Stappenplan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Stappenplan



Bericht door Gommel »

Hoi allen,

nu gaan we vd week bij meerdere bussen kijken dus eea word concreet. Maar nu... veel gelezen en heb dus zeg maar een beetje een stappenplan gemaakt, maar of die klopt? Als iemand op/aanmerkingen heeft hoor ik het graag.

1. Bus kopen :p.
2. Bus schorsen.
3. Ramen inbouwen.
4. Zonnepanelen erop.
5. Xtreme aanbrengen.
6. Water aanleggen.
7. Electra aanleggen.
8. Gaskast maken, denk aan ontluchting. Moet die verdiept worden oid? Luchtidicht?
9. Gordelbokken plaatsen.
10.Verdere inbouw afmaken.
11.Keuren naar camper .Of moet je deze stap eerder doen ivm gewicht..


Zijn er nog algemene dingen waar ik aan moet denken? Zal het vast en zeker gelezen hebben en heb al een hoop genoteerd, maar voor het geval dat ik wat vergeet.


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Stappenplan



Bericht door henka »

Bus kopen :p.
2. Bus schorsen.
3. Ramen inbouwen.
4. Zonnepanelen erop.
5. Xtreme aanbrengen.
Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden,,,
Ik zou de ramen later inbouwen, na de isolatie (Xtreme).
reden: aangenomen dat je Seitz ramen (of broertjes ervan) neemt, dan worden die met schroeven geklemd tussen buitenwand en binnenafwerking. Die binnenafwerking komt dus onder het afwerkframe van het raam.
dus, bepaal de plaats van het raam. maak met bijv. houten latten een frame (plakken met polymeer van pattex of bison gaat prima. Meet wel heel netjes de maat van het raam, bijv. 30 x 60 cm. breng dan alle xtreme aan (bijv. met bisontix).Door de frame dikte bepaal je ook de isolatie dikte. Dan kan de wandafwerking erop. Het raamgat weer open zagen (gaat erg makkelijk omdat het frame de zaag als het ware geleid.) dan 4 gaten boren in de hoeken, metaal zaag nemen en precies het metaal uitzagen. (laklaag beschermen...) raam kitten (butylkit), buitenframe erin plaatsen(met de kit); binnenframe erin, vastschroeven en netjes als een soort koppakking om en om stevig vastzetten. Aan de binnen en buitenkant is alles nu in een keer op orde. zie:http://www.mijnbuscamper.nl/2013/02/

en wat de rdw betreft: als je aan alle eisen voldoet (douane en rdw) kun je keuren en dus wegen. dat je later nog een koelkast plaatst of accu's enzo is toegestaan.
succes
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Stappenplan



Bericht door annoh »

Vanwege het gewicht zou ik in een zo vroeg mogelijk stadium gaan keuren. Dus keuren met eenvoudig éénpittertje, zonder reservewiel, zonder isolatie etc.

Wel moet je voldoende zitplaatsen + gordels aangebracht hebben voor de keuring.

Wat voor typen hebben jullie op het oog?

Succes.
Anno
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Stappenplan



Bericht door Gommel »

Oke, dan gaan we hem eerst kaal opbouwen ivm keuring. Zitten nu te kijken naar een Mercedes Sprinter of een Ford Transit.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Stappenplan



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Gommel,

* Eerst beginnen met het bepalen van de indeling, kan je niet genoeg over nadenken!!
* Daarna de ramen, dakluiken en doorvoeren voor watertank, walaansluiting, kachel, koelkast aanbrengen, niks zit je dan nog in de weg.
* Vervolgens eerst alle gas, water en electra leidingen leggen van voor naar achter, van links naar rechts en langs het plafond en over de vloer.
Doe er een paar loze installatiebuizen extra in, die kosten bijna niks en zijn van onbetaalbare waarde als je toch nog even een draadje wilt trekken voor bijvoorbeeld een camera, een stopcontact of zonnepanelen.
Vergeet niet om alle leidingen rammelvrij te installeren (een dot pur of kit doet wonderen), Je kunt je rot ergeren aan een rammel waar je later niet meer bij kan komen
* Vervolgens de bus isoleren, de wanden aftimmeren en de wand- vloer- en dak afwerking aanbrengen.
* Het interieur (in)bouwen!
Als je deze volgorde hebt aangehouden, dan heb je alle aansluitingen voor water, gas en electra mooi op de goede plaats zitten, zodat je de zaak kunt gaan plaatsen en aansluiten.
Ik heb mijn werkwijze vrij uitvoerig beschreven op mijn site, zou 't de volgende keer weer in dezelfde volgorde doen!

Laatste klus................... Genieten van die bus!!

Teake

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Stappenplan



Bericht door Gommel »

Hoi,

bedankt. Heb je site ook al uitvoerig belezen. Die loze leidingen was ik idd ook van plan, alleen waterleidingen kan ik rondom onderin de kasten monteren. Dan zijn ze na verloop van tijd nog te vervangen.

Indeling zijn we denk ik nu wel echt uit. Veel getekend en bedacht. Ik hardloop elke ochtend een uur en er gaat geen ochtend voorbij dat ik er niet over na denk!

Verder bedankt voor de tips weer!
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Stappenplan



Bericht door VAN-tastique »

Dat bedenken doe ik altijd op mijn racefiets:-))
Succes met de bouw, foto's of een verslag....... altijd leuk!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Stappenplan



Bericht door Gommel »

Alles word goed gedocumenteerd en met een beetje geluk tegen de zomer online.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Stappenplan



Bericht door faalhaas »

Vergeet je ventilatie en (als je dat wil) je verwarming niet.

Verntilatie: op 1 of 2 plaatsen in je bus een (sluitbare) bodemdoorvoer. Naast je dakluik op 1 of 2 plaatsen in het dak een ventillatiedome, eventueel met motoraandrijving (er zijn er ook met een eigen zonnepaneeltje).

Als je in je bus bent geeft je liters vocht af aan je omgeving. Zorg er met je ventilatie voor dat je dat kwijt kan. Bodemdoorvoeren geven een hele fijne natuurlijke trek tijdens warmte.

Als je nu niet wil investeren in een kachel omdat je niet verwacht, maak dan wel alvast een productkeuze. Veel mensen maken de keuze voor een Truma 2400 of 4000. Dit zijn gesloten kachels die je onder de bus kan hangen, daarmee kosten ze geen ruimte in je interieur. Voordeel is dat je de benodigde ventilatiekanalen en uitblaas openingen al kan aanleggen, net als je gastoevoer en loze leidingen voor de bediening. Mocht je dan later alsnog een kachel willen installeren dan kan je deze eenvoudig alsnog installeren.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Stappenplan



Bericht door Gommel »

Goede tip,


Er komt een panorama dak in en twee kleine luikjes, en twee van die domes voor op het dak. Alleen die vloeropeningen had ik nog niet aan gedacht. Nu nog bedenken hoe ik die ga maken zodat het mooi afsluitbaar is....

Kachel komt er wel in aangezien hij ook mee moet gaan op wintersport...
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Stappenplan



Bericht door henka »

We hebben de ventilatie in de bodem "vast" gemaakt, dwz niet afsluitbare roostertjes. ze zijn bij o.a. de Wit te krijgen en hebben een diameter van ca 3 cm en zijn ca 4 cm lang. Uit de caravan techniek (die we vroeger hadden) hebben we geleerd dat ook boij de stalling de kleine NIET afsluitbare roostertjes zorgen voor ventilatie en het voorkomen va vocht en schimmel!
Je kunt ze o.a. in de banken en kasten bouwen.
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
Plaats reactie