Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Sinds enkele jaren lees ik hier mee en zit momenteel middenin de bouw van onze nieuwe kampeerauto. Tot op heden heb ik geen tijd gevonden om hierover te berichten maar daar gaat nu toch verandering in komen. Eenmaal eerder hebben we - mijn vrouw en ik - een buscamper gebouwd, het verhaal hierachter, weliswaar in het Duits, zie hier.

In het kort hieronder de belangrijkste eisen en wensen:

– Nieuw basisvoertuig, maximaal totaalgewicht 3500kg.
– Maximale afmetingen L599xB216xH275cm.
– Automatische versnelling.
– Zeer goed geïsoleerd, absoluut wintervast, alle voorzieningen binnen.
– Gesloten voorwand met doorgangsdeur.
– Echtglas ramen.
– Vast bed.

Belangrijkste doel is een wagen voor twee personen te bouwen waarmee we voor onbepaalde tijd onderweg kunnen zijn. We staan nooit op campings of camperplaatsen, uitsluitend vrij. Winterrijzen, ook in Scandinavië, moeten mogelijk zijn.

Wat is er inmiddels gebeurd?

– Basisvoertuig gekozen.
– Cad ontwerp van de indeling en de bouw van de gehele box gemaakt.
– Basisvoertuig gekocht.
– Polyester sandwichplaten gekocht.
– Woonbox gebouwd.
– Ramen, luiken en zijdeur ontworpen, gemaakt en ingebouwd.
– Bedden ontworpen en ingebouwd.
– Buitenom gelakt.
– Dakluiken gemonteerd.
– Minimaal inrichting – waarvan de zithoek tevens als test voor de definitieve afmetingen heeft gediend – voor de RDW keuring.
– Keuring zonder problemen doorgekomen en kentekenbewijs ontvangen, we hebben nu officieel een kampeerauto!

Momenteel werken we aan de meubeltjes en technische inrichting. In de loop van de tijd zal ik alles wat we gemaakt hebben en alles wat nog komt hier laten zien. Ik lees regelmatig dat mensen gek op foto's zijn, welnu ik heb er genoeg! Hopelijk heb ik voor jullie een leuk en/of interessant verhaal.

Als eerste het basisvoertuig. Een totaalhoogte van maximaal 275cm is een vereiste aangezien de carport voor ons huis – waar de auto permanent moet komen staan – niet hoger is. Deze is al uitzonderlijk hoog en kan ik niet nóg hoger maken. De stahoogte moet 200cm worden en ook een dubbele bodem met 5cm (warme) lucht is ook een vereiste. Al met al blijft een chassishoogte van maximaal 56cm over. Alleen een Al-Ko chassis en een platform-cabine zijn laag genoeg om zoiets te realiseren. Aangezien de aanschaf van een nieuwe auto met kaal Al-Ko chassis niet eenvoudig en ook erg prijzig is hebben we gekozen voor een Opel Movano platform-cabine met een wielbasis van 368cm.

Hieronder de eerste foto's....

ring basisvoertuig april 2012



Uitvoerige inspectie door mijn vrouw...


Wordt vervolgd.....

Corrie en Joop
Laatst gewijzigd door JoopL op di 04 apr 2017, 21:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Saviemeke »

Een mooie basis om te starten, ik ben benieuwd naar de voortgang, succes !
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Navigator »

Prachtige bak! Daar moet iets moois van te maken zijn.
Forum verlaten.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

@Peter, ik volg jouw project vanaf het begin en ben onder de indruk van jouw ideeën en verslagen. Je zult zien dat wij een totaal andere richting op gaan met ons project. Dat is juist het mooie van dit forum, ieder zijn wensen en ideeën en toch van elkaar kunnen leren! Heb net als jij ook op Womobox forum gepost.

Verder met het tweede punt, het 3d Cad model, ontworpen in Autodesk Inventor.
Zo moet het er uiteindelijk uit komen zien, helaas zal dit nog wel even duren....

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoopL op za 18 jan 2014, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Hoofdnoorman »

Ben je op de hoogte van bedrijven zoals bijvoorbeeld Chamaldesign die voor een erg lage prijs de casco kunnen leveren? Ik heb het ooit eens uitgerekend maar kan het er zelf bijna niet voor produceren.
Ik geloof dat je als richtprijs 1000 euro per meter kan aannemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

@Rudy, we hebben in 2010 zo'n beetje elke camperbouwer in Nederland bezocht, ieder houdt er zij eigen manier van bouwen op na en ondanks dat er veel mogelijk is vonden we toch niet wat we zochten. Ook de gebruikte materialen en prjisstelling liepen erg uiteen. Na een bezoek aan enkele bedrijven in Duitsland besloten we uiteindelijk alles zelf te bouwen.

Groet, Joop
Laatst gewijzigd door JoopL op vr 17 jan 2014, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

De indeling, een veelbesproken thema op elk forum. De binnenmaten van de opbouw zijn L3417xB2045xH2000mm. Aangezien wij vaak in de "donkere" jaargetijden onderweg zullen zijn, moet de inrichting zo open mogelijk zijn om een maximaal ruimtegevoel te bewerkstelligen. Dit is ook een van de reden dat we echtglas in de ramen willen; tijdens donkere dagen door donkergetinte kunststof ramen naar buiten kijken is minder leuk. De gehele binnenkant krijgt lichte kleuren.

Afbeelding
Box met "afgezaagd" dak, links is voorzijde.

Afbeelding
Bovenste eenpersoonsbed wordt naar voren geschoven, het zich daaronder bevindende tweede bed komt met een druk op de knop omhoog.

Afbeelding
Links natte cel met uitschuifbaar toilet.

Afbeelding
De deur van de natte cel kan tijdens koud weer als tussendeur gebruikt worden zodat met in- en uitstappen niet direct alle warmte uit het woongedeelte verdwijnt.

Afbeelding
De keuken.

Afbeelding
Zicht op de zithoek.

Afbeelding
Blik van voor naar achter.

Afbeelding
Zicht naar voren.

Groet, Corrie en Joop
Laatst gewijzigd door JoopL op za 18 jan 2014, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Feijtski
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 29 jul 2013, 18:29

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Feijtski »

Mooi project , volg modus aan.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door ducati 900 »

Dit komt er goed uit te zien :thumbup: :thumbup:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Saviemeke »

Waarom kiezen jullie ervoor de cabine, gescheiden van het camperdeel, te houden ?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

@Saviemeke, Zoals vermeldt streven we naar een zo goed mogelijk wintervaste opbouw waarmee we ook in de winter naar b.v. Scandinavië kunnen. Temperaturen van -30° of lager komen daar regelmatig voor. Aangezien wij vaak maar één nacht op dezelfde plek verblijven is het geheel "inpakken" van de cabine met isolatiemateriaal, zoals dat op wintercampings gebruikelijk is, geen optie. Omdat wij altijd vrij staan, en dus niet over een grote gascilinder kunnen beschikken, moeten we ook met verwarmen letten op het brandstofverbruik. Met een open cabine verliezen we gewoon te veel warmte.

Joop
Toedeledoki

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Toedeledoki »

Misschien is verwarming op diesel een optie? Dieseltanken gaat makkelijker dan een gasfles omruilen. Diesel is ook nagenoeg overal te verkrijgen.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Klopt, verwarming wordt ook een dieselkachel. Het gas in het vorige antwoord was om de verschillen met camperaars die op een wintercamping gaan staan aan te geven. Heb de Eberspächer Airtronic D4, deze is ongeschonden uit onze vorige camper gekomen.
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door henk z »

Hallo,

Een mooi project en met een praktische indeling.
Overdag laat je het achterste bed iets zakken en schuift het voorste bed er over.
Ik heb in de camper het bed in lengte en klap, ook in de lengte, overdag de ene helft omhoog, zou jij ook kunnen doen. Zie http://www.zandman.nl/camper
Veel succes ik ga dit zeker volgen.
Henk
Plaats reactie