Jaloers?!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Jaloers?!



Bericht door Niessina »

Nee, ik ben niet jaloers op al die mooie campers die voorbij komen als zelfbouw projecten! Ik ben jaloers op al die technisch/handige mannen die hun hand niet omdraaien voor het ombouwen van een busje naar een camper. Zelf zou ik niets liever willen dan een busje ombouwen zodat mijn wensen doorgevoerd kunnen worden. Maar helaas ik ben niet technisch en mijn man nog minder. Ik blijf dit fantastische forum lezen en verschillende projecten volgen. Leuk om te doen en ik leer er wat van, wie weet misschien komt het er nog eens van ;;-)
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door annoh »

Je hoeft echt niet al te technisch te zijn om van een bus en buscamper te maken!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door Mickel Moen »

Meer nog dan technisch zijn, moet je gewoon het lef hebben. Echt moeilijke dingen, zoals een hefdak inbouwen (doe je maar 1 keer) laat je eventueel door een prof. doen.

Voor de rest. Ik heb me heel goed ingelezen en ben toen gewoon aan de slag gegaan.
Dus als je zegt, dat het er misschien nog wel eens van komt..............

Je bent altijd welkom, om mijn bus eens te bekijken en een en ander te bespreken.

http://mickelmoen.blogspot.nl

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door annoh »

Aan mijn voorganger wil ik iets toevoegen.

Behalve het hebben van lef en het inlezen moet je het leuk vinden om voor je nieuwe technieken en materialen te leren kennen.

En mocht je toch bij mijn voorganger zijn, ook mijn camper staat in Friesland.

Groet
Anno
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door vanHooltje »

Maar toch moet je wel een "beetje" handig zijn :DD
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Jaloers?!



Bericht door Navigator »

...en daarnaast vertellen (de meeste :wink: ) zelfbouwers alleen wat goed gaat en (meestal) niet wat er allemaal fout gaat..... :-B
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door henka »

Ja, een beetje handig is wel handig, maar je bent met 2 man sterk, en ieder kan weer wat anders. Echt iets wat je niet kunt kan gevraagd worden of het even laten checken door een kenner.
Heeel veel tijd ging bij ons zitten aan oriënteren, beurs in, beurs uit, de wit in, obelink uit, internet afzoeken, mooie voorbeelden van andere zelfbouwers bekijken. (ook van dit forum veel geleerd) en dan plannen, tekenen, materialen uitzoeken, Dit is je kans de (bus)camper te maken zoals die voor jullie past, en das heeel veel waard. En das heel leuk! En heel veel kun je wel, al weet je dat nu nog niet!
We wonen niet in Friesland, maar langskomen kan altijd.
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door Mickel Moen »

...en daarnaast vertellen (de meeste ) zelfbouwers alleen wat goed gaat en (meestal) niet wat er allemaal fout gaat.....
........... is dat niet inherent aan het zelfbouwen.
Daarom heb ik de dingen waarvan ik vond, dat ik daarvoor onvoldoende kennis of er niet de juiste gereedschappen voor had, laten doen, zoals het plaatsen van het hefdak.
Zaken die je over kunt doen, kun je je zeker aan wagen, zolang de veiligheid niet in het geding komt.
Mijn keukentje heb ik twee keer gemaakt. De eerst versie was mij niet naar de zin. Ook het bed kent al zijn tweede versie. Fout of innovatie?

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door annoh »

'fout of innovatie??'

Of gewoon voortschrijdend inzicht? Je ontwerpt en bouwt iets en je denkt dat het handig in gebruik is. Dan ga je het gebruiken en dan blijkt het niet handig in gebruik te zijn.

Ik vond mijn schoenenkast heel slim bedacht. Maar dat kastje is wel verworden tot boekenkast. (is geen waarde-oordeel)
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Jaloers?!



Bericht door Navigator »

Leuk (en eerlijk!) topic! :D
Forum verlaten.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Jaloers?!



Bericht door durisotti »

Gelukkig zijn er ook bedrijven die busjes naar jou wensen bouwen !
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door annoh »

En er zijn ombouw- bedrijven waarmee je samen een bus ombouwt omdat je van te voren afspraken kan maken wie wat gaat doen.

En er zijn zelfs Ikea-achtige bedrijven die bouwpakketten leveren om een bus om te bouwen tot buscamper.

Kortom, je hoeft niet extreem handig te zijn!
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Jaloers?!



Bericht door Grumble »

Het enige wat je hoeft te kennen is: houtbewerken, metaal bewerken, lijmen, elektrisch aanleggen, waterleidingen leggen, verstand hebben van condensatie en wat daar tegen te doen is, en ik zie vast nog wel iets over het hoofd...

Verder is het een eitje :crazy:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Jaloers?!



Bericht door de Jonckheer »

annoh schreef:'fout of innovatie??'

Of gewoon voortschrijdend inzicht? Je ontwerpt en bouwt iets en je denkt dat het handig in gebruik is. Dan ga je het gebruiken en dan blijkt het niet handig in gebruik te zijn.

Ik vond mijn schoenenkast heel slim bedacht. Maar dat kastje is wel verworden tot boekenkast. (is geen waarde-oordeel)
Voortschrijdend inzicht heet dat. Je bouwt iets en later komen jij of je partner tot de ontdekking dat het eigenlijk beter kan. Zo had ik in de badcel zelf een kastje met wastafel gebouwd. Na een poosje (nou ja poosje, een paar jaar :lol: :lol: ) mopperen van mijn echtgenote dat die wastafel echt wel te klein was hebben we bij Ikea het ideale kastje + wastafel gehaald en ingebouwd. Dubbel werk? Zeker, maar zie het als een update. In ieder geval kun je met zelfbouw de inrichting maken zoals JIJ dat wilt en niet zoals een fabrikant denkt dat het moet zijn. Ikea? Zeker want die maken heel veel spullen die, desnoods enigszins aangepast, prima bruikbaar zijn. Zo ook de nieuwe kast in onze "huiskamer":

Afbeelding
Plaats reactie