Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door annoh »

Met een Ducato is het in principe mogelijk. Voor een bijrijders bankje. En in de camperruimte een Iso vloerplaat waar je een tweezitsbankje op zet met gordels.

Succes!
Radboud
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 10:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door Radboud »

peter schreef:ik heb drie kids en al jaren campers. ik denk er nu aan om er eentje zelf te bouwen. ben best handig, dat is het probleem niet en wil het volgende maken:

3 stapelbedden voor de kids, een vast bed voor ons, een klein keukentje, een toilet, dinette voor 5, boiler en verwarming. we gaan het hele jaar door mee weg, in de winter ook skiën. bergruimte is niet zo spannend, ik hang er een aanhanger achter.

ik ben op zoek naar inspiratie. weet iemand of er al een keer zoiets gebouwd is en op welk onderstel ik dit het beste kan bouwen?
Ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt. Wij zijn ook met zijn vijven en hebben ongeveer dezelfde wensen: toilet, vast bed voor ons en de kinderbedden zo dat wij nog kunnen zitten als zij naar bed moeten (jongste is twee). Hebben nu een alkoofcamper met drie stapelbedden, maar naarmate ze groter worden past dat steeds slechter (het middelste stapelbed hebben we er zelf 'tussengebouwd', dus de ruimte tussen de bedden houdt niet over).
Bij het nadenken over een volgende camper heb ik ook al 's zitten dromen over zelfbouw, zou wel graag een bus willen hebben, maar mijn voorlopige conclusie is dat we dan ivm zitplaatsen uitkomen op driezitsbank en boel verbouwen als iedereen gaat slapen (komt dan neer op het kopieeren en modificeren van een nugget-xl). Maar goed, voorlopig onbreekt het me aan tijd, geld en ruimte dus is er alle tijd om bij te houden wat anderen aan ontwerpen bedenken :) .
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door PaulBng »

Wordt het niet eens tijd dat de RDW WEL veilige oplossingen van onze oosterburen gaan accepteren ipv alles maar afkeuren en onveilige oplossingen, zoals langsbanlen in oude bussen, wel goedkeuren???
Vechten tegen de bierkaai?

Ik zou de argumentatie wel eens willen zien.....
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door annoh »

De heldere argumentatie voor goedkeuring langs banken moge wel bekend zijn.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door PaulBng »

Ik ken hem niet. Wel een praktijkvoorbeeld dat het de bestuurder noodlottig kan zijn... helaas
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door Mitsu »

Kijk eens op http://www.trucks.nl, daar staan echt vele soorten voertuigen, van bussen tot vrachtwagens, van bestelbussen tot personenauto's. Maar wel wat meer bedrijfswagens. Misschien zit daar wel wat tussen?

Persoonlijk ben ik wel een fan van de MB 608, ook perfect voor een groot gezin en wel lekker apart. http://www.carworld.eu/VehicleDetail.as ... nguageid=2

Succes!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door eef van baal »

goedgekeurde banken achterin, daar hangt een prijskaartje aan, en helaas worden daar vele niet blij van.

maar ik denk dat de veiligheid van je kinderen toch wel hoog staat aangeschreven.

http://www.reimo.com/nl/59560-3_punts_g ... _x_d56_cm/

deze zijn met sertificaat en kunnen dus gewoon geplaatst worden.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door Mitsu »

Waarom niet gewoon een mooie achterbank op marktplaats op de kop tikken en deze bevestigen aan de bodemplaat? Daar zitten al alle gordelsloten in. Zelfde verhaal voor de gordel zelf, die bevestigingspunten laat je gewoon aan de carrosserie lassen. Even informeren bij de RDW of zoiets mag natuurlijk, maar zolang het veilig is geïnstalleerd ...
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door ducati 900 »

Volgens mij kun je dat gevoegelijk vergeten, dat krijg je er zo niet door.
Gewoon met een langszitbank je zitplaatsen regelen op kenteken en daarna als dat binnen is de boel maken zoals je het wilt hebben.
De bank en de bevestigingspunten in de vloer versterken met een tegenplaten van 3 mm dik en 150 x 150 mm en klaar.
Gebeurt nooit meer wat mee.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door PaulBng »

Die bank van Reimo, met een EG certificaat..

Ik heb me laten vertellen door een camper bouwer dat die dingen overall geaccepteerd worden... behalve sinds kort in Nederland.
Waarschijnlijk moet je dan eerst met je bus 4 keer tegen een muur rijden en dan kijken ze of de bank blijft staan.
Ik heb nog een draadje open met de RDW. Zal het eens vragen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door ducati 900 »

Dat bedoel ik dus.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door eef van baal »

ik weet nog wel een adres waar ze een paar stoelen of banken voor je er in zetten en keuren.

maar daar zit dus ook weer een prijskaartje aan.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door PaulBng »

Ik heb nog steeds geen antwoord van de RDW gehad. Reeds twee keer herinnering gestuurd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouwen voor gezin met 5 personen?



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou het C1 rijbewijs halen, dan kun je een 28 persoons toerbus kopen waar 28+1 zitplaatsen zijn geregistreerd. En aangezien een touringcar een camperinrichting mag hebben kun je het aantal plaatsen laten staan wat je nodig hebt en de rest inrichten als camper. Volledig legaal. En de mrb voor touringcars is en stuk lager dan van een veel kleinere camper, ondanks dat je daarvoor geen kwarttarief kunt aanvragen. Dat komt omdat een touringcar een bedrijsauto is met als inrichting bus.
Zoiets van deze lengte bedoel ik, heb je ook genoeg plek en zit je niet op elkaars lip:

Afbeelding
Plaats reactie