Reimo 3punts gordelbok

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hvdloop
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 19:17

Reimo 3punts gordelbok



Bericht door hvdloop »

Goede morgen allemaal

Wij zijn nieuw hier op dit forum.
Ik (Henk) en mijn vrouw Henriette gaan begin volgend jaar onze droom werkelijk maken.
Ik wil nl een bus camper gaan bouwen.
Samen hebben we al heel wat nagedacht en uitgezocht via internet en door het bezoeken van
een paar mensen die al meer ervaring hebben in het bouwen van een bus camper.
Voor ons is het plaatje nu compleet en in ons hoofd is de camper al klaar.
Bijna dan...want wij willen de bus ( een ducato, jumper of boxer) straks laten goedkeuren tot 4 persoons camper.
En daar stuiten we dus op een probleem.
Ik heb de RDW gebeld met de vraag of het mogelijk is om een bus goed gekeurd te krijgen tot 4 persoons camper.
Wat ik begrijp is dat dit nogal een probleem zou kunnen zijn omdat je Europese goedkeuring moet hebben op zo'n reimer 3 punts gordelbak en dat het op de juiste manier bevestigd moet worde en goedgekeurd moet zijn voor het type auto waar je de bak in monteert.
Nu is mijn vraag zijn er op dit forum mensen die hun bus camper ook hebben laten keuren met zo'n gordelbak van reimer en welke papieren hebben jullie toen aangeleverd aan de RDW?
Wij willen geen bus bouwen met een bank dwars op de rijrichting, maar met de rijrichting mee.
Alvast bedankt

Groet Henk en Henriette
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: reimer 3punts gordelblok



Bericht door annoh »

Niet helemaal een antwoord op je vraag. Het hefdakje + bedbank combinatie heb ik door Atrion laten bevestigen in mijn T5. Vervolgens laten keuren. Volgens de RDW mag ik er met 6 mensen in zitten (en rijden)
Gebruikersavatar
donkey
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 23:06
Locatie: omg.Roermond
Contacteer:

Re: reimer 3punts gordelblok



Bericht door donkey »

Een andere optie is eerst te gaan keuren met een simpele inrichting met langsbank,
om hem daarna definitief af te bouwen met een dwarsbank.
mvg
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: reimer 3punts gordelblok



Bericht door pele »

In de langsrichting geplaatste banken zullen geen goedkeuring meer krijgen om tijdens het rijden op te zitten.
In België is het zo dat men een gehomologeerde bank volgens de voorschriften van de constructeur plaatst en deze plaatsing door een erkend keuringsorganisme laat keuren.
Een probleem hierbij is dat die rechtstreeks op de 13 cm (?) lagere bodem van de laadruimte moet geplaatst worden, lager dus dan de cabinestoelen, waarmee je wellicht een zithoek wil maken. Je mag die bank bij de keuring niet verhogen. Misschien kan je het wel achteraf doen (als je het professioneel en netjes doet/ laat doen).
Ik geloof dat deze situatie in Nederland ook zo is momenteel.
Ik ga wel uit van een recent voertuig.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: reimer 3punts gordelblok



Bericht door pele »

Nog even correspondentie met RDW opgezocht dd 2009:

Wat betreft de eisen over de zitplaatsen en gordelbevestiging zijn de eisen bij de fabrikant en of ombouwer neergelegd.

Voor zitplaatsen geldt het volgende:
Voor voertuigen met een datum eerste toelating van voor 20-10-2006 zijn er geen toelatingseisen.
Voor voertuigen met een datum eerste toelating van na 19-10-2006 dan moeten de sterkte en bevestiging van naar voren gerichte zitplaatsen voldoen aan richtlijn 74/408/EEG. Dit geldt niet voor extra zitplaatsen die opklapbaar zijn of die alleen worden gebruikt bij stilstaand voertuig. Zijwaarts gerichte zitplaatsen niet toegestaan in bedrijfswagens onder de 3500 kg, tenzij deze alleen worden gebruikt bij stilstaand voertuig.

Voor gordelbevestigingspunten geldt het volgende:
Voor voertuigen met een datum eerste toelating van voor 01-01-1998 geen toelatingseisen.
Voor voertuigen met een datum eerste toelating van na 31-12-1997 dan moeten op alle naar voren gerichte zitplaatsen moeten gordelbevestigingspunten aanwezig zijn, die voldoen aan richtlijn 76/115/EEG. Deze eis geldt niet:
1. voor een beschermde zitplaats.
2. indien uit de typegoedkeuring blijkt dat het voertuig hiervoor vrijstelling heeft.
3. voor extra zitplaatsen die alleen worden gebruikt bij stilstaand voertuig.
4. voor extra zitplaatsen die opklapbaar zijn.

Aan de eisen van de richtlijn is voldaan als het voertuig typegoedgekeurd en ongewijzigd is. Indien de gordelbevestigingspunten moeten voldoen aan richtlijn 76/115/EEG kan dit alleen worden aangetoond door overlegging van:

- Een Certificaat Goedkeuring Wijziging Constructie met bijlagen;of
- Een EEG goedkeuringscertificaat met bijbehorende tekening en documentatie; of
- Een testrapport behorende bij de individuele goedkeuring.

Testrapport:
Een testrapport is een verklaring van goedkeuring van een individueel voertuig of deel daarvan. Op het testrapport staat dus altijd een chassis nummer (VIN) of een kenteken vermeld.
Het testrapport dient te zijn verstrekt door de RDW-afdeling Individueel Keuren Speciaal (IKS) of Testen (TST), of een door de RDW daartoe erkende organisatie.
In voorkomende gevallen moet het originele testrapport bij de keuring worden ingenomen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: reimer 3punts gordelblok



Bericht door Aloys »

Even voor de duidelijkheid: ik heb afgelopen jaar een Peugeot Boxer ingebouwd, dit voorjaar
laten keuren. Ik heb 2 dwars geplaatste banken achterin van 1,40m breed. Zonder gordels
uiteraard. Die banken zijn goedgekeurd als 6 zitplaatsen! Dus 8 op kenteken... :D

In het stuk van Pele hierboven is sprake van bedrijfswagens, geen campers!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: reimer 3punts gordelblok



Bericht door Kees2 »

pele schreef:In de langsrichting geplaatste banken zullen geen goedkeuring meer krijgen om tijdens het rijden op te zitten.
In België is het zo dat men een gehomologeerde bank volgens de voorschriften van de constructeur plaatst en deze plaatsing door een erkend keuringsorganisme laat keuren.
Een probleem hierbij is dat die rechtstreeks op de 13 cm (?) lagere bodem van de laadruimte moet geplaatst worden, lager dus dan de cabinestoelen, waarmee je wellicht een zithoek wil maken. Je mag die bank bij de keuring niet verhogen. Misschien kan je het wel achteraf doen (als je het professioneel en netjes doet/ laat doen).
Ik geloof dat deze situatie in Nederland ook zo is momenteel.
Ik ga wel uit van een recent voertuig.
in Nederland krijg je hier nog steeds gewoon een goedkeuring op een langsbank
mits het voertuig in niet gebruik genomen na 21 juli 2013

en omdat er geen gordelplicht is op zijdelings gerichte zitplaatsen. en daar het probleem schuilt ( bevestiging gordels ) is het dus mogelijk deze zitplaatsen voorlopig nog goedgekeurd te krijgen,

als ze op eenmaal op het kenteken staan, dan zou je de zitplaatsen kunnen veranderen, als dit netjes gebeurd hoef je ook geen problemen bij de APK te verwachten,
daar word alleen op deugdelijkheid gecontroleerd,
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Reimo 3punts gordelbok



Bericht door Gele banaan »

Kijk maar even hier http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &start=126 van 2 op Duits kenteken naar 9 zitplaatsen .

Wel makkelijk hoor laatst mijn dochter met 7 vriendinnen even naar de Sneek-week gebracht.


Afbeelding
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Plaats reactie