12 meter.

Zou graag vernemen of dit überhaupt kan….

De ontluchting wil ik doen dmv een chivon die ik gemakkelijk kan bijvullen met water indien nodig..
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zwartwatertank



Bericht door ducati 900 »

De ontluchting via een sifon gaat niet echt goed werken, hij zuigt het waterslot leeg bij het legen van de tank,
maar daarom wil je er waarschijnlijk ook makkelijk bij kunnen om hem weer te vullen.
Het is heel simpel om een koolstof filter kastje te maken, er zijn trouwens ook mensen die er zo'n geurbuidel voor stofzuigers voor hangen, gaat het lekker naar roosjes ruiken ;}}

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Zwartwatertank



Bericht door Scania »

kampeerauto schreef: Indien gewenst kun je er later altijd nog een koolstof filterbox trussen bouwen ( ruimte voor creeren in kastje )
ducati 900 schreef: Het is heel simpel om een koolstof filter kastje te maken
Ben overtuigd, komt een koolstoffilter op, dank.
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Zwartwatertank



Bericht door rvpost »

Scania schreef:Heb hier al meer gezocht op het forum, kom er echter nog niet helemaal uit.

Ik ben van plan een gravity toilet te plaatsen met recht daaronder een 200liter zwartwatertank.
De uitgang van de zwartwatertank wil ik doen dmv een 40mm buisje onder in de tank, bochtje en dan een versnijderpomp met hieraan een slang om te lozen.

Kan dit?
Krijg ik m'n tank wel goed leeg?
Gaat het niet verstoppen?

Heb al vernomen dat er voor de ontluchting stankafsluiters bestaan, die wil ik dan ook gaan plaatsen, zijn hier nog verschillende types in?

Waar moet ik nog meer aan denken?

Welke merken gravity toiletten zijn er?
(vind de sealand erg lelijk)

(zo, eerst wel weer genoeg vragen….)

Bvd Dirk

Amerikaanse campers hebben over het algemeen allemaal een "zwartwatertank" en legen daarvan is geen probleem en dat gaat meestal zonder vergruiser. Wel gebruiken ze daar een shuif/slang met een 3inch diameter, zoals hier http://www.easternmarine.com/RV-Sanitat ... cessories/.
Af en toe de tank doorspoelen is wel aan te raden.
US systeem is vaak een tweewegklep, je loost eerst de zwartwater en daarna de grijswater via de zelfde slang, zodat er niet te veel "zwarte rommel" in de slang achter blijft.
Er zijn in EU wel wat sani-stations waar het loosputje voor de WC-tank niet op straatnivo zit of dat je er niet gemakkelijk bij in de buurt komt met een camper, bij die wordt het legen van zwart water wel wat lastig ;;-) .
Wel aan te raden om niet te zuinig met water te zijn en WC-papier te gebruiken dat snel uit elkaar valt in water en niet een "prop" blijft, zie hiervoor wat tips: http://www.rvforum.net/joomla/index.php ... img%20src=
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Zwartwatertank



Bericht door Trebor953 »

Klikken op je link geeft dit resultaat:

Error - Directory Listing Denied.

You do not have permission to access this page. This error may also have occurred due to an incorrectly typed URL or an outdated link from an external server or a search engine.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Zwartwatertank



Bericht door rvpost »

Trebor953 schreef:Klikken op je link geeft dit resultaat:

Error - Directory Listing Denied.

You do not have permission to access this page. This error may also have occurred due to an incorrectly typed URL or an outdated link from an external server or a search engine.

Vreemd, bij mij werken beide linken prima.
Anders kan je proberen rechts op de link te klikken en dan de link kopieren en daarna dit plakken in de URL. Anders bij google zoeken op "rvforum toilet paper" en voor de de tank in Google zoeken op "black water holding tanks hose".
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Zwartwatertank



Bericht door Vertrokken4 »

Waarom in hemelsnaam een versnijder, Sealand gravity toilet lelijk?? Wij hebben hem 10 jaar gehad en in de nieuwe komt er weer 1. Als de tank er recht onder komt zoals je zegt dan heb je toch helemaal geen extra voorzieningen nodig, gewoon rond 72 of rond 100 met een schuif en klaar. 200 liter is erg veel, een cassette is 17 liter en berekend op 2p voor 2 dagen. Een Sealand toilet heeft een vacuum breaker en er staat altijd water in, stankafsluiter dus overbodig, eens in de 2 jaar de seal vernieuwen, klusje van niks. Snap echt niet waarom de uitloop rond 40 zou moeten zijn, hoe sneller leeg hoe beter zou ik zeggen.

Groetjes,

Jeroen vanuit Kirgizstan
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Zwartwatertank



Bericht door Scania »

Omdat ik niet altijd goed boven het putje kan staan, zwartwatertank komt in het midden en heb aan beide kanten 6 meter nodig plus de nodige manoeuvreerruimte, leek het mij handig om met een stuk slang te werken, dacht ook dat die versnijders hier speciaal voor zijn gemaakt.
Bij het zoeken naar een sealand toilet kwam ik bij ebay uit op model 310, smaken verschillen maar vind hem ronduit lelijk.
nou maakt het me niet zoveel uit, 't is toch maar voor in een wc maar als je iets nieuw aanschaft wil ik graag weten wat er allemaal te koop is.
We zijn met z'n 4en, als ik het sommetje doorreken zouden we 11 dagen vooruit kunnen voordat we moeten lozen, valt me een beetje tegen voor 200liter maar is acceptabel. (of kleven er nog nadelen aan zo'n grote tank?)
Jervig schreef:Een Sealand toilet heeft een vacuum breaker en er staat altijd water in, stankafsluiter dus overbodig
Dit klink goed..

Misschien moet ik èn zo'n grote schuif èn een versnijder, rest de vraag hoe ik het aansluit, zijn er bedrijven in noord Nl. die dit soort systemen inbouwen?

@Jeroen, dank voor je reactie en een goeie tijd gewenst in Kirgizstan.

Groet Dirk
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Zwartwatertank



Bericht door Vertrokken4 »

1) er zijn slangen als verlenging te koop met bajonet sluiting

2) type is uit m'n hoofd de Sealand 500+ serie

3) Als het ding in het midden komt???? kan je toch gewoon verlengen met een rvs rond 100 pijp en die aan de zijkant uit laten komen zodat je altijd precies kunt zien of je boven het putje staat.

4) Inbouwen is kinderspel, vergeet alleen niet de vloerflens bij te bestellen die zit er niet standaard bij.

Groetjes,

Jeroen
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Zwartwatertank



Bericht door Scania »

Tank komt aan de zijkant maar in het midden (lengterichting) van het voertuig…

Is er een bedrijf rond Groningen die deze dingen op de plank heeft liggen?
Ofwel waar haal ik dit spul?

Groet Dirk
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zwartwatertank



Bericht door Arie55 »

rvpost schreef: Amerikaanse campers hebben over het algemeen allemaal een "zwartwatertank" en legen daarvan is geen probleem en dat gaat meestal zonder vergruiser. Wel gebruiken ze daar een shuif/slang met een 3inch diameter,
Om een idee te hebben een filmpje van een bekend acteur (vanaf 1.37)

http://www.youtube.com/watch?v=58u9ptBnKik
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zwartwatertank



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb een Sanibroyeur in gebruik en dat bevalt prima. Je kunt de tank dan plaatsen waar het kan, dus niet direct onder het toilet. Dit geeft je veel vrijheid bij het bouwen. Bij ons is de toiletruimte vóór de achteras geplaatst, vóór de slaapkamer en de tanks (grijs en zwart) achterin in de bagageruimte. Via een 40 mm pvc pijpje wat onder de originele busverwarming past pompt het toilet alles naar de tank. Bedenk dat een tank met een platte bodem waarschijnlijk niet geheel leeg komt. Om die reden heb ik gekozen voor een 200 liter vat. Kunststof vat waar Soja in gezeten heeft. Voor de prijs van wel €10 per stuk gekocht via marktplaats. Mooi stevig, ze zitten er al 6 jaar in

Afbeelding

Als geurfilter gebruik ik deze van Vetus, element is makkelijk te vervangen en het werkt goed.
Afbeelding
Plaats reactie