Eerste plattegrond gemaakt

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Gommel »

Hoi allen,

nou zijn druk op zoek naar een camper maar wisten niet helemaal wat de minimum afmetingen moesten zijn daarom dus eerst maar zo'n compact mogelijke plattengrond getekend.

Als iemand aan of opmerkingen heeft horen we het graag.


Enige waar we nu nog tegenaan lopen is dat het toilet achter in de badkamer staat en dat je dus altijd door de douchebak naar de wc moet...

Afbeelding
Gebruikersavatar
donkey
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 23:06
Locatie: omg.Roermond
Contacteer:

Re: Eerste plattengrond gemaakt



Bericht door donkey »

Die kastjes zijn dat alleen bovenkastjes ?
Anders kom je buiten een deur aan het maken voor in de wasruimte te komen...... :wtf:
Anders kun je beter de wasruimte t.o.v. de ingangsdeur maken , en de zit naar achter opschuiven.
En rechts opnieuw indelen, misschien een hoge kast minder , en bovenkastjes boven het keukenblok.

mvg
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Eerste plattengrond gemaakt



Bericht door Gommel »

Welke kastjes bedoel je met de bovenkasten? Die heb ik namelijk nog niet getekend. Ik denk eentje boven de keuken en boven de zit helemaal. Die streepjes eronder zijn maten...

Om elke keer naar buiten te gaan voor het toilet zie ik niet helemaal zitten als is het nog geen slecht idee.

De zit naar achteren had ik wel aan gedacht, maar dat is volgens mij niet echt heel gezellig rijden of zal dat meevallen?

En wat kan ik beter aan de rechterkant doen? Kast weg halen begrijp ik en dan het keukenblok langer maken oid?

Alvast bedankt.!
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste plattengrond gemaakt



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Gommel,

Een camper bouwen........... Ik ken dat gevoel:-), een hele mooie klus, maar je kunt er niet lang genoeg over nadenken voordat de zaag in de bus gaat!
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, het tegengestelde!!
Ik heb 't nog niet ergens gelezen, ik ga er van uit dat je een buscamper wilt gaan bouwen, al enig idee welke bus daarvoor de basis gaat worden?
Hou je er wel rekening mee dat je kinderen tijdens de rit wel op goedgekeurde zitplaatsen moeten zitten, schijnt niet altijd mee te vallen om dat als zelfbouwer te realiseren.
Met vier personen moet je nogal wat bagage meenemen en dat zal echt krap gaan worden met vier slaapplaatsen, ik zou de douche niet gaan bouwen.
Meestal veranderd een douche dan ook vaak in een berghok, waardoor het nog eens véél meer werk wordt om je even te douchen, over de natte boel en de grote watertanks maar te zwijgen.
Ik denk dat 80% van de buscamperaars de douche zelden of nooit gebruikt, gewoon niet maken.
Ik zou een super smal toilet maken, waar de breedste van jullie voor model staat, of liever gezegd model zit!
Waar je alleen maar kunt zitten als de deur open staat dan zit je toch nog lekker vrij, boven je hoofd de nodige afzet vakjes/bakjes voor de lichaamsverzorgings spulletjes etc, iedere cm3 benutten.
Ook géén extra wasbakje, 2 wasbakken op nog geen 1 meter afstand van elkaar is niet echt handig en kost ruimte, tandenpoetesen en jezelf wassen kan ook aan het keuken aanrecht.
Het hoogste bed zal niet veel langer kunnen zijn dan 160 cm, voor een kind natuurlijk heel lang .......lang genoeg.

Veel plezier met de plannenmakerij!

Teake
Laatst gewijzigd door VAN-tastique op za 31 aug 2013, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Aloys »

Wat ook lastig wordt: IN zo'n stapelbed zien te kruipen... De "ingang" is klein!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Navigator »

- kledingkast van 40cm is wat smal. Probeer of hier een hangertje in past
- zoals Aloys al aangeeft moet je ruimte hebben om in het stapelbed te stappen. Denk hierbij aan een ruimte van minimaal 60cm breed.
Forum verlaten.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Gommel »

Ja die banken maak ik mij ook zorgen om, dat moeten we dan even zien. Keuring vind ik verder wel een goed idee, zijn wel me kinderen die erop zitten.

Toen ik destijds een dubbele cabine in mijn bus liet keuren was dat verder geen probleem..


Dan het douchen, waar douchen anderen zich dan onderweg? wil liever niet afhankelijk van een camping zijn. Als het toilet kleiner kan word de indeling anders wel wat makkelijker.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Aloys »

Wij hebben geen douche. Bij voorkeur 2 keer per week douchen tijdens overnachting bij een
jachthaven of toch gewoon op een camping. Soms moet je wel eens, je kunt ook niet altijd
en overal water tanken of het toilet legen.

We hebben eens 10 dagen achter elkaar vrij gestaan in Zweden, tja, dan wordt het dus
ouderwets helemaal wassen aan de wastafel (gootsteen). En even buiten haarwassen: een
keteltje water over je hoofd, shampoo erop... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door VAN-tastique »

That's buscamper-live!
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Navigator »

In de vorige camper hadden we een buitendouche: geweldig! Vrij staan in Noorwegen aan een waterval en dan 's-avonds even kort buiten onder een warme douche. Wij sporten veel dus zijn eigenlijk wel dagelijks gewend aan een korte douche. O, en wassen in het water van de waterval was niet echt een optie: in mei/juni was het water tussen de 4 en 7 graden ;;-)
Forum verlaten.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door VAN-tastique »

Wij leggen een zwarte douche zak op het dak (kost maar een paar euro) in het zonnetje en schijnt de zon niet genoeg dan vullen we hem met lpg verwarmd water.
Je staat er versteld van hoe weinig water je nodig hebt om je lijf weer fris te krijgen en ook nog je haar te wassen.
Er wel aan denken dat je de zak van het dak haalt als je weer verder trekt:-)).

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door kareltje cola »

Snij alles eens uit in karton,nog beter is om kartonnen dozen op maat te maken.
Deze in een bestelwagen zetten in het type bestelwagen dat je wilt kopen.
Op papier kan het er allemaal leuk uitzien,maar als je de maten van het papier omzet in realiteit kom je vaak bedrogen uit.
gr karel
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door annoh »

TS,
Toen ik mijn buscamper ging bouwen ben ik begonnen met de hoeveelheid kookspullen, kleding e.d die we altijd met kamperen meenamen in kaart te brengen. Daaromheen heb ik de kasten ontworpen.

We hebben nu wat kastruimte over. Dat is beter dan te kort hebben.

De tip die ik dus wil geven: kijk eerst welke 'zooi' je mee wilt nemen.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door pele »

kareltje cola schreef:Snij alles eens uit in karton,nog beter is om kartonnen dozen op maat te maken.
Deze in een bestelwagen zetten in het type bestelwagen dat je wilt kopen.
Op papier kan het er allemaal leuk uitzien,maar als je de maten van het papier omzet in realiteit kom je vaak bedrogen uit.
gr karel
Juist Karel,
Zonder simulatie van de reële inrichting is het moeilijk in te schatten.

Hou er rekening dat in een busje de wanden schuin toelopen, dat de breedte alleen op sommige hoogten jouw voorziene 190 cm benadert, en dan alleen maar bij de modellen Ducato/Boxer/Jumper en Master/Interstar/Movano.
Bij de modellenreeks van de Sevelgroep (Ducato/ Boxer,/Jumper) is de lengtemaat van de laadruimte bij de L2H2 335 cm op de vloer.
Bij de nieuwe modellen, vanaf 2006 moet je gaan naar de L3H2 (of H3, uitzonderlijk) met een laadruimte-lengte van 3,60 cm. Deze bussen hebben een bredere breedte, ook bovenaan. Bij de Master/Interstar/Movano moet je gaan naar de L3H2 (H3).
Sprinter, VW LT en Iveco zijn zeker 10 cm smaller, Transit is ook wat smaller.

Opmerkingen bij jouw plan:
De toiletruimte bevindt zich pal boven de wielkast = onmogelijk
De diepte van het keukenblad is te gering (40 cm)
Beter één kledingkast, maar breder.
Waar komt de koelkast of koelbox? (absorptie is moeilijk omwille van rookgasafvoer). Waar komt verwarming? (Ook rookgasafvoer noodzakelijk en in geval van stralingswarmte de nodige plaats.

Persoonlijk zou ik eerder opteren voor een vast bed achteraan vvn 130 cm -135 cm, ongeveer 190 cm mogelijk in bovengenoemde modellen.
Verder zou ik de cabinestoelen draaibaar maken die samen met een variobank ( maximaal 110 cm mogelijk) de dinette en voor 's nachts het bed kunnen vormen, er van uitgaande dat kinderen (ik ga van de veronderstelling uit dat het daarover gaat) (Ik ga dan ook van de verondersteling uit dat je een 3 secondtentje inzet of een bustent op camping of waar het kan, want met vier in een busje slapen/leven is niet vanzelfsprekend).
Je loopt ook weer tegenaan de wetgeving aan i.v.m. goedkeuring van zitplaatsen, al naar gelang het bouwjaar! Spit dit goed uit!


Wat douchevoorziening betreft : moeilijk in een vierpersoonsbusje!
Overigens, minder terzake: ik zou onze douche die we dagelijks gebruiken absoluut niet willen missen. Het maakt ons compleet autonoom en proper :lol: .

Veel denkwerk voor de boeg! Veel succes gewenst!
Plaats reactie