Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
050505
Berichten: 4
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 23:06

Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door 050505 »

Hoi iedereen,

Ik ben een student en ik ben lid geworden van dit forum omdat het er leuk uitziet en ik veel kan leren en delen. We zijn dit zomer op vakantie gegaan en hebben 8000km gereden met een sedan auto. Je mist echt onderweg een mogelijkheid om eventjes te slapen en heb behoefte aan meer ruimte. Ik en mijn vader zijn van plan een Volkswagen T5 131ps of 174ps om te bouwen naar een camper waar we dus voortaan mee op vakantie gaan en die we als tweede auto kunnen gebruiken.

Omdat ik nog een beginner ben heb ik heel wat vragen in mijn hoofd die ik grotendeels dankzij camperforum.nl heb beantwoord maar toch zijn er nog wat overgebleven.

1. Ik wil een popup dakje laten inbouwen, heeft het een minimale afmeting, moet ik een certificaat krijgen van de inbouwer voor de RDW goedkeuring en is de plek van het hefdakje van belang dus bijv. net achter de voorstoelen of helemaal achteraan? Maakt het veel windgeruis onderweg of is een slaaphefdak beter en minder gevoelig voor windgeruis? Ik weet niet of het verboden is om namen te noemen in dit forum maar indien niet weten jullie adressen waar ik voordelig een popup dakje kan laten inbouwen?

2. Indien in een kleine popup dakje laat inbouwen moet ik ervoor zorgen dat ik de achterbank kan omklappen voor een bed. Ik heb niet kunnen vinden wat de minimale afmeting voor een bed moet zijn, weten jullie misschien de afmetingen?

3. Sommige T5’s hebben rails waar je een bank in kan schuiven. Wordt dat ook gezien als een vast zitplaats?

4. Volgens de eisen moet er een klein keukentje met spoelbak, kraantje en een kooktoestel ingebouwd worden. Koken doen we altijd buiten en ik denk niet dat ik zoiets in de auto ga doen. Dus waar kan ik de onderdelen voor een goedgekeurd keukentje krijgen en er staat ook bij dat er een werkblad bij moet, heeft dat ook een minimale afmeting?

5. Ik heb gelezen dat ik een aanvraag moet doen bij de belastingdienst voor de kwarttarief na de keuring bij de rdw. Als ik de aanvraag heb gedaan komen ze dan direct controleren en krijg ik een akkoord bericht en zijn er ook mogelijkheden dat ze afwijzen terwijl ik wel alles volgens hun richtlijnen heb gedaan?

Eigenlijk twijfel ik nog over een Vito 115CDI te nemen omdat ik die stiekem toch mooier vind, maar ik lees dat een T5 toch kwalitatief beter is, wat is jullie mening daarover?

Fijn weekend iedereen

Groetjes!
Laatst gewijzigd door 050505 op do 16 jan 2014, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
donkey
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 23:06
Locatie: omg.Roermond
Contacteer:

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door donkey »

maar ik lees dat een T5 toch kwalitatief beter is,

Dat een T5 beter is als een oude Vito?
of die beter is als een nieuw model Vito?

Waar lees je dat dan???
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80407
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum.
Minimale afmeting pop-up dak is 90x 100. Merken zijn bijvoorbeeld Reimo of SCA. Prijs met inbouwen ligt rond de 1600 euro. Plaats maakt niet uit (alleen niet boven de voorstoelen, want dan heb je nog geen stahoogte). Googelen en je hebt adressen. Is het voor een T5, kijk dan ook ff op de site weetjewel.nl Daar is veel kennis over alles wat met vw te maken heeft.
Een bank in een rails is ook een vaste zitplaats. Enige eis aan keukentje is een hoogte van 60 cm. Dus heb je nodig een jerrycan, dompelpompje, teiltje, stukje waterslang, kraantje en een 12 volt aansluiting. Een kookpitje op een spuitbus is bij de Action (bijvoorbeeld) te koop voor rond de 14 euro. Wel vastschroeven want moet vast in de bus zitten. Dekseltje erop en je hebt een werkblad.
Ze kunnen zeker aan de deur komen om te controleren. Met name als je een Chevy hebt kun je er op wachten. Als alles volgens hun regels is kunnen ze hem natuurlijk niet afkeuren. Ze kennen het kwarttarief ook vaak ongezien toe. Je tekent er namelijk voor. Maar bedenk dat keuren achteraf altijd nog kan. En dan volgt een boete en een naheffing en dat moet je echt niet willen. Je kunt ook onderweg aangehouden worden.
Slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen met behulp van de vaste zitplaatsen worden gemaakt, niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Betreft het een tweepersoonsslaapplaats, dan moet deze ten minste 180 cm lang en ten minste 110 cm breed. Zijn het 2 afzonderlijke slaapplaatsen, moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang en ten minste 60 cm breed zijn.
Overigens zijn twee zitplaatsen achterin niet verplicht als de cabinestoelen alletwee draaibaar zijn. Ze worden dan ook gezien als zitplaatsen in het woongedeelte.
De Vito of de T5 is natuurlijk persoonlijk. Een oude met een nieuwe vergelijken is niet echt eerlijk.
Veel plezier alvast met ombouwen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door annoh »

TS,
De oude Vito wordt nog wel eens gezien als een auto die roestgevoelig is. Ik weet niet hoe dat bij de huidige Vito is.
050505
Berichten: 4
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 23:06

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door 050505 »

Bedankt voor jullie reacties. Na gebruik van de zoekfunctie op Google 'T5 of Vito' had ik een gedachte gekregen dat een T5 kwalitatief beter zou kunnen zijn. De Vito's die ik bedoel is van 2004- 115cdi.

Nu zit ik eigenlijk nog met iets, indien ik de auto dus ombouw tot camper en aanvraag heb gedaan bij de belastingdienst, kan ik dan daarna de camper anders verbouwen van binnen, bijvoorbeeld: andere stoelen, ander soort keuken, of de stoelen op een andere plek? Ik behoud dan wel alle inrichtingseisen en de maximale zitplaatsen maar ik verander de plek en het materiaal. Indien ik de camper op kenteken met 6 zitplaatsen heb en daarna tweezits voorbank vervang met 1zits voorbank, dan wordt het 5 zitplaatsen maar op kenteken 6, is dat verboden?

En kan ik ook een zelfgemaakte bank met vaste gordels gebruiken als zitplaats tijdens het rijden? Heeft dat ook een bepaalde maat en kan ik bijvoorbeeld een 3 persoonsbank helemaal achterin of middenin plaatsen met vaste gordels, wordt dat goedgekeurd of moeten de zitplaatsen op een bepaald afstand staan van de rijder en bijrijdersstoel?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door annoh »

Je mag een auto ombouwen en keuren en daarna aanpassen. Dus bij de keuring heb je een 1 pits stelletje terwijl je uiteindelijk een 3 pitter gaat aanbrengen.

Ik ken een bedrijf dat zelf stoelen voor een camper maakt en wel zodanig dat e.e.a. incl. gordels door de keuring komt.

Kortom, er zijn legio mogelijkheden!

Succes,
Anno
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door Aloys »

Je hebt het steeds over de belastingdienst, maar hij moet eerst gekeurd worden door de RDW, de
Rijksdienst voor het Wegverkeer. En als er nog geen BPM is betaald (aan de douane) dan dient
dat ook nog te gebeuren. Dan krijg je een nieuw kenteken en dán komt het verhaal van de
wegenbelasting pas...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
050505
Berichten: 4
Lid geworden op: di 03 sep 2013, 23:06

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door 050505 »

Hanteert de RDW niet dezelfde eisen als Belastingdienst? Ik was eigenlijk van plan om eerst de auto in te voeren als personenauto en daarna ombouwen en weer laten keuren naar kampeerkenteken. Maar indien ik de auto eerst als personenauto invoer en kenteken krijg, en daarna weer laat keuren naar camper verandert dan ook het kenteken of verandert alleen op papier personenauto naar kampeerauto?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80407
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door Dafluc »

Nee, de eisen van de RDW zijn minder streng. Dus het kan zijn dat de RDW je bus goedkeurt als camper (ook op kenteken) maar dat je vervolgens geen kwart-tarief krijgt omdat de belastingdienst dus strengere eisen heeft. Dus altijd eisen belastingdienst aanhouden (tenzij je geen kwart-tarief wilt :wink: ).
Als je een personenbus invoert kan die natuurlijk meteen op personenauto-kenteken. Bij mijn weten krijg je na omkeuren personenkenteken tot camper geen nieuw kentekenplaten of nieuwe nummers. Wel een nieuw papiertje met een andere code (M1/SA).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door Mickel Moen »

Ik heb een bedrijfsbus met dubbele cabine omgebouwd. Na plaatsing van het hefdak en keuring door de RDW kreeg ik een nieuw kenteken (2009)

Voor meer zie mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Voorstellen & mijn plannen en vragen voor ombouw T5



Bericht door durisotti »

Bij mijn weten krijg je na omkeuren personenkenteken tot camper geen nieuw kentekenplaten of nieuwe nummers. Wel een nieuw papiertje met een andere code (M1/SA).[/quote]

Dit is in 2009 gewijzigd, je krijgt nu een splinternieuwe kentekencombinatie !
Plaats reactie