zonnepaneel bevestiging

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

zonnepaneel bevestiging



Bericht door PE5JW »

Ik ben aan het het kijken hoe ik een zonnepaneel op mijn polyesterdak kan bevestigen.
Zit met wat vragen waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden.

- De steunen die je op elke hoek plaatst worden die alleen gelijmt ? of moet de van binnen uit een schroef/bout in ?
- Er zit een knikje in het dak die onder het paneel komt, effect is dat de ondergrond niet helemaal vlak is,
. het is niet heel veel maar zou het een probleem kunnen zijn ?
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door Going »

Op het polyester dak van mijn Australische campervan heb ik een 160 Wp paneel gelijmd. Ik kwam ook tegen het probleem van de knik in het dak.hierdoor konden de midden steunen niet onder het paneel. Heb ik opgelost door aan iedere kant een stukje aluminium hoeklijn te gebruiken.
Ja en alles is gelijmd, wat normaal gesproken goed genoeg is. Uit veiligheid voor diefstal heb ik een bout door het paneel en de hoekenstukken door het dak gedaan. Het plafond was er uit toen ik het bevestigde dus dat kon mooi.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door Navigator »

Ik monteer de zonnepanelen met de ABS-hoekmodules van Solara. Montage-advies is lijmen/kitten van de modules op het dak (goed ontvetten!!!) met Betalink K1. Persoonlijk ken ik dan spul niet en ga hiervoor een Polymeer gebruiken. Wel zitten er nog RVS-schroeven bij met RVS-ringen en rubber dopjes om de panelen mee vast te zetten op de modules.

Afbeelding

Betalink is van Dow Chemical en hier staan de specs:

http://www.filzring.de/FILZRING-DSL/Dow ... %20neu.pdf
Forum verlaten.
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door PE5JW »

Ik ga nog eens puzzelen wat er aan panelen op kan.
Alles lijmen komt me goed uit want van binnen kan ik niet overal bij.
Bedankt voor de info.
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door de Jonckheer »

Mijn panelen, althans de steunen, zijn op het dak gelijmd met de lijmkit (is polymeer) van de Action. Zit als een huis. Die dure merklijmen zijn slecht voor je portemonnee maar niet beter dan deze van €3,95 per koker.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door Stieneke en Donald »

de Jonckheer schreef:Die dure merklijmen zijn slecht voor je portemonnee maar niet beter dan deze van €3,95 per koker.
Yepp! :thumbup: Gebruik ik ook!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door PE5JW »

Action tip is altijd goed :) thx
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12

Re: zonnepaneel bevestiging



Bericht door avbrande »

Ook mij panelen zijn gewoon gelijmd met wel wat duurde polymeer, maar goedkopere zal ook wel voldoen.
In ieder geval zit het muurvast en als er een klein kuiltje in het dak zit , dan doe je er toch iets meer lijm op.................
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Plaats reactie