Eerste plattegrond gemaakt

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door pele »

A ja!
Als je iets kan vinden zoals 'Iroqouis' en 'Gele Banaan', om maar twee knappe voorbeelden op dit forum te noemen, heb je weer heel wat andere mogeliikheden, realistischer dan met een camionette.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door VAN-tastique »

Gommel schreef:
Dan het douchen, waar douchen anderen zich dan onderweg? wil liever niet afhankelijk van een camping zijn. Als het toilet kleiner kan word de indeling anders wel wat makkelijker.

Ik denk dat je met een paar kinderen vaker afhankelijk zal zijn van een camping en dat je daar meer zal staan dan je je nu misschien beseft.
Een camperplaats is mooi voor een tussendoor overnachting of om een mooie stad o.i.d. te bekijken, maar voor kinderen is daar de lol gauw af, die willen leeftijdgenoten en niet te vaak verkassen.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door annoh »

Wij hebben met onze kinderen nooit gecamperd, altijd gekampeerd. Vanaf dat ze een jaar of 8 waren hadden de kinderen een eigen tentje. En tegen de tijd dat wij verder wilden trekken hadden ze speelkameraadjes.

En toen ze iets ouder werden wilden ze op campings staan waar voor hun wat te doen was. Raften enzo. Op dat soort campings zijn douches zo heb ik gemerkt.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door VAN-tastique »

Ja ook wij hebben met de kinderen altijd gekampeerd, nooit geen massale campings, liefst lekker eenvoudig, als er maar leeftijdsgenoten zijn.
En nu............... gaan onze kinderen het camperen ontdekken:-).
VAN-tastique wordt nu door de kinderen besproken:-)).

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door annoh »

Zo gaat het bij ons. Eén van de kinderen heeft ontdekt dat trekken met een camper heel leuk is.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Gommel »

Hoi allen,

nou dan doe je weer een hoop met tips en dan blijf je eigenwijs denken dat het toch wel past. Dus ik de Transit van het werk mee (was eerst onze mogelijke kandidaat) en met tape passen. En je raad het al, die indeling is echt te krap. Dus met onze wensen weer aan het tekenen geweest en dan komen we hierop:

Ook idd achter gekomen dat een Transit A veel smaller is (1.70) en enorm taps toe loopt dus die valt al af en de zoektocht naar een hopelijke Ducato of gelijke is gestart...

Tja hoor veel over camperen met kinderen, wij proberen het gewoon. Kijk ik ben wel van het type vader dat als zij er niks aan vinden wij gelijk wat anders gaan doen, hang er misschien dan wel een caravan achter of we verkopen het wel weer. Zien we dan wel, met de leeftijd van onze kinderen verwacht ik nog geen problemen de eerste twee jaar.

Zoals je ook kan zien is het hele douche idee verworpen. Zit nog half na te denken voor een oplossing achter de bus, met beide deuren open en dan een achterwand maken, maar dat is nog een bedenksel.

Boven het bed, wellicht stapelbed en ruimte boven de bestuurder komen kasten. Net als boven het keukenblok indien mogelijk. Misschien dat we de koelkast nog bij de kachelkast in willen hebben maar vraag me af of dit wel kan.

Toilet staat ver naar voren maar dat lossen we op bij een toiletgang de deur naar het stapelbed open te klappen en dan komt er nog een schuifdeur die de andere kant dit zet, zo zit je zeg maar in het gangpad. Blijft toch passen en meten op die paar meters.

Idee voor de stoelen was om een bus te kopen met een bank en een stoel en die achterin te zetten en voor twee nieuwe luxe stoelen. Zou hij dan gekeurd worden? Ik lees ook wel over bussen van voor 2002 waar onze bus waarschijnlijk bij zal horen.

Voor extra bergruimte willen we een imperiaal kopen en onze enorm grote dakkoffer op het dak gooien.

Is er nog een simpele manier voor de verwarming? Zat te kijken naar vloerverwarming, maar dat is comfort en zal niet voldoende zijn. Denk dat je tijdens het rijden achterin ook wel verwarming nodig hebt?

Afbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door VAN-tastique »

In plaats van een bredere bus kan een langere bus ook een oplossing zijn, heb je al gekeken naar een Sprinter of LT Maxi (L3-H2)?
Sprinters worden meer aangeboden, LT's hebben minder last van roest.
Dat in combinatie met verdraaibare voorstoelen geeft je een woonruimte van 5 meter lengte en dan heb je achter de stoelen ook nog ruimte om zaken op te bergen.
Ik zou dan gewoon onze indeling kopieren, met dien verstande dat de dinette om te bouwen is naar een 2 persoons bed voor pa en moe.
Op mijn site kan je een beeld krijgen van die uitvoering.
De twee kinderen kunnen dan maar zat in een bed met een maximum lengte van 180 cm, voordat ze daar uitgegroeid zijn gaan ze (hopelijk voor jullie :wink: ) al lang zelfstandig op vakantie.

Je kunt ook de kinderen op de dinette laten slapen, maar dan zal je een kunstgreep uit moeten halen om de dwars slaper achterin breder te maken, daar zijn meerdere oplossingen voor.

Teake

p.s. Het is helemaal niet verkeerd om lekker eigenwijs te zijn, daar komen de leukste oplossingen uit voort:-)
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Gommel »

Hoi,

bedankt voor je reaktie. Ja wel al naar gekeken, geniet ook wel de voorkeur maar zijn minder veel te vinden. Vandaar dat we de indeling op L2 baseren. Meer lengte is natuurlijk geen probleem...
Meine
Berichten: 4757
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Meine »

VAN-tastique schreef: Sprinters worden meer aangeboden, LT's hebben minder last van roest.
Komt allemaal van dezelfde (Mercedes) band aflopen, Lijkt me heel knap om ze een verschillende gevoeligheid voor roest mee te geven.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door pele »

Gommel schreef:Hoi,

bedankt voor je reaktie. Ja wel al naar gekeken, geniet ook wel de voorkeur maar zijn minder veel te vinden. Vandaar dat we de indeling op L2 baseren. Meer lengte is natuurlijk geen probleem...

"L2" betekent bij de huidige generatie Boxer/Ducato/Jumper een laadruimte van iets meer dan 3 meter. Te kort voor jouw indeling en plannnen.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door Gommel »

wij gaan uit van een bus van rond 200-2005. En detekening heb ik totaal op 330, volgens mij moest dat lukken...
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door henka »

Is er nog een simpele manier voor de verwarming? Zat te kijken naar vloerverwarming, maar dat is comfort en zal niet voldoende zijn.
Ik zou in een L2 bus gaan voor een compacte kachel, zoals de E2400 van Truma. Dit is de kleinste van de serie en kan volledig ingebouwd worden. rookgas gaat via een "schoorsteen" naar de wand of het dak. De wand is in jullie situatie simpel: boven of naast de wielkast in de kast. Die afvoer is ook de aanvoer. (dubbele buis, diameter ca 75 mm). We hebben het in de L1H2 nissan ingebouwd en krijgen het zo warm als we maar willen. (was niet nodig deze zomer, maar de kachel zat er deze winter al in)
De buizen van de ringverwarming kun je helemaal zelf bepalen, allerlei bochten en diameters beschikbaar. Onder jullie stapelbed kun je mooi van de ene naar de andere kant van de bus, er lopen daar vast ook andere zaken als water en electra. Onder de keuken kun je mooi een rooster leggen richting instap/cabine.
Groot voordeel vonden wij dat je in de bus geen ruimte of wandje vrij hoeft te houden.
op ons blog staan wat foto's ter illustratie.

succes met de bouw, en zoals al eerder getipt door forumleden: heeel veel denken vooraf is nuttig en leuk en opbouwen met karton , ook voor die rare gebogen vormen in de bus, is zeer nuttig.
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door pele »

Prachtige compacte camper Henk! Het betere werk.
Als je geen warm water wil (stromend) is die E 2400 een voor de hand liggende mogelijkheid.
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Eerste plattegrond gemaakt



Bericht door henka »

bedankt Pele; we zijn er ook heel tevreden mee.
Btw: We hebben onder de bank nog een kleine boiler op electriciteit (230V) geplaatst om toch warm stromend water te hebben. We zetten de boiler dan een 45 minuten aan (omvormer 800W) en hebben ca 6 liter warm water voor afwas of haar wassen. Dit jaar zo veel zon dat we door de zonneplaten zat energie hadden om zonder paalstroom dit te kunnen doen.
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
Plaats reactie