hallo winand.
Of je schilderen mooier vind, of hpl, of folie is gelukkig voor een ieder anders.
Over smaak valt niet te twisten.
Zoals bart al eerder zei, Hpl is geen plastic of een kunststof.
Ook ik heb ieder stukje multiplex weer gebruikt.
De bouwwijze van je interieur heeft mijn inziens niets met je afwerking te maken.
Je zegt dat je krasbestendigheid af hangt van de afwerking en kwaliteit van je lak.
Je vergeet daarbij de hardheid van je onderlaag.
Ondanks de hardste lak , is het hout daaronder zacht, blijf je een gevoelige oppervlakte houden.
Tuurlijk is je tafel krasbestendig.
Goede lak, op een Nyatoh paneel.
Maar voor weinigen onder ons haalbaar, dat hout is veel te zwaar.
Ik heb mijn camper eerst ook gebouwd met populier en afgelakt met een trappen/parketlak.
Simpelweg een drama voor mij. Alles beschadigde veel te snel, en vind ik jammer na al dat werk hieraan.
Zodoende, ben ik over gegaan naar Hpl.
Gewicht meubilair
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Gewicht meubilair
Beste mensen,
Bedankt voor alle reacties op dit topic. Het doel was zeker niet om een wedstrijdje te maken in het beste materiaal. Simpel gezegd is dit niet mogelijk. Ieder materiaal heeft weer haar eigen specifieke voordelen en nadelen. Soms wordt de keuze bijvoorbeeld gemaakt doordat je er makkelijk en voordelig aan kunt komen.
De reacties hebben er wel toe geleid, dat ik de lijst met materialen fors uitgebreid heb. Zo heb ik de volumieke massa van een groot aantal plaatmaterialen opgenomen, maar ook het dunne aluminium materiaal waarmee de huidige california's van VW worden uitgerust.
Wat de afwerking betreft. Ook hier weer veel verschillende voorkeuren. Er is geen beste.
Zoals aangeven heb ik de zichtbare delen voornamelijk in massief Iepen uitgevoerd afgewerkt met een hardwaxolie. Massief hout heeft het voordeel, dat kleine beschadigingen opgenomen worden in het hout. Vergelijk dit met een antiek meubelstuk. Het voordeel van een hardwaxolie in combinatie met massief hout, is dat het onderhoud zeer eenvoudig is.
Het doel van het onderwerp op mijn blog is om zelfbouwers nuttige informatie te geven als basis voor hun keuze.
Mijn conclusie is wel, dat om zo licht mogelijk te bouwen, de dikte van het materiaal over het algemeen, meer effect heeft, dan de keuze voor het soort materiaal. Eigenlijk zou je voor ieder onderdeel, plankje, van je meubilair weer in aparte afweging in dikte, materiaal en afwerking moeten maken. Zo werkt het natuurlijk niet.
Het toepassen van holle panelen is zeker ook een zeer interessante optie. Echter ook daarvoor geldt, dat dit weer geheel toepassingsafhankelijk is. Voor de inrichting van mijn bus in het geheel niet interessant.
Hieronder een screenshot van de ExcelWebApp betreffende de materialen.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html
Bedankt voor alle reacties op dit topic. Het doel was zeker niet om een wedstrijdje te maken in het beste materiaal. Simpel gezegd is dit niet mogelijk. Ieder materiaal heeft weer haar eigen specifieke voordelen en nadelen. Soms wordt de keuze bijvoorbeeld gemaakt doordat je er makkelijk en voordelig aan kunt komen.
De reacties hebben er wel toe geleid, dat ik de lijst met materialen fors uitgebreid heb. Zo heb ik de volumieke massa van een groot aantal plaatmaterialen opgenomen, maar ook het dunne aluminium materiaal waarmee de huidige california's van VW worden uitgerust.
Wat de afwerking betreft. Ook hier weer veel verschillende voorkeuren. Er is geen beste.
Zoals aangeven heb ik de zichtbare delen voornamelijk in massief Iepen uitgevoerd afgewerkt met een hardwaxolie. Massief hout heeft het voordeel, dat kleine beschadigingen opgenomen worden in het hout. Vergelijk dit met een antiek meubelstuk. Het voordeel van een hardwaxolie in combinatie met massief hout, is dat het onderhoud zeer eenvoudig is.
Het doel van het onderwerp op mijn blog is om zelfbouwers nuttige informatie te geven als basis voor hun keuze.
Mijn conclusie is wel, dat om zo licht mogelijk te bouwen, de dikte van het materiaal over het algemeen, meer effect heeft, dan de keuze voor het soort materiaal. Eigenlijk zou je voor ieder onderdeel, plankje, van je meubilair weer in aparte afweging in dikte, materiaal en afwerking moeten maken. Zo werkt het natuurlijk niet.
Het toepassen van holle panelen is zeker ook een zeer interessante optie. Echter ook daarvoor geldt, dat dit weer geheel toepassingsafhankelijk is. Voor de inrichting van mijn bus in het geheel niet interessant.
Hieronder een screenshot van de ExcelWebApp betreffende de materialen.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html