Condens in dak boven X-trem

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Condens in dak boven X-trem



Bericht door Gerard63 »

Op het gevaar af dat ik verwezen wordt naar alle bestaande items weereens een vraag over condens versus extreme.

Ik heb een renault trafic bus waarin tegen de wanden en plafond extreme (20mm) is verwerkt als isolatie. Tegen de wandvlakken is het strak op het plaatwerk gelijmd. Tegen het dak ook maar daarboven zitten wel de 'verstevigingsribbels' die ca 30mm breed, 10mm hoog zijn en over de gehele daklengte lopen. Nu is er een plaat extreme los en zie je de condens in deze 'ribbels' hangen. Ik ben geneigd om deze ribbels of dicht te "purren" of ergens anders mee op te vullen.
Deze condensvorming lijkt mij in ieder geval op de langere duur niet bevorderlijk. De dakverstevigingsstijlen zijn geïsoleerd met aluminium tape. Daar waar in de stijlen sparingen zitten zie je 's-ochtends condens vorming. Alleen de stilstaande lucht in deze stijlen proberen te isoleren lijkt dus ook niet afdoende.

Wat is een goede oplossing voor deze holle ruimte boven de isolatie? Gewoon negeren?

groet, Ge
Groet, Ge
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door annoh »

TS
Er is al heel veel geschreven over isolatie, condensatie e.d.

In wezen 2 mogelijkheden:
Of je zorgt ervoor dat er voldoende ventilatie is. Het aanwezige vocht kan dan weg.
Of je sluit zaken volledig hermetisch af.

Heb je al deze opties al in ogenschouw genomen en concreet uitgewerkt?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door Mickel Moen »

Wat je beschrijft is mijn bezwaar tegen het toepassen van x-trem op wanden en plafonds.
X-trem moet uiterst zorgvuldig aangebracht worden. Dan is het uitstekende isolatie.

Wat Annoh schrijft over ventilatie is wel het belangrijkste. Zorg zoveel mogelijk dat het vocht weg kan.

Over het tweede punt heb ik mijn twijfels. Weliswaar klopt dat theoretisch, maar het is uiterst moeilijk om volledig hermetisch af te sluiten. Dat is ook mijn bezwaar tegen het aanbrengen van dampdichte lagen. Wat je dan doet, is dat je een constructie creëert waar vocht als het er eenmaal inzit niet meer uit kan komen. Dit is vragen om problemen. Dampdichte lagen horen in de huizenbouw thuis, waarbij de buitenwand dampdoorlatend is

Een alternatief is het aanbrengen van schapenwol, wat je niet volledig afsluit. Schapenwol heeft de eigenschap, dat het tot 1/3 van het eigen gewicht vocht opneemt en het afhankelijk van de luchtomstandigheden ook weer aan de lucht afstaat. Ze noemen dit ook wel technisch isoleren. Of het condensvorming tegen het metaal volledig voorkomt is weer afhankelijk van de mate van ventilatie en dan zijn we weer bij punt 1.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolati ... latie.html

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door annoh »

Ook ik heb zeer goede ervaring opgedaan met isoleren met schapenwol, zie mijn verhaal op weetjewel.

Wel heb ik gemerkt dat het noemen van het woord 'schapenwol' op een forum als deze niet altijd even genuanceerde reacties oproept.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door beatrix18 »

Niet alleen daar mee... :bow: ;;-)
Sorry, weer on topic. :oops:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door Gerard63 »

Beste Anno en Mickel,

Dank voor jullie reactie. Ik denk dat hetgeen jullie voorstellen een goede methodiek is. Ik ga er mee aan de slag.

Groet, Ge
Groet, Ge
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door annoh »

Een ander voordeel van schapenwol is de geluidsisolatie.

Mijn tweede T5 heeft 2 schuifdeuren. Inmiddels heb ik eentje voorzien van een wolletje. Scheelt flink in herrie. Ik ben van plan daar een Ytube filmpje van te maken.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door WhiteVanMen »

Lijkt Mij niet zo vreemd dat als die Xtreme los hangt dat je dan in de ribbel daarachter condens ziet
Als je die plaat Xtreme weer vast plakt is de ribbel toch weer afgedekt.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door jepebe »

is het mogelijk om die ruimtes tussen die ribbels op te vullen met een of ander plamuurspul? Dan kan er geen condens meer in die ruimtes omdat ze niet meer bestaan. Ik bedoel niet iets van autolakplamuur maar meer een tweecomponentenspul. Vochtbestendig, goed klevend.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door annoh »

Het is volgens mij een utopie om te denken dat je een echt afgesloten laag krijgt.

Ik zou eerder het zo maken dat je ventilatie houdt.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door WhiteVanMen »

Helemaal mee eens Anno !
Ventileren blijft het belangrijkste , dat zie je thuis toch ook als de ruiten beslaan.
mdufraing
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 dec 2013, 10:28

Re: condens in dak boven extreme



Bericht door mdufraing »

heb ook met beide materialen gewerkt - tussen zijwanden in slaapgedeelte met extreem (2 cm) om maximale breedte tussen wanden te bekomen ivm bed in de breedte; Verder alles met schapenwol gedaan en heel tevreden over materiaal om mee te werken - kostprijs is te vergelijken met extreem maar werkt veel gemakkelijker en bijna geen kosten van lijm;
Wat dit op termijn gaat meebrengen ivm condens is voor mij af te wachten.
Ga ook mijn plafond nog isoleren met schapenwol en afdekken met een dunne triplexplaat (2-3 mm). Er zullen wel een aantal ventilatie openingen blijven die aansluiten bij zijwanden en plafond. Ik vertrek ook vanuit de veronderstelling dat de multiplex (hout is toch ademend materiaal) dampdoorlatend is en dus in beide richtingen zal werken.
Plaats reactie