inrichtingseisen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Wim1949
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 13:53

inrichtingseisen



Bericht door Wim1949 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraag betreffende het ombouwen van een T4 op grijs kenteken naar camper.
Concreet is de vraag of het tussenschot achter de voorstoelen verwijderd moet worden. Ik lees hierover in de eisen:
alle faciliteiten moet op een normale wijze in de binnenruimte bereikbaar zijn.
Wordt er bedoeld dat je de faciliteiten vanuit de cabine moet kunnen bereiken?
Als dit het geval is dan heb ik het volgende probleem:
in de cabine staat de bestuurderstoel en een bankje, tegen het tussenschot staat een keukenblokje. Met geen mogelijkheid kun je tussen de stoel en het bankje naar achteren (tenzij je een kaboutertje bent)
Iemand ervaring hiermee?

Nu ik toch bezig ben:
de bus is van 194 en heeft geen derde remlicht; ik heb me laten vertellen dat bij de keuring naar camper er een derde remlicht aanwezig moet zijn. Waar of niet waar?
Indien waar, ik lees hierover dat het remlicht in het midden moet zitten, gaat niet lukken met twee deuren. (overigens zie ik bestelauto's waarbij het derde remlicht ook nuet in het midden zit maar in één van de deuren)
Moet het derde remlicht boven in de deuren of is het voldoende als dit boven de normale remlichten gemonteerd wordt?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven en alvast bedankt hiervoor

Groeten,

Wim
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: inrichtingseisen



Bericht door Kees2 »

het derde remlicht is bij bouwjaar 1994 nog niet verplicht ,
dat het derde remlicht soms nodig is heeft te maken met dat de auto bij het keuren naar kampeerauto een personenauto word en daar is de eis van het derde remlicht al bij bouwjaar na 30 september 2001,
en bij bedrijfsauto is dit pas vanaf bouwjaar 2013

hij mag trouwen 15cm uit het midden zitten ,

wat betreft het tussenschot een doorloop is niet verplicht, maar zodra je in de kampeerruimte bent moet wel alles op een normale manier bereikbaar zijn,
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: inrichtingseisen



Bericht door WhiteVanMen »

Dag Wim
Waarom zou je het schot achter de voorstoelen laten zitten ?

Een T4 is toch al niet zo ruim bemeten , en zou je het bijrijdersbankje kunnen missen dan is op die plek een draaibare stoel
een prima zit voor het camperdeel .
Wel eens gehoord van http://www.weetjewel.nl
Daar vind je veel kennis en de echte liefhebbers van T4 en T5
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: inrichtingseisen



Bericht door Aloys »

Maar als je die derde zitplaats nodig hebt, voor een kind bijvoorbeeld, dan zou ik 'm wel
laten zitten: je hebt zomaar geen goedkeuring op een eigenbouw achterbank met zelf
gemonteerde gordels...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: inrichtingseisen



Bericht door Marius HRL »

Als je gaat voor toepassing van het kwarttarief MRB, dien je ook aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst te voldoen.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8389048
Dan geldt óók de zitplaatseneis http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=8429264 en dan ben je er niet met één draaibare voorstoel! Dan moet je minimaal twee zitplaatsen in de woonruimte hebben of twee draaibare voorstoelen (als dat tussenschot verwijderd is).

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Wim1949
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 13:53

Re: inrichtingseisen



Bericht door Wim1949 »

Dank voor de tips en verwijzingen.
Sommige, zoals de belastingdienst en rdw, waren natuurlijk bekend maar soms gaat het om de uitleg van regelgeving.
Nog wat uitleg van mij:
De bus is oud en moet erg basic blijven, dus weinig investeren en wel genieten. Ik blijf een Hollander!
Derde remlicht zal ik monteren, ik wil geen risico voor afkeuring want dat kost weer extra en weegt niet op tegen de investering van een derde remlicht.
Tussenschot verwijderen is een klusje met rompslomp (is gelast en gepuntlast) en het keukenblokje staat hier gemonteerd.
Bovendien is de ruimtewinst minimaal omdat het bankje blijft.

Nogmaals dank en ik denk hiermee voldoende te weten om vooruit te kunnen.
Ik laat nog weten als de bus is goedgekeurd of afgekeurd en waarom.

Groeten, Wim
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: inrichtingseisen



Bericht door WhiteVanMen »

Marius HRL schreef:Als je gaat voor toepassing van het kwarttarief MRB, dien je ook aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst te voldoen.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8389048
Dan geldt óók de zitplaatseneis http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=8429264 en dan ben je er niet met één draaibare voorstoel!

Groeten,
Marius HRL
Werd het zo gebracht dan alsof je daarmee aan de zitplaatseneis zou voldoen ?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: inrichtingseisen



Bericht door Aloys »

As je achterin de bus een bank hebt voor 2 personen voldoe je aan de zitplaatseneis.
Let wel: die zitplaatsen zijn nodig voor het woongedeelte, dat wil niet zeggen dat er tijdens
het rijden mensen op mogen zitten!!
Heb je achterin een vast bed, dan moet je twee draaibare stoelen hebben, dat mag dan ook.

Ik heb een T3 gehad met voorbank en een laag tussenschot.
As jij een compleet tussenschot hebt, zou het misschien wel iets zijn om de bovenste helft
daarvan te verwijderen. Dan betrek je toch de voorcabine bij het woongedeelte, het is
ruimtelijker. En je kunt van achteren uit dingen op de voorbank leggen, extra aflegruimte
voor 's avonds of 's nachts.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Wim1949
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 13:53

Re: inrichtingseisen



Bericht door Wim1949 »

Hallo allemaal,

Zoals beloofd nog even de afloop van de keuring bij RDW.
De bus is goedgekeurd, dus het tussenschot hoeft niet verwijderd te worden.
Naar het derde remlicht werd niet gekeken.
BPM aangifte gedaan en wacht nu op het nieuwe kenteken (ik neem aan dat bedoeld is een nieuw kentekenbewijs) en dan kan ik het kwarttarief aanvragen.

Hiermee is aan mijn doelstelling voldaan: een basic camper waar ik veel plezier mee wil beleven.

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Groeten,


Wim
Plaats reactie