Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Gele banaan »

Navigator schreef:'- Aan de buitenkant ontbreekt wat design, iets te veel de vorm van een DHL box, paketkoffer, een afschuining had geholpen.'

Die 'DHL box vorm' is juist prachtig :-B
En daar sluit ik me volkomen bij aan :-B
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Je kan een ander zijn opmerking wel belachelijk maken natuurlijk. :bang:

Over smaak en kleur kan je niet discuteren.
De pakket koffer heeft een gunstige campervorm maar jong en dynamisch oogt dat niet.
Zoals sommige andere studies die ik hier ook zie voorbijkomen.
Eerder iets voor goederenvervoer of als het enkel functioneel moet zijn en niet mooi.
Hier valt ook veel op te lossen met een mooie bestickering of kleur natuurlijk.
Groeten Kampo
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door DionS »

Gele banaan schreef:
Navigator schreef:'- Aan de buitenkant ontbreekt wat design, iets te veel de vorm van een DHL box, paketkoffer, een afschuining had geholpen.'

Die 'DHL box vorm' is juist prachtig :-B
En daar sluit ik me volkomen bij aan :-B
Zeiden de twee eigenaren van een ex-DHL postkoffer :lol3:
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door eef van baal »

ik mis wel de ontluchting van de gaskast, of moet die nog gemaakt worden.
verder ziet het er goed uit. :thumbup: :thumbup:
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben het wel met Kampo eens, er zit idd weinig model in. Natuurlijk is een ietwat gestroomlijnd model bouwen een stuk lastiger dan een vierkante doos en ook is het inrichten lastiger. Dat heb ik gemerkt aan mijn bus die recht is tot aan de ramen maar verder naar boven ietwat rond smaller wordt. Dat is wat meer passen en meten, dat is duidelijk. Ik kan mij dus wel voorstellen dat ze het hebben gedaan zoals ze het hebben gedaan, anders zou het nog véél meer uren hebben gekost! :mrgreen:
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Discussiëren over vormgeving, kleur en/of belijning zal voor niemand een gelijke uitkomst opleveren. Zoals ik in het begin van dit verslag al heb geschreven staat voor ons functionaliteit ver bovenaan, vormgeving ofwel design levert al snel ongemakkelijke en onpraktische ruimten op en bovendien is het werken met glasmatjes, polyester en vormmallen aan ons niet besteed vandaar... Een geldig argument zou de slechtere airodynamica kunnen zijn. Op onze reis van een half jaar door Scandinavië hebben we 16608km afgelegd waarvoor 1752,2 liter diesel voor nodig waren. Uit de dieseltank neemt ook de Eberspächer luchtverwarming -die geschat zo'n 40 ochtenden en 65 avonden heeft verwarmd- zijn brandstof. Dit levert tezamen een totaalverbruik van 1:9,48 op, geen slecht resultaat vinden wij! Een spoiler voor de box bovenop de autocabine -zoals bij vele pakketkoffers- welke we zouden overwegen bij een te hoog brandstofverbruik is door dit resultaat definitief geschrapt.

@Eef: Jawel, de gaskast heeft twee standaard gaskast ontluchtingsroosters, rechts het gat waardoor de vulslang naar buiten gaat.
Afbeelding

Het keukenblok wordt vanwege de forse afmetingen in de box opgebouwd, het past niet door de deuropening.
Afbeelding

Even een vooruitblik van hoe het zal gaat worden.
Afbeelding

In de ruimte direct naast de koelkast vinden straks achterin 3 wijnflessen van 3/4L een plaats en voorin nog eens 3 flessen van 1 liter. Links daarvan is plaats voor twee 15 liter drinkwater tanks. Door de ruimte onder de bodem stroomt ook hier weer warme lucht om bevriezing van het water te voorkomen.
Afbeelding

Onder de koelkast het gasgebeuren.
Afbeelding

De kranen zijn straks middels een klep in de plint onder de koelkast bereikbaar.
Afbeelding

Ook de oven past zoals gepland.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoopL op ma 23 jan 2017, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Navigator »

kampo schreef:Je kan een ander zijn opmerking wel belachelijk maken natuurlijk. :bang:
/ off topic

Ho eens even, en leg ons geen woorden in de mond!

Wij maken niets belachelijk maar ventileren alleen onze mening over de DHL-koffer. En de eigenaar van de Movano is terecht trots op deze prachtige en unieke camper.

O, en ik ben 'jong en dynamisch' tussen mijn oren. Dat is ook wat waard.

/ back on topic
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door Kroppie »

de een legt de nadruk op luxueus en mooi, en duur en heeft daar de euro,s voor over, en een ander vind basic, functioneel en werkend goed genoeg, mss omdat ie de euro,s niet heeft of omdat hij ze er niet voor over heeft om het anders te doen, ik behoor tot de laatste, en kan je verzekeren, ik geniet er niet minder van, mss nog wel meer omdat ik niet door elk mankementje, deukje, kleurverschilletje, of andere ongelukjes welke tijdens het gebruik nu eenmaal gebeuren, in de stress schiet, een deukje of een krasje interesserd me niet eens, blijven lekker zitten de z.g. gebruikssporen. :)
de technische kant heeft wel mijn interesse en is dan ook prima in orde, de onderkant is schoner dan de zichtbare buitenkant :-B :lol3:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

Er is een verschil. Als je een postkoffervoertuig koopt, dan staat de opbouw er al op en is de vorm al gegeven. Bij zelfbouw vanaf nul kan je de vorm zo eenvoudig of ingewikkeld maken als je zelf nodig acht.
Tijdens een goede evaluatie over het eindresultaat moet dit bespreekbaar zijn. Een evaluatie kan kritisch maar ook een aangename discussie zijn. Of wil je je enkel beperken tot de mijne is de beste ?

Wat ik zelf zie als vormgeving is bv dit:

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6351
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door rongreven »

En de vormgeving van een buscamper ligt ook vast.
Iedereen met een buscamper rijdt in dezelfde vormgeving.
Dan doet de regelgeving urvb* omtrent het uiterlijk er ook niet toe, die is vastgesteld door de fabriek.
Je neemt genoegen met het uiterlijk, of je koopt iets anders als een buscamper, b.v. een DHL voertuig.
Dan rij je niet in iets waar iedereen in rijdt. :wave: :cheers:
En ja, ik rij in een witte srv doos omdat dat nu eenmaal de meeste ruimte biedt.
En voor mij ruimte de meeste prioriteit heeft op de korte lengte.

*urvb = uiterlijke regelgeving voor buscampers.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door de Jonckheer »

Iedereen met een buscamper rijdt in dezelfde vormgeving.
Nee hoor, de mijne ziet er helemaal anders uit dan verreweg de meeste anderen . . :lol: :lol:
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door waarnaartoe »

Tijdens een goede evaluatie over het eindresultaat moet dit bespreekbaar zijn. Een evaluatie kan kritisch maar ook een aangename discussie zijn. Of wil je je enkel beperken tot de mijne is de beste ?
Kampo heeft een punt, bij een evaluatie moet je open kunnen staan voor een andere mening. Natuurlijk respecteert men de keuze van Corrie en Joop. Ze hebben hun reden om op deze wijze te bouwen. Kampo toont ook duidelijk zijn respect voor dit staaltje vakmanschap.
Het is gewoon een eerlijke mening, ik (en hopelijk Corrie en Joop ook) kan een eerlijke mening waarderen.

Bedankt Joop om jullie project te delen. Klasse :thumbup:
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door JoopL »

Natuurlijk waarderen we ieders mening, zo'n discussie is ook leuk en wellicht kunnen aspirant bouwers er nog wat van opsteken, dit is juist waar dit forum voor bedoeld is!
@Kampo: Ik kan en wil niet ontkennen dat de camper op de foto die je plaatste mooi is vormgegeven, ziet er best stoer uit!

Groet, Joop
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerauto op Opel Movano



Bericht door kampo »

De Sprinter op de foto is ook een volledige zelfbouw op nieuw, net zoals die van jou. Wel ultralight bouwwijze wegens het 4x4 meer gewicht. En omdat het een nieuw Vlaams voertuig is dus > 30% goedkoper want geen BPM, kwarttarief en andere dure dingen zoals in NL. Bij ons belasten ze op arbeid, :mrgreen: niet op een nieuwe camper. Daarom hebben wij hier in BE veel meer nieuwe kampeervoertuigen. Eigenlijk is Nederland een grote uitzondering in Europa. Enkel in NL bouwt men zoveel op gebruikte basisonderstellen. Kijk in dat tabelletje met statistieken van 2015 hoe weinig nieuwe campers in NL. Ik kan me niet inbeelden dat je zo een mooie en dure nieuwe box op een 10 jaar oud of gerestaureerd onderstel wilt zetten.
Waar had ik het al geschreven … Budget
1/3 basisvoertuig
1/3 opbouw, meubels en ramen
1/3 technieken en afwerking

Gewicht ? zit je nog redelijk ?
Groeten Kampo
Plaats reactie