Onze eerste camper... Met een beetje werk

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Het is weer tijd voor een update.

We zijn druk bezig geweest met de achterkant. Hier en vervolg.
Achter brug heb ik dus helemaal geschuurd, in de anti roest/primer gezet om het daarna in de hamerite te zetten.
Voor alle platen die gebruikt worden in de camper worden eerst goed in de vernis gezet als extra bescherming.

Daarna beginnen met de bodemplaat. Zelfde opbouw als het origineel, alleen wat meer tussen latjes.
Afbeelding

Toen dat eenmaal klaar was werd het tijd voor de achterwand te maken. Ook hier hetzelfde concept wat het was, alleen nu rekening houden met de fietsendrager die er weer op komt. Daar is origineel geen rekening mee gehouden.
Eerst het framewerk klaarmaken en passen.
Afbeelding

Daarna De isolatie erin. In het midden komen de extra versteviging voor de fietsendrager. En goed stevig laten drogen.
Afbeelding
Daarna weer even passen en meten...
Afbeelding

Nu dat de grote plaat op maat is komt nu het onderste stuk. Goed meten waar de bumper met verlichting gemonteerd wordt zodat die ook vast geschroefd kan worden in een balk en niet zoals voorheen los in een plaatje hout. Het moet immers beter worden als het was.
Afbeelding
Netjes ook de schuine hoeken afzagen zodat alles er ook goed uitziet.

Toen dat eenmaal goed paste werd het tijd voor de verstevigingen in het grote vlak en alles monteren....Kitten/lijmen en schroeven. De schroeven zijn allemaal van rvs, maar meerendeels met bruislijm van de action... :thumbup: Werkt super..
Afbeelding
Afbeelding

Omdat het piepschuim net iets dikker is dan het hort, moet er een laagje vanaf. Mijn handige schoonvader heeft een heftruck trafo en een variac...en maakt daar en geweldig piepschuimsnijder van.
Afbeelding
Afbeelding

Als dat netjes op maat gemaakt is kunnen we beginnen met de platen monteren. Ik wilde de achterkant uit een stuk hebben. Helaas was het stuk dat ik bij Kip Enschede heb opgehaald net niet lang/breed genoeg. Dus hebben we een deel van de oude plaat gebruikt voor de onderkant, die toch onder de verlichting komt.
Afbeelding
Meten, met de knabbelschaar knippen en plakken...her en der een klein rvs schroefje en klaar is kees.

Daarna de plaat goed meten, weer knippen met de knabbelschaar en met veel kit (Sikaflex 521 UV) alle naden goed gekit en de plaat erop gelegd.
Afbeelding
Aan de onderkant nog even de kabel voor de verlichting er doorheen geboord en de plaat aan de onderkant gekit en geschroefd.

Het frame dat we hebben gemaakt is perfect recht gemaakt....helaas was dat niet het geval voor de aluminium plaat. Dit resulteerde in dat de rubbers hier niet goed aansloten en dus lekkage zouden kunnen krijgen. Dan maar gaan voor de minder mooie oplossing, maar wel een zeker goede oplossing om lekkage te voorkomen.
Afbeelding

Nu de verlichting getest en bumper gemonteerd.
Afbeelding

En het raam op maat geknabbeld.
Afbeelding

Tot zover de achterlekkage.....

Nu nog even de resten kit zien weg te halen, wat raam, deurrubbers en sierstrips regelen....(ik zal dit vragen in een ander topic WAAR ik die kan halen, want kan ze niet vinden.)

Nu op naar het toilet...daar nog wat rot hout in het plafond vervangen.

Vloer is binnen, keuken spullen (koelkast, gasstel en wasbakje) Vloerverwarming is binnen en mijn Calira EVS 16/12-DS/IU Die ik later nog wat ga aanpassen en moderniseren.

We zitten op koers......maar nog een 4 weken en dan gaan we op vakantie :crazy: :wtf: Dus ik moet wel aan de gang blijven....hahah
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
sebratje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 15:25
Locatie: Emmen

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door sebratje »

Goed bezig!! Vocht is drama en kan je ff de moed in de schoenen doen zakken. Gelukkig een paar hele handige handen tot de beschikking lees ik ;). Erg benieuwd naar het eindresultaat. Keep up the good work!!


Verstuurd vanaf mijn iPhone
Peugeot J5 uit 1986, Alkoof, Buthler opbouw. Van verrot naar hip en handig.
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Al TE lang niets meer gepost op dit onderwerp....
Hier de foto's van wat er BINNEN is gebeurd nadat de achterwand erin is gezet.

Binnen in alles gecontroleerd op rotte plakken, schimmel etc...en gerepareerd of behandeld.
Afbeelding

Toilet eruit gehaald en gekeken of er achter wat te doen was.
Afbeelding

Bij de deur gekeken.
Afbeelding

All het behang eraf gehaald en overal kijken
Afbeelding

de 'honderden' gaten die er geboord zijn gedicht met een bruislijm
Afbeelding

Omdat het bed maar 115cm was is dat toch ERG knus naast elkaar. Ik heb de kastwand verplaatst en het bed is nu 130cm. Het gat wat er zit was van de tv antenne en dient nu als doorvoer voor de komende zonnepanelen. Het komt toch in het nieuwe kastje uit, dus zie je niets meer van.
Afbeelding

Alles is nu eruit en druk met schoonvader de wanden schuren om de vieze behang resten weg te halen en klaar te maken om nieuw (schuimvinyl) behang te gaan plakken
Afbeelding

Ik heb nu toch alles los liggen, dus waarom niet...vloerverwarming erin....voordat de vloer wordt gelegd. Wel de draden infrezen, anders ga je dit zeker zien en voelen.
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard nog even foto's maken van de afmetingen WAAR de matten precies liggen..
Afbeelding

En nu de vloer erin......
Afbeelding

Op de toch al wat krappen toilet de wielkast even verkleind...dit was een mega bak, wat nergens op sloeg. Dus wat kleiner gemaakt en een schuine kant aan gemaakt.
Afbeelding

Toen kwam ik nog wel de elektra tegen van de achterbumper...dat was met kroonsteentjes aan elkaar gemaakt, ingespoten met tectyl. Dit maar naar mijn mening wat professioneler in een IP box gestopt.
Afbeelding

Daarna banken op de juiste maat maken en erin plaatsen. Deze worden later ook met schuimvinylbehang geplakt.
En een tijdelijk keukenblok gemaakt omdat we nog wel even wel moesten met de camper.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De verder plannen zijn dat alle katjes opnieuw worden gemaakt met populieren multiplex (incl keukenblok)
Helemaal rondom komt een kabelgoot door de kastjes heen en boven de deur komt alle techniek status panelen.
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Peter LMC »

Jullie zijn goed bezig man. :thumbup:
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Een update heeft even op zich laten wachten. We zijn ZO ontzettend druk geweest met alles....eigen bedrijf erg druk, thuis druk EN de camper....maar nu dat de motor aankomend weekend eruit gaat kan ik nu even niets doen...dus kan ik eindelijk mijn topic updaten.

Wat is er allemaal gedaan na de laatste update.

ALLE rotte plekken die ik gevonden heb zijn weggewerkt.
Afbeelding

Afbeelding

De hemel van de cabine wilde ik er ook uit hebben...dit vond ik absoluut niet mooi en daar wil ik een houten bak van maken waar ik bijvoorbeeld de radio in kan doen, mijn achteruitrijscherm boxen etc.
Afbeelding

Dit vond ik achter het leer....
Afbeelding

De toilet opnieuw bekleed met vinyl op de wanden en volledig afgekit.
Afbeelding

Afbeelding

Inbouw spotjes in het plafond gemaakt.
Afbeelding

De rest van de camper ook opnieuw bekleed met vinyl.
Afbeelding

Afbeelding

Plafond bekleed met alcantara leder.
Afbeelding

Met wel eerst een zachte en isolerende onderlaag.
Afbeelding

Die ik met spuitlijm eerst op het plafond heb gelijmd , daarop weer licht spuitlijm en het alcantara erop getrokken.
Afbeelding

Daarna de kastjes gemaakt en het keukenblok.
Afbeelding

Kastjes wilde ik mooi afronden, dus de nu vierkante hoeken op een snelle en voor mij slimme manier afgerond.
Ronding gezaagd en de ronding omgedraaid en in de hoek geplakt. Hiermee kreeg ik twee rondingen.
Afbeelding

Nog wat nieuwe kastjes gemaakt.
Afbeelding


De zitjes aan de achterkant weer opnieuw gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het tijd om het nieuwe kookstel en wasbak te installeren.
Afbeelding

Afbeelding


Dus we zijn op de goede weg...nu nog de keuken afmaken met draadmanden, deurtjes etc. Daarna alle techniek/bekabeling afmaken, want de vakantie staat vast voor augustus....Meer foto's volgen binnenkort.

Motorblok gaat er maandag uit en er komt een nieuwe in, dus ook deze foto's komen er aan.
Laatst gewijzigd door ikre op do 16 jun 2016, 21:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Gebruikersavatar
jgrobben
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 17:38
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door jgrobben »

Wij zien geen foto's [CRYING FACE]

Groetjes, John
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

Groetjes,

Ellen & John
Eifelland 600TI, Fiat Ducato 2.8 JTD, 2001
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

stom ding....zijn foto's van mijn nas....waar gebruikers rechten op zitten...bedankt zal het gelijk bijwerken.

uno momento
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Zijn de foto's in mijn laatste topic nu zichtbaar?
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Marco Polo »

Vanaf de inbouwspotjes nog niet
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Dan nu wel.......eindelijk.....heb je een eigen NAS en gaat het nog niet zoals je wilt...1000 opties, maar werkt niet via de [img] code. Dus nu alles maar via google photo gedaan... *zucht*
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Marco Polo »

Alles is zichtbaar. Knap werk hoor.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door Vertrokken2 »

Ben je er nu vorig jaar nog mee op pad geweest
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

@Gobert,

JA....hahahahahaha zonder kastjes of iets dergelijks bed zat er in, en de geïmproviseerde keuken. een RAMP...hahah dat was pas kamperen.
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
ikre
Berichten: 210
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 11:23
Locatie: Gendringen
Contacteer:

Re: Onze eerste camper... Met een beetje werk



Bericht door ikre »

Tevens wilde ik in de nieuwe badkamer GEEN gaten in zagen om er knoppen in te zetten, dus heb ik mijn touch schakelaren gebruikt die ik in mijn camper led verlichting profielen heb verwerkt. Geen schakelaar en toch zichtbaar. Vind het er strak uitzien.



Het werkt met een heel klein stralingsveld die de warmte van je vinger waarneemt en daardoor aan/uit schakelt en eventueel kan dimmen.
Groeten Iwan,

Nu sinds 2020 eigenaar van een Ford transit met Elnag opbouw uit 1994.
Van april 2014 tot 2018 in bezit van onze eerste camper. 2.5L diesel Fiat Ducato 280/A 641 fabriekscamper met Burstner opbouw uit 1985. Lees hier mijn werk aan de camper.
Plaats reactie