Basisvoorzieningen: demonteerbaar?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mdufraing
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 dec 2013, 10:28

Re: Basisvoorzieningen: demonteerbaar?



Bericht door mdufraing »

Allée - de keuze is gemaakt.
Ik werk met 2 cm X-trem in de wanden van het slaapgedeelte om de maximale ruimte voor het bed in de breedte te kunnen benutten. Er komt 1 cm X-trem op de reeds bestaande houten vloer (multiplex 12 mm) en dan een nieuwe houten vloer van 12 mm. De rest van de buswanden wordt bekleed met 4cm schapenwol (Doscha DB - omdat er via verschillende kanalen gezegd werd dat de schapenwol Black Mountain iets minder kwaliteit is en producten bevat die de specifieke eigenschappen van de schapenwol deels teniet doen)
Onder het stapelbed komt een laadruimte met 2 verticale wanden verdeeld in 3 delen. Deze verticale wanden dienen ook ter ondersteuning van de 2 lattenbodems van 70 cm breedte. De lengte zal ik dienen aan te passen op basis van de maximale beschikbare breedte.
Ik ga de volgende week deze werken uitvoeren en zal foto's maken en proberen deze te laten zien.
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Basisvoorzieningen: demonteerbaar?



Bericht door henka »

Wij hebben een nissan interstar, en die is wat opbouw betreft gelijk aan de Master. Het lukt goed om met behoud van ca. 3/4 cm isolatie een bedlengte van 190-191 cm te maken. Het was wel presies meten, ook in verband met de hoogte van de kokers in de wand. In ons blog staat het beschreven, wellicht levert het nog ideen op. http://www.mijnbuscamper.nl
Werken met X-treme en schapenwol combi is ons goed bevallen. Werkt makkelijk en snel, hoge isolatiewaarde.
Succes met de bouw.
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
mdufraing
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 dec 2013, 10:28

Re: Basisvoorzieningen: demonteerbaar?



Bericht door mdufraing »

Had x-trem platen gekocht bij Dewit in Schijndel (grote zaak!) en er ook een pot lijm meegenomen. Deze is nu echter al leeg en er moeten nog wat kleine stukken geplakt worden. Ben nu op zoek naar een alternatief voor de pot die ik bij hen meegenomen had.
Welke lijmsoorten kan ik best gebruiken om x-trem isolatie te plakken?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Basisvoorzieningen: demonteerbaar?



Bericht door annoh »

Bison Tix en Bison kit plakt goed. Wellicht zijn er goedkopere alternatieven.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Basisvoorzieningen: demonteerbaar?



Bericht door Aloys »

Voor isolatie van hoofd- en voeteneind van het bed, om de maximale lengte te behouden, zou ik kiezen voor
xtreme, 1cm dik, eventueel aan de binnenkant daarop een plaatje triplex van 3,6mm dan houd je de meeste
lengte over voor het slapen.

Tip voor het slapen, om de lengte optimaal te benutten: kussens van bijvoorbeeld 60x30cm in plaats van de
'normale' 60x40cm. Hoe 'hoger' je ligt met je hoofd, hoe meer bedlengte voor de benen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
mdufraing
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 dec 2013, 10:28

Re: Basisvoorzieningen: demonteerbaar?



Bericht door mdufraing »

Schiet stilaan op met de werkzaamheden:
*isoleren is bijna gedaan - moet nog 1 deel van een zijwand doen nl. die waar de basis in staat van de beperkte elektrische installatie - heb ervoor gekozen om enkel deel op 220 V te plaatsen omdat we toch steeds een camping aandoen.Moet plafond nog doen maar heb nog voldoende wol en in mijn huis in Frankrijk nog een dunne plaat triplex liggen. Dus dit is een karweitje voor ginder op een zondag dat ik niet de "bouwwerkzaamheden" zit.
* elektrische installatie is dus klaar
* lattenbodems zijn aangepast op de beschikbare breedte in de bus - onder lattenbodems heb ik (op de bestaande dragers en de verbreding die ik aangebracht heb) repen goede vloerbekleding aangebracht zodat de lattenbodems geen lawaai veroorzaken
De bodems zijn ook ondersteund door 2 steunen in multiplex zodat deze goede ondersteuning bieden en er tevens een onderverdeling is in de "laadruimte" onder de bedden. Aan de voorkant van deze ruimte is er een afsluiting met een deurtje zodat ook vanuit binnenkant van de bus een deel van de laadruimte kan bereikt worden. In 1 van de zijdelen komt een opening om de kraan van de gasfles dicht te kunnen draaien zodat dit niet moet gebeuren via de achterkant.
* nu nog 2 zitbanken maken die gemakkelijk geplaatst en verwijderd kunnen worden. Voor de kussens ga ik deze van mijn caravan gebruiken mits een aanpassing op de afmetingen van de nieuwe zitbanken. Een nieuwe bekleding ga ik laten maken door een beschutte werkplaats in België - was volgens mij de goedkoopste oplossing - werkloon (dus zonder materialen) +/- 7 € per kussen
* een tafeltje heb ik gerecupereerd uit een oudere caravan maar moet nog wat aangepast worden op de lengte van de bus
Plaats reactie