Onze eerste camper... Met een beetje werk

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Arie55 »

Als je wilt, kan ik je twee rookmelders opsturen. Google rauchmelder sd-291h en je hebt een idee.

Voor led verlichting, kijk eens op ebay en type G4 led in. Let dan op de tekst dat er het type led 5050 bijstaat en uiteraard 12V. Die dingen die ik destijds besteld heb, maakte het niet uit wat de plus of min is vanwege een diodebrug achterop. Mocht dat niet het geval zijn zal je de draadjes moeten omwisselen. De pinnen zijn zo wie zo te lang en met een beetje prutsen passen ze direct. Scheelt qwa verbruik een factor 10.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Bakkertjes »

Hoezo krukas , nokkenas bedoel je :wave:
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

@Bakkertje
sorry, nokkenas inderdaad.....als ik de krukas zie, dan is het niet de kleppendekselpakking die ik aan het vervangen ben. hahaha

@Arie55
En dat met led verlichting komt we goed....ik heb een hele hal vol liggen met led..haha. 'ik heb al een koolmonoxide alarm binnen...geeft netjes op het display het aantal ppm aan.
Morgen de pakking ophalen dan die erin.

vandaag bezig geweest met de achteruitrij camera...die werkt, alleen nog even een schakelaar ertussen. Foto's volgen.

Iwan
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Ik zal mijn topic maar eens updaten, anders denken mensen dat ik niets doe :-B

Eerst de kleppendekselpakking vervangen. Volgens het kenteken zit er een 1.9 diesel in. Dus ik de pakking daarvoor besteld. Deze komt helemaal niet overeen met wat ik zag. Na wat onderzoek blijkt het een 2.5l diesel te zijn....de pakking van de fiat ducato 2.5l diesel paste OOK niet, maar die van een 2.5l diesel iveco wel.....(pakking gegooled en op plaatje gezocht omdat de fiat dealer het ook niet meer wist)

Afbeelding
Afbeelding

(eigen) Monteur heeft het blok geinspecteerd en ziet er erg goed uit zei hij.
Pakking gemonteerd....na een week zoeken en pakkingen ruilen.

Afbeelding

Het enige waar ik nog mee zit is een raar rubber blokje dat los van de pakking zit....ik weet niet waarom dit zo is,maar oke. Heb het met wat kit weer kunnen integreren met de pakking.

Afbeelding

Het halve maantje zit hier...net voor de rondelager
Afbeelding


Volgende was de achteruitrijcamera monteren incl beeldschermpje voor en een handmatige aan/uit schakelaar zodat ik ook tijdens het rijden achter kan kijken wat er gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat dit klaar was kreeg ik 'commentaar'van de vriendin die geen licht had in het toilet, waar ze wilde schoonmaken. Dus dit heeft PRIO.
De originele (tl) lamp eruit gehaald en er 2 ledstrips in geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook weer klaar en de vriendin weer blij.

Volgende puntje was de cruise control installeren. Een John Gold 500.
Ik stuit al direct op het eerste probleem. De vacuum aftakking kan ik zo niet maken omdat de afmeting van de slangen te groot van elkaar verschillen in diameter en er geen verloopstuk voor is. Dan maar op de draaibank aan de slag. Mijn handige schoonvader heeft zelf een draaibank, dus gaat een 30min aan de slag en voila
Afbeelding

En die zit.

Afbeelding

Even een gaatje maken door het schutbord voor de kabelboom
Afbeelding

Verlengarm aan de carborateur gemaakt voor de vacuum pomp.
Afbeelding

De controlunit monteren
Afbeelding

Op de aandrijfas de magneten en reedrelais monteren
Afbeelding

Na het inbouwen de test uitvoeren volgens de handleiding...en wat denk je...inderdaad het werkt niet. In de vacuumpomp zit een servo die 'hoorbaar moet klikken' bij het indrukken van de 'set' knop...doet niets.
Afbeelding

tot op heden nog niet werkend gekregen...heb de servo getest en de poorten gaan wel gewoon open zoals het hoort. Ik zou nu niet weten waar ik verder moet zoeken, aangezien de handleiding zegt dat wanneer de servo WEL werkt de hoofdunit defect is....en daar schiet ik dus niets mee op.
EDIT*13-06-2015 - Een nieuwe CC gemonteerd van eagle, maar nog steeds niet werkend gekregen.

Nu de grootste stap...alles isoleren. Deuren ontdreunen, vloer ontdreunen EN isoleren en motorruimte isoleren.
Oude waardes in dB. stationair draaiende motor 90dB
rijden op ong 90km/uur 105+dB
Nieuwe waardes in dB stationair draaiende motor 80dB
rijden op ong 90km/uur 90-95dB

Stoelen eruit....
Afbeelding

bekabeling van accu goed archiveren.
Afbeelding

fabrieksmat eruit....
Afbeelding

Deurbekleding eruit en beginnen met bitumen matten te installeren.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna roest verwijderen en behandelen dat onder de mat zit. Ik heb nu toch alles los liggen.
Afbeelding

Daarna met VEEL zweet en tranen de loodzware mat (14kg m2) erin leggen, op maat maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Motorruimte isoleren
Afbeelding
Afbeelding

We vervolgen het project met een kraan in de wc die los zit.
Achterwand eruit gehaald en de kraan weer gerepareerd.
Afbeelding
Afbeelding

Zo nu ben ik wel klaar met de grote dingen....dacht ik.
Ik wilde de airco even testen en zette deze op koud op volle kracht (dat was vorige week ergens toen de zon nog scheen)
Na een minuut of 10 hoorde ik druppel vallen. Ik zag ineens dat er water lekte.....hmmmm das HEEL vreemd. Ik dacht gelijk aan de condensafvoer die misschien verstopt was en intern overstroomde of zo..
haal de kap eraf....en wat zie ik... :wtf: :shock: :silent: WIE DOET ER NU ZOIETS
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een gat geboord dwars door de de condensbak, precies voor de fabrieksafvoer waar het condens water doorheen gaat en naar buiten wordt afgevoerd.
Gaatje maar dicht gekit....

Afbeelding

Nu hoop ik dat alle grote dingen erop zitten. Ik wil nog even kijken naar de CC of ik die nog werkend krijg voordat we de 9e juni naar Zuid-Frankrijk gaan.

Er zijn nog genoeg kleine dingen die gedaan moeten worden....zoals de deur klemmer die de deur vastzet als je de deur open hebt...deze klem was afgebroken. Ik beschik over een 3d printer wat erg makkelijk is in dit soort situaties. Even een nieuwe klem uitprinten.....helaas had ik alleen nog neon geel.....(heb het wel even in de creme primer gezet voordat hij op de camper ging... :D
Afbeelding
Afbeelding

Dus hij staat er nu weer even vredig bij...wachtend op zijn volgende opknapklus.
Afbeelding

Ik ga hem deze zomer zeker wel leeghalen om het interieur te vervangen.....want dat is absoluut niet onze smaak.....wij willen een meer warmer interieur in plaats van zilver met donkerblauw..
Laatst gewijzigd door ikre op za 13 jun 2015, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Willem 310 »

Wij hadden laatst ook een Fiat bakwagen ter reparatie waar ook het kenteken zei 1.9 l, hier bleek ook een Iveco 2.5 in te liggen.
Volgens informatie zijn er een aantal Fiat's gebouwd met een Iveco 2.5 motor met en zonder turbo, dit zijn volgens de informatie die wij kregen ook de beste motoren.

Willem
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Transitje »

Volgens mij ben je goed bezig. Nu heb je zoveel aandacht besteedt aan de isolatie, maar heb je ook gedacht aan het dichten van alle openingen tussen de motor en de cabine?
Bij een auto van enige jaren oud is het niet vreemd sat rubberen doorvoertules meer of minder zijn uitgedroogd, erger nog, geheel verdwenen zijn.
En één of meer openingen kunnen zoveel geluid doorlaten dat daar niet tegenop te isoleren is.
Je kunt eventuele openingen opsporen door, in het donker uiteraard, een (loop)lamp op de cabinevloer te leggen en dan onder de motorkap kijken of je ergens licht ziet.
Dit is de simpelste en meest effectieve manier van isoleren van geluid, en het kost alleen een beetje werk.
Groeten

Klaas
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Rolf t5 »

Goed bezig! Ben jaloers op die 3d printer ;-)
Leuk om het bij schrift bij de foto van de de Carburateur te lezen........ Je bent uniek met dieselcarburateur ;-) Je monteur zal het de inspuitpomp noemen. Sterkte met zoeken naar de storing in de cruisecontrol, indien je m gaat gebruiken; let op dat de motor niet te laag in toeren komt om de snelheid erin te houden....Het nieuwe rijden zeker bergop is niet goed voor het blok, schakel wat eerder terug. Voor 9 juni Bon Voyage!
Duiker
Berichten: 503
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 17:48

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Duiker »

Alhoewel met die 3D printer.Mijn deurvanger was ook kapot geweest (door de hevige kou).Bij de dealer achter een complete originele geweest voor 2,5euro!
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Trudie67 »

Ik kan helaas de foto's niet zien.
Zie alleen X

Wij hebben ook een oudje. (Peugeot J5 uit 1989)
Toen we hem net hadden, konden we bijna niet tegen elkaar praten in de cabine.
Je hoorde elkaar gewoon niet.
Maar hoe vaker we hem gebruikten, hoe stiller hij werd.
Nu vinden wij dat het met de herrie wel meevalt.
We kunnen normaal met elkaar praten.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Heb de foto's maar weer proberen te herstellen, maar helaas niet alle foto's meer teruggevonden. Dropbox was ineens leeg.

We zijn alweer een jaar verder....en erg druk geweest, maar de vakantietijd zit er aan te komen en ik heb nog en waslijst klaar voor de camper...Dus mezelf toch weer in beweging zetten om dingen te bedenken, tekenen en te maken.

Kleine lijst is als volgt.
* Interieur eruit en nieuwe plaatsen.
* Lekkages zoeken en oplossen.
* Interieur wijzigen om een betere indeling te krijgen.
* Cruise controle werkend krijgen.
* Wanden opnieuw bekleden met stof.
* vloerverwarming aanleggen (elektro matjes)
* Vloer....pvc achtig iets leggen.
* en nog veel meer, maar dat is vaak ad-hoc.

Dus vorige maand de meubelmaker de opdracht gegeven om een nieuw interieur te maken. Dat is gemaakt van MDF.

Gisteren bezig geweest het interieur eruit te halen....en wat je dan tegenkomt... :wtf: :shock:
PRUTSWERK......ik heb nog nooit zoveel schroeven in alle richtingen gezien. alle diktes en lengtes.

Maar eerst een overzicht van hoe de camper was.
Boven het keukenblok.....
Afbeelding

toiletkant van de camper....Het keukenblok staat nog op de bank..
Afbeelding

Het keukenblok zelf
Afbeelding
Afbeelding

Achterwandkasten
Afbeelding


En nu beginnen met demonteren van alles.
Keuken eruit en kastjes erboven.
Afbeelding

Achterwand kastjes eruit.
Afbeelding

Kastjes zijwand toiletzijde eruit.
Afbeelding


En dan kom je dus de lekkages tegen.... :wtf: :wtf: :shock: :shock:
Afbeelding
Ik wist wel dat dit al niet goed was omdat men op die plek (te zien aan de alu strip) het buitentrappetje gemonteerd heeft. Deze montage zit dus PRECIES boven de rand van 2 alu platen...Hoe stom kun je zijn. Het trappetje drukt dus de verbinding gewoon open en water kan lekker naar binnen stromen.

En nog een lekkage bij een raam aan keukenzijde...
Afbeelding

Vandaag de houten platen weghalen van de muur en kijken wat er en tot hoever er hersteld moet worden. Gelukkig kom ik dit nu tegen zodat ik er iets mee kan....



Ik wilde tevens jullie mening hebben over materiaal keuze voor op de wand. Ik zag dit op marktplaats staan...Kan ik dit als wand bekleding gebruiken?
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Vertrokken2 »

Dat is dat microvezel. Fraai spul. Kijk uit met eventueel doorschijnen bij een afwijkende ondergrond. Je hebt het nl in verschillende diktes.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Navigator »

'Meubilair maken van MDF'? Is dat wel zo slim gezien het gewicht en vochtopname?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ducati 900 »

Ik zou gaan voor vinyl, zoiets als bekleding in de auto dan heb je het meteen ook dampdicht als je de naden goed behandelt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

In het weekend begonnen aan de lekkage aan de achterkant. Dit is ontstaan doordat de vorige eigenaar de trap precies onder een naad van 2 platen heeft vastgemaakt. Waarvan de platen ook nog eens verkeerd waren gemonteerd. De onderste plaat zat op de bovenplaat in plaats van andersom. Dit heeft geresulteerd in lekkage.
Na wat bekijken van de lekkage kwamen we er achter dat de 'vlek' groter en groter werd.....zie het resultaat hieronder.

Afbeelding
Afbeelding
Het begin van het sloopwerk....

Afbeelding
Niet grappig die lucht....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor je het weet ligt de achterwand eruit....

Afbeelding
Toen zei mijn schoonvader....maar de vloer is ook een stuk rot hoor....OKE.....dan die er ook maar uit. Voordeel is dat ik gelijk naar het metaal kan kijken.

Afbeelding
Afbeelding
Er zat wat oppervlakkige roest op...Alles even goed geschuurd en in de anti roest en primer gezet. Daarna met hammerite hamerslag zwart ingespoten. Ziet er weer netjes uit en kan er weer even tegenaan.

Afbeelding
Afbeelding
Nu beginnen met de reconstrustie van de afgezaagde stukken etc. Mijn schoonvader heeft daar zo een eigen visie op. Het moet goed en degelijk. Dus een eigen invulling van 'werken met deuvels'.

Afbeelding
Afbeelding
Maar voordat we klaar waren gisterenavond, toch nog even de rest van de wand eruit, omdat ik daar immers een nieuwe complete plaat voor terug ga plaatsen. Een plaat van 2050x1050 i.p.v. 2 platen.

Vandaag gaat mijn schoonvader meerendeels van de dag bezig met de kleine houtjes reconstructie. Al het hout is aanwezig voor de vloerplaten, wandpanelen opnieuw te maken. En eind juli gaan we op vakantie....:-B :wtf: :crazy: :D :lol:
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Plaats reactie