Gewicht meubilair

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Gewicht meubilair



Bericht door Mickel Moen »

Het meubilair in mijn bus is gedeeltelijk uitgevoerd in massief iepenhout. Het betreft hier voornamelijk de in gesloten toestand zichtbare delen. Als mensen dit zien, krijg ik vaak de opmerking: Is dat niet heel erg zwaar?
Tja het klopt, dat in de autoindustrie nog maar weinig hout gebruikt. Kunststof is favoriet, omdat het dun toegepast kan worden. In soortelijk gewicht is het echter zwaarder dan veruit de meeste houtsoorten.
Als ik vertel dat berkenmultiplex zwaarder is dan massief iepenhout kijkt men mij verbaasd aan. Massief hout wekt blijkbaar toch de indruk van zwaar. Om dit nu eens inzichtelijk te maken, ben ik eens in de bronnen gedoken en heb een overzicht gemaakt van veel gebruikte houtsoorten. Of dit massief toegepast wordt, of in de vorm van mulitplex maakt niet zoveel uit. Berken multiplex is even zwaar als massief berken. Zo ook met gefineerde meubelplaat. De houtsoort okoume is veel lichter dan eiken. Een okoume meubelplaat met een eiken fineerlaag ziet er wel uit als eiken, maar het is okoume. Het gewicht van het eiken fineer, staat in geen verhouding met de kern van de plaat.

Nu is er bij hout een probleem. Het is niet mogelijk om zomaar het soortelijk gewicht van hout vast te stellen zoals van een metaal. Zelfs in een plank kan het s.g. op diverse plaatsen verschillen. Kernhout is zwaarder dan de buitenkant, het zogenaamde spinthout. Hierin verschillen houtsoorten overigens weer sterk.
Ook de plaats en de omstandigheden waarin de boom gegroeid is kunnen van invloed zijn op het gewicht. Met andere worden het hout van de ene eik kan zwaarder zijn dan van een andere eik. Daarom wordt er vaak een gemiddelde genomen, of wordt het minimum gewicht en het maximum gewicht per m3 aangeven. Men spreekt daarom ook niet van soortelijk gewicht, maar van volumieke massa, uitgedrukt in kg/m3.

Op mijn blog heb ik nu inzichtelijk gemaakt, wat het gewicht van de gebruikte materialen uiteindelijk betekent voor het totaal gewicht van het meubilair in mijn bus. Met nog geen 90 kg in totaal (exclusief beslag) vind ik dat alleszins redelijk.

Wil je het voor jouw bus of je nog te starten project ook berekenen, dan kun je mijn gegevens in de betreffende ExcelWebApp vervangen door jouw gegevens.
Desgewenst kun je de spreadsheet downloaden.

Het hele verhaal kun je weer vinden op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Gewicht meubilair



Bericht door Navigator »

Leuk om dit te weten, thanks!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gewicht meubilair



Bericht door annoh »

Bij het bepalen van materiaal bij het vervaardigen van campermeubelen speelt het gewicht een grote rol. Smaak speelt ook mee. Laat je je omgeven door plastic-look fineer of kies je voor echt hout?

In het gebruik is 'krasbestendigheid' heel belangrijk. Bestaan daar meetwijzen voor? Zijn daar vergelijkbare getalletjes van bekend?

groet
Anno
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Gewicht meubilair



Bericht door Mitsu »

Mooi overzicht Geert!
Je verkijkt je inderdaad op dergelijke dingen. Nu is populier nou eenmaal gewoon erg licht en logisch om te gebruiken als camperinterieur. Maar het is ook afhankelijk van wat je toepassing is. Wij gebruiken als interieurbeplating een volkern hpl van maar liefst 1350 kg/m3. Niet kapot te krijgen en in ons geval (het materiaal moet wel wat kunnen verdragen) handig, maar zwaar dus. Echter, omdat we door de stevigheid van de plaat maar een zeer geringe dikte nodig hebben van 6 mm (en daardoor ook veel ruimte besparen), zitten we nog ruim onder de 60 kg in totaal aan kastbeplating. Met het frame, kastinterieur en aluminium etc. komen we niet boven de ca. 85 a 90 kg. Lijkt me zeer acceptabel.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gewicht meubilair



Bericht door annoh »

Ik kom nog wel eens zelf-bouw camper projecten tegen waarbij, in mijn beleven, te dik materiaal gebruikt wordt. Zo ben ik diktes van plaatmateriaal tegengekomen van 18 mm terwijl 9 of 12 mm meer dan voldoende zou zijn.


Wil je gewicht besparen dan dien je dus als eerste te bekijken wat de belasting is.

Groet
Anno
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Gewicht meubilair



Bericht door pele »

De meeste HPL - platen hebben een dikte van 0,85 - 0,9 mm dacht ik.
Nu heb ik wel eens gelezen dat er dunnere platen bestaan (0,6 mm?).
Toch een hele gewichtbesparing als men multiplex er tweezijdig mee wil bekleven.
En toch blijf je het voordeel behouden van een slagvast oppervlak, sterker dan fineer of melamine.

Iemand een idee of ze inderdaad verkrijgbaar zijn voor een particulier? Of ze inderdaad wel bestaan?

@ Michael Moen
Interessante bijdrage!
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht meubilair



Bericht door Bart H »

Ik werk in de interieurbouw en voor mijn ombouw ben ik bij onze leveranciers aan het navragen hoe het met de gewichten zit, onze leverancier gaf het volgende antwoord:

12mm Okoume circa 500 kg/m3 - 250 x 122 cm circa 18.3 kg p/plaat
12mm Populieren circa 450 kg /m3 - 250 x 122 cm circa 16.5 kg p/plaat
HPL rekenen ik altijd per/rol 4100x1300x0,8mm circa 7 kg p/plaat

Ook is er Ceiba multiplex met een gewicht van circa 350 kg/m3 maar dit is niet geschikt voor constructies.

Dan rest mijn vraag wat voor verbindingen maken jullie tussen de onderdelen als je dunner dan 15mm gaat ?
koud tegen elkaar en dan met een tacker nieten en lijm ertussen ? Je hebt vaak toch maar weinig zicht vlakken.

Ik betaal voor de HPL een goede €14,-/m2 maar moet minimaal een hele plaat bestellen (4100x1300mm of 3050x1300mm).

De keuzes wat betreft zijn natuurlijk eindeloos en ik ga zeker geen melamine/folie gebruiken die je bij de camperzaken kan kopen, als je met je nagel er aan komt zet je er zo een streep in, maar dit scheelt natuurlijk wel veel gewicht.
Als je bijvoorbeeld je kasten van binnen gewoon wit maakt en de buitenkant in een decor afwerkt.
Laatst gewijzigd door Bart H op wo 21 aug 2013, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Minicamper-dromer :)
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Gewicht meubilair



Bericht door Navigator »

Naast het hout spelen materialen van hang- en sluitwerk ook een rol. Weeg maar is een metalen kogelgelagerde laderail en een eenvoudige kunststof exemplaar.
Forum verlaten.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Gewicht meubilair



Bericht door pele »

Bart H en anderen
Heb je geen antwoord op mijn vraag : bestaat HPL in dunnere vellen dan 0,8 mm?
Omdat de volumieke massa van HPL hoog is, is elke 10de mm minder van tel, dacht ik zo.
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht meubilair



Bericht door Bart H »

Pele,

Ik kan niet zeggen of het wel of niet bestaat, weet dat het er een jaar geleden wel over ging maar ik ben het nog niet tegen gekomen.

Groet Bart
Minicamper-dromer :)
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Gewicht meubilair



Bericht door knuckle11 »

De volumieke massa van hpl neem ik voor lief.
Dan maar leuke constructies bedenken.

Een plaat eenmaal met hpl afgewerkt is (mijn ervaring) vele male sterker dan onbewerkt hout.
Je zou zelfs PUR of PIR schuimplaten kunnen bekleden, waardoor ze heel sterk worden.

Maar bovenal vind ik HPL voor ons een uitkomst , Gezien mijn inspanningen, zou ik het zonde vinden als het hout bij de eerste de beste reis vol beschadigingen zou zitten.
De folie platen beschadigen ontzettend snel, aflakken gaat al iets beter.
Maar ik wil met drie kinderen en een hond gewoon iets wat hufterproof is.
HPL is niet ideaal, maar voor mij de beste oplossing
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gewicht meubilair



Bericht door annoh »

Hout is niet hufterproof.

Ik heb mijn kasten van berken multiplex gemaakt. Harder, maar zwaarder, dan populieren multiplex. Het handeltje heb ik in de was gezet. Gemorste koffie laat geen vlekken achter. Maar het blijft relatief zacht spul. Laatst transporteerde ik er een partijtje golfplaten mee. Even niet opletten en een deurtje had een kras. Een paar minuten schuren en opnieuw in de was zetten was de remedie. Dat zal dus het jaarlijkse onderhoud zijn. Toch heb ik dat liever dan een oppervlakte-afwerking met plastic.
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Gewicht meubilair



Bericht door Bart H »

Ik wil ook een keer de betweter spelen op her forum....


HPL is gemaakt van papier en zelfs FSC gekeurd :)
Minicamper-dromer :)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gewicht meubilair



Bericht door annoh »

HPL bestaat uit cellulose en synthetische harsen. Daarop zit een decor laag. Deze komt mij over als plastic-achtig. Dat is een strikt persoonlijke beleving.
Plaats reactie