Jaloers?!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Jaloers?!



Bericht door faalhaas »

Wij hadden ook wat plannen met onze inbouw, en twijfels over de praktischheid daarvan. Daarom hebben we voor de 1e vakantie met onze bus in 2 weken tijd het basisinterieur er in gestopt. Heel simpel allemaal (en met nog geen 250 euro kosten).

Alle luxe en andere dingen weggelaten, dus geen verwarming, geen afvalwatertanks, geen grote schoonwatertank (meer 2 kleine 15 liter tankjes). Op de markt bankkussens laten snijden en daar eenvoudige hoesjes omheen (kinder-dekbed van ikea).

Daarna een prima vakantie gehad in de Dordogne, 3 weken de tijd gehad om samen tekeningetjes te maken, plannen te ontwikkelen en de bus te testen. Nu, een kind en een (zelfbouw) verbouwing aan het huis later, weten we precies wat en hoe we het willen. Verder is het lezen, onderzoeken, proberen en daarna een keer goed doen.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door VAN-tastique »

Ingrediënten voor een buscamper......

*Plezier in het bedenken c.q. afkijken van een ander in het bouwen van een buscamper, informatie genoeg op het www en in de fora.
*Een goed plan, daar kan je niet genoeg over nadenken, ga vooral bij bestaande bucampers even kijken en "proefzitten c.q. proefliggen", een plattegrond zegt lang niet genoeg!!
*De nodige productinformatie, welke ramen, kitten, houtsoorten, verwarming, tanks, afwerking, electra, alles is op internet en fora te vinden.
*Een behoorlijke dosis lef, je zaagt niet zomaar een gat in een gave bus, het verkeerd zagen was tijden lang mijn favoriete nachtmerrie, gelukkig niet voorgekomen.
*Check, check en nogmaals een dubble check voor je de zaag erin zet en dan gewoon DOEN!
*Deskundigen waar je met je vragen terecht kunt, mij dunkt.............. er zijn al heel was buscampers gebouwd, alleen op dit forum is al kennis genoeg!
*Geduld! Er zitten veel details in het bouwen van een buscamper niks is recht, waar je gewoon met veel geduld precisie en vaak logisch nadenken aan moet werken. Denk niet dat je uniek bent in het fouten maken, echt elke fout is al een keer gemaakt!!
*Een werkruimte niet te ver van je huis om de bus om te bouwen, ik ken iemand die een prachtige buscamper heeft gebouwd, zijn werkplaats was............ je bedenkt ´t niet het balkon!!
*Het juiste gereedschap, zoals het oude spreekwoord zegt....... goed gereedschap is het halve werk
*Een bestelbus van het juiste formaat die, gezien de energie en de kosten die je erin in wilt steken, in een goede staat moet verkeren.
*Een leverancier waar je alle onderdelen kan kopen. Heb je veel tijd en iets minder te besteden............... Marktplaats. Heb je minder tijd en iets meer te besteden......... De Wit in Schijndel, op dit forum is hierover veel te vinden.

Kosten
Koop je een goede bus tussen de 7 en 10 jaar oud, ga dan maar van uit dat er nog een zelfde bedrag bij zal komen voor het inkopen van alle materialen om er een buscamper van te maken. Natuurlijk een beetje afhankelijk wat je wensen zijn, maar wees niet te optimistisch met begroten.

Mocht je naar het hoge noorden afreizen om een paar mooie zelfbouwers te bekijken, stop dan even in Zwolle!
Ook bij mij ben je welkom om een zelfbouw buscamper te bekijken waar we al voor het vierde jaar met veel plezier mee op pad gaan.
Het zijn er gelukkig niet zoveel, maar ik vertel je graag alle punten die ik nu anders c.q. beter zou doen.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door annoh »

Mooi verhaal, herkenbaar. Ik vind de kosten van zelf ombouw aan de hoge kant ingeschat. (of is materiaal in Friesland zo goedkoop?)
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Jaloers?!



Bericht door Arie55 »

Ik vind het fantastisch om te lezen hoe een camper wordt zelf gemaakt. Die gereed zijn, krijg ik elke keer zo'n zuchtend wauw gevoel over me. Vooral in het begin van zo'n verhaal, moet ik elke keer weer denken; waar begint die aan! Dat zou ik niet doen. Mijn makke is dat ik het wel kan, ben er technisch voldoende voor onderlegd en mijn handen zijn vaardig. Echter ik denk te ver door/vooruit. Wat als dit, wat als dat. Zo nu ook met het idee van de ombouw van de douche thuis tot inloop douche. Al voldoende onderzocht en het loopt nu tegen aan dat als ik maar (bij wijze van) 1 spijker eruit trek, dan geen weg meer terug is. Dat houdt me tegen. Zo heb ik lang gezocht naar een camper die eigenlijk met weinig gefreubel de mijne kan maken. Binnenkort ga ik weer kijken. Al met al vind ik de ombouwsels helemaal te gek. En blijf het lezen met een niet honger stillende nieuwsgierigheid.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

eeRe: Jaloers?!



Bericht door vanHooltje »

Arie,
Als je handig bent kan niets je tegen houden, gewoon doen :-B
En een paar stappen vooruit denken moet zelfs, zo bouw je je eigen camper naar eigen wens.
En ik weet dat, daar ik we'll een heel groot project onderhanden hebt gehad. Kijk maar eens in mijn onderschrift.
Ik ben 3 jaar ieder weekend bezig geweest, en ja ik heb ook we'll eens gestaan van " waar ben ik aan begonnen" .
Maar geef nooit op, het eind reseltaat mag er zijn :cheers:
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Jaloers?!



Bericht door henk z »

Bij alle optimitische adviezen wil ik een waarschuwing plaatsen, omdat het zelf doen is meestal duurder dan je zou verwachten, de meeste mensen denken dat zelf doen wordt gedaan om de goedkoopte, nou vergeet dat maar, het heeft mij veel geld gekost.
Ik heb zelf gebouwd omdat ik een indeling wilde die niet te koop is, zoals de fietsen binnen stallen in een bus en dat is gelukt.
Omdat ik in Twente woon met weinig leveranciers in de buurt, toen slechts één in Hengelo heb ik daar alles nieuw gekocht en niet de goedkoopste onderdelen.
Dure delen die er uit springen zijn: luifel (in kleur gespoten) , RVS Koelkast met koude buffer, standkachel met inbouwkosten, tafelpoot van Zwaardvis, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn redenatie was, ik heb een dure basisauto en daar ga ik geen tweede hands spul in monteren, dit heeft ook grote voordelen, na 9 jaar werkt alles nog perfect, behalve de huishoud accu die gaf in 2010 de geest.
Als ik meerdere leveranciers in de buurt had ging ik shoppen voor het goedkoopste, maar als ik daarvoor het hele land door moet rijden verdien je onder de streep niet veel, daar komt bij als je daarna vaststelt dat het niet goed is en je moet ruilen, je weer ver moet rijden.......

Wijzigingen die ik heb aangebracht:

De accu gaf in het voorjaar 2010 de geest en een nieuwe gekocht van 150 Ah, AGM accu van het merk PBQ.
Lectuurbak achter de bijrijdersstoel.
Vliegengordijn van zwart muskietengaas voor de schuifdeur.
Een kleine (kortere) schoon watertank gemonteerd van 72 liter, dit is ten gunste van de schoenenkast deze is nu dubbel zo groot en dat is prettig, 72 liter schoon water is ruim voldoende.
Een afsluitbaar ventilatie rooster boven het bed gemonteerd.
Het van opzij niet zichtbare deel van het dak wit gemaakt d.m.v.. wrappen, scheelt in het opwarmen van het interieur als de zon erop bakt.

Voor de beschrijving van de bouw zie: http://www.zandman.nl/camper

veel succes
Henk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Jaloers?!



Bericht door de Jonckheer »

Om geen gebruikte spullen te kopen is een keuze, maar niet de mijne. Ik denk dat het er sterk vanaf hangt om wat voor spullen het gaat en om hoe oud het is. Als iemand een apparaat weg doet wat bijna niet is gebruikt omdat het niet de goede keuze was hoef ik daar niet lang over na te denken. Ik kocht een broodbakmachine op een rommelmarkt voor €10, ingepakt en wel en slechts éénmaal gebruikt. Dat kon je zien, gewoon nieuw. Dan kun je eigenwijs zijn en in de winkel dezelfde kopen voor €50 maar dan ben je een dief van je portemonnee. En zo zijn er legio voorbeelden van apparaten die ik t.b.v. de camper via marktplaats heb gekocht voor een fractie van de nieuwprijs en die het allemaal na 5 jaar nog gewoon doen: koelkast, vaatwasser, geiser, afzuigkap, kookplaat, combimagnetron, vermalertoilet, luchtgeveerde stoel. Nou ja, ik vergeet vast nog wel het een en ander. Zou ik al deze spullen nieuw hebben moeten aanschaffen zou het geen feestje zijn geworden!
Maar ook als je het allemaal nieuw wilt kopen zou ik niet weten waarom ik het hele land door zou rijden. Je kunt bij webshops alles bestellen wat je maar wilt en meestal fors goedkoper dan in de winkel. Nee, dat door het land rijden is niet meer van deze tijd.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door VAN-tastique »

Laat ik nog maar een duit in het zakje doen:

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je buscamper wilt uitvoeren, heel basic zal dat zeker minder kosten, dan een uitrusting met veel dure Seitz ramen, vloerverwarming, omvormer, grote accu, zonnepanelen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Er zijn maar weinig punten in onze VAN-tastique die ik bij een volgende te bouwen buscamper anders zou doen c.q. niet meer zou doen, kortom we zijn er ontzettend tevreden over.
Maar toevallig die paar negatieve punten hebben allen te maken met verkeerde zuinigheid.
Deels door tweedehands te kopen, met veel onderdelen is dat goed gegaan, maar soms heb je een keer pech!
Maar ook omdat ik omwille van de kosten voor een goedkopere kwaliteit of een eenvoudigere uitvoering heb gekozen, die ik achteraf (voor zover mogelijk) weer heb aangepast.
Het materiaal waar ik het meest blij mee was.............., een fikse partij tweedehands X-treme!
Henk, daar ben ik je nog steeds dankbaar voor:-)), dus Jonckheer tweedehands inkopen kan zeker ook goed gaan!!
Ik ben het wel met Henk eens dat je niet te optimistisch moet begroten!

De prijs van een goed product ben je snel vergeten, slechte kwaliteit daar erger je je elke dag aan!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Jaloers?!



Bericht door henk z »

Teake,

ik vind het fijn te lezen dat je met de X-trem tevreden bent.

Mijn dak is wit gewrappt en daar weet jij alles van, bij een volgende, ik denk niet dat die er direct komt, ga ik het dak wit schilderen, een bus hoogglans lak en een roller zijn de kosten niet.

Henk
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Jaloers?!



Bericht door Niessina »

Het gaat me niet perse om 'goedkoper' uit te zijn. Zou leuk zijn maar is geen doel op zich. Eigenlijk zou ik graag een niet te grote bus willen (opel Movano, ford Transit oid). Liefst met een vast bed in de breedte achterin. Hoog zodat onze honden eronder passen, een 2 zits bank om in totaal 4 pers. te vervoeren. En als het past iets van een potaporti voor noodgevallen/'snachts. Dat zijn eigenlijk mijn wensen.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Jaloers?!



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Niessina,

Een bed hoog én in de breedte gaat niet echt goed samen, dat geeft doorgaans een heel kort bedje, omdat iedere bus naar boven toe smaller wordt.
Ik raad je aan om het bed sowieso te bouwen waar de bus het breedste is (60/70 cm boven de laadvloer, voor een paar (laagbenige)Jack Russels............. ?!? blijft er na aftrek van het matras dan nog wel ruimte genoeg over lijkt mij zo.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Jaloers?!



Bericht door Niessina »

:lol: Cimarrons Uruguayo, niet te vergelijken met Jacko's! Zoiets had ik zelf al bedacht vandaar dat ik opel Movano noemde. Die lijkt me vrij recht naar boven. Maar 70 cm boven de laadvloer moet genoeg ruimte onder het bed geven lijkt me. Kan alleen nergens vinden hoe breed ze zijn boven de wielkasten :cry:
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Plaats reactie