Aandrijfas Fiat Ducato 14(280)2.5TD valt uit versnellingsbak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
bartborst
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 jul 2013, 19:29

Aandrijfas Fiat Ducato 14(280)2.5TD valt uit versnellingsbak



Bericht door bartborst »

Tijdens onze vakantie is de rechter aandrijfas uit de versnellingsbak gelopen. Hierdoor was het uiteinde van de as zo beschadigd dat de as vervangen moest worden. Het gedeelte van de vertanding waar de borgring in zat was weg.

In Duitsland, geen as te krijgen, zelf op en neer gereden naar NL om een as te halen, een gebruikte maar hele nette as.

As er in en rijden maar weer.

We waren bijna weer thuis toen opnieuw de as uit de bak liep. Gelukkig was de as nu niet beschadigd en kon ik hem er zelf zo onderweg weer indrukken.

Wat kan de reden zijn dat de as uit de bak loopt. Je hoort allerlei verhalen, een scheef liggende motor, vuil in de vertanding enz enz.

Tot op heden is ie weer blijven zitten, maar geeft een onzeker gevoel om er zo weer mee op pad te gaan.

Weet iemand de mogelijke oorzaak, of iemand dit eerder meegemaakt, weet iemand de oplossing?


Groeten

Bart Borst
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Aandrijfas Fiat Ducato 14(280)2.5TD valt uit versnelling



Bericht door Saviemeke »

Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee en ik wordt wel gecorrigeerd als ik het fout heb, maar ik heb wel begrepen dat er in de vertanding van de versnellingsbak, dus waar de steekas in schuift, een soort borgveer zit welke de as vast moet houden. Mogelijk is die borgveer eruit of beschadigd.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie