Dun tafelblad

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Dun tafelblad



Bericht door Hoofdnoorman »

Hallo beste medeforummers,

Een tijdje geleden heb ik een dubbele opvouwbare campingtafel gevonden waarvan waarschijnlijk de eigenaar met de vuist op tafel heeft geslagen. :-B
Er zit dus een groot gat in en daarom hebben ze hem maar laten staan. Mij past hij wel degelijk maar nu moet er natuurlijk wel nieuw blad in.
Het blad is gewoon geperst plaat ( zo te zien hardboard welke aan de bovenkant een houtstructuur heeft van kunststof en aan de onderzijde een kunststof laagje in een grijze kleur.
Nu is zo'n plaatje normaal niet zo'n probleem maar,,,, hij is 3mm dik. Voor zover ik weet zijn de in Nederland verkrijgbare hardboardplaten reeds 3,2 mm en dan komt er dus nog de folie op. Het profiel waar dit blad in zit, laat echter het gebruik van dikker materiaal niet toe.

Wie weet waar ik een leverancier kan vinden die deze platen verkoopt?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Dun tafelblad.



Bericht door Saviemeke »

Als je geen board van 3 mm kunt vinden is 3 mm triplex misschien wel een optie. Neem wel een schuifmaat mee, want mijn ervaring is dat er nogal eens wat variatie in de dikte van verschillende producenten kan zitten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dun tafelblad.



Bericht door Kroppie »

en de rand welke in het profiel gaat aan de onderkant afschuren .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Dun tafelblad.



Bericht door PaulBng »

3mm hardboard? Misschien moet je je dan ook even afvragen waarom dat gat er in zit....

Zou je niet beter een trespa achtig materiaal gebruiken? Of iets dikkers en dan de rand terugbrengen naar 3mm
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Dun tafelblad.



Bericht door Rolf t5 »

Zoek even op hpl-plaat. M.i. heb je dan een goed alternatief...
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Dun tafelblad.



Bericht door durisotti »

Deze firma is expert in kunststof plaat, ze hebben ook reststukken.
Lexaan is het meest ideaal, onbreekbaar, een cocpit van een F16 is er ook van gemaakt.

http://www.pyrasied.nl/home.html
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Dun tafelblad.



Bericht door paulus51 »

is eigenlijk heel makkelijk zelf te maken ,


maak een houten frame van 20 mm dik ,
plak daar een blad op van het soort formica of ander dun materiaal, ( 2 a 3 mm dikte )
ertussen in een piepschuimplaat van 20 mm dik ,.... en voila je heb een super sterk licht gewicht tafel blad !
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dun tafelblad.



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad is 3 mm triplex een optie.
In het aluminium frame is een gleuf van 3 mm waar de plaat in past.
De, opvouwbare tafel bestaat uit twee delen van 60 x 50.
Het eventueel afschuren aan de onderzijde om de juiste dikte te krijgen kan ook in het noodgeval.
Acryl plaat is eventueel ook nog wel te doen, maar wordt al zwaarder.

Aangezien er een plaat op zit, moet deze ook in de handel te verkrijgen zijn. Wellicht niet in Nederland, want ik ben van veel materialen op de hoogte.

@ Paul, onder het blad is een aluminium steunkruis gemonteerd. Het blad is echt stevig maar natuurlijk niet bestand tegen geweld.

Het tafeltje zelf, wat 120 x 50 meet, en verstelbare poten alsmede een degelijke constructie tegen omvallen, is opgeklapt slechts 5 cm dik.

@ Paulus, je hebt het niet helemaal begrepen. Dus nog even de vraag lezen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Duiker
Berichten: 503
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 17:48

Re: Dun tafelblad.



Bericht door Duiker »

Die plaat die iets te dik is gewoon een aangepaste rand laten uitfrezen met de breedte van het profiel.
Ook zgz 'bond' (ik noem dat zo) platen van 3 mm zijn ideaal.Dat zijn platen die gebruikt worden door plexi- & neonlicht reclamebouwers.Het middenste is een soort zwarte plastische materie (precies pek),de ene kant is voorzien van een dun plaatje aluminium en de andere kant een dun plaatje (witte)plexi.Die platen zijn zeer sterk,licht en omzeggens onverwoestbaar.

Daarop moogt ge ne'n ferme 'bonk' op geven.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dun tafelblad



Bericht door Hoofdnoorman »

Duiker, dat "bond" klinkt interessant.
De maat, 3mm, is goed en jouw beschrijving lijkt mij ook wel zoals ik zou willen hebben. Heb je een idee van een merknaam of leverancier?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Duiker
Berichten: 503
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 17:48

Re: Dun tafelblad



Bericht door Duiker »

Mijn leverancier van die bond - altijd gratis en op maat - is mijn schoonbroer die een neon/plexilicht firma heeft.Dit week-end zie ik hem en zal het vragen.Ik woon wel in het Gentse,dus zal de leverancier ook ergens in Vlaanderen zitten.

P.S.ik weet niet of ge de Roze Olifantjes van het bier Delirium Tremens kent,deze van o.a.3meter hoogte (en ook de kleinere).Die werden/worden gemaakt door de broere.Heeft er mij zelfs twee (links/rechts)gemaakt in de vinyl voor de camper.Maar dan alleen de omranding.
De olifant (het roze)is vinyl maar het chassis is wel bond.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Dun tafelblad



Bericht door durisotti »

Bij de action heb je een hele tafel voor 12,95 !
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dun tafelblad



Bericht door Hoofdnoorman »

Duiker schreef:Mijn leverancier van die bond - altijd gratis en op maat - is mijn schoonbroer die een neon/plexilicht firma heeft.Dit week-end zie ik hem en zal het vragen.Ik woon wel in het Gentse,dus zal de leverancier ook ergens in Vlaanderen zitten.

P.S.ik weet niet of ge de Roze Olifantjes van het bier Delirium Tremens kent,deze van o.a.3meter hoogte (en ook de kleinere).Die werden/worden gemaakt door de broere.Heeft er mij zelfs twee (links/rechts)gemaakt in de vinyl voor de camper.Maar dan alleen de omranding.
De olifant (het roze)is vinyl maar het chassis is wel bond.
Helaas die ken ik niet. Wel mijn rose spaarvarken.

Afbeelding

Ondertussen een beetje gegoogeld en heb inderdaad al wat interessants gezien, ware het niet dat het meestal verkocht wordt in grote platen.

@ Durisotti.
Hele tafels heb ik er al wel wat van. Maar ze moeten door een klein luikje opgeborgen worden.
En aangezien ik nog nergens een groter luik kan vinden die dezelfde rand heeft als de andere luiken in mijn Hymer, moet ik maar met mijn spullen rekening houden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Dun tafelblad



Bericht door PaulBng »

Oei! Die is mager!!!!!
Plaats reactie