steenwol isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

steenwol isolatie



Bericht door Willem 310 »

Er staat veel info op het forum over isolatie maar ik vind niets over steenwol terwijl dit toch ook een goed isolatiemateriaal is en ook goed geluiddempend.
Ik heb 13 mm Armaflex ( zelfde als x-trem, maar dan niet brandbaar en vocht en schimmelwerend) dit komt in de hele camper.
Mijn gedachten waren 2 lagen 13mm Armaflex op elkaar plakken OF 1 laag 13mm Armaflex met daarop 25 mm steenwol.
De steenwol isoleert minder als de 2e laag Armaflex maar heeft een betere geluidsdemping.
Als het plafond dan voorzien wordt van geperforeerde bekleding zou het (binnen) geluid geabsorbeerd worden in de steenwol terwijl er tevens een vochtregulatie plaatsvind.
of denk ik verkeerd ? en is er iets waarom ik geen steenwol moet gebruiken ? of geen Armaflex

Willem
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: steenwol isolatie



Bericht door Dafluc »

Als ik het woord steenwol ingeef bij de zoekfunctie krijg ik 5 pagina's vol berichten. Of je er verder iets aan hebt is een tweede. Maar er is genoeg over te vinden lijkt me.
Afbeelding
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: steenwol isolatie



Bericht door limos07 »

JA, u denkt verkeerd. :thumbdown:
veel mensen zijn bevattelijk voor jeuk>> komt door de grootte van porien in de huid en de ''draadjes'' van de wol.
steen en glaswol zijn ook niet toegelaten als ''open'' isolatie in openbare ruimten.
kijk eens bij een isolatiebedrijf dat ook luchtkanaal-leidingen bekleedt, dat is een ''zachte'' en niet pluizige schuimisolatie, niet vochtopnemend.
geluk met je uitvoering
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: steenwol isolatie



Bericht door ghelsendoorn »

Foamglas mischien een oplossing?
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: steenwol isolatie



Bericht door Paul87400 »

@ limos07, Over het niet toegelaten zijn van steenwol als open isolatiemateriaal is mij niets van bekend en kon ik op internet ook niet terugvinden.
Heb je een link naar deze informatie?

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: steenwol isolatie



Bericht door Aloys »

Was er ook niet iets met dat het vocht aantrekt of vasthoudt?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: steenwol isolatie



Bericht door Saviemeke »

Klop Aloys, steen of glaswol kan veel vocht opnemen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
donkey
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 23:06
Locatie: omg.Roermond
Contacteer:

Re: steenwol isolatie



Bericht door donkey »

Steenwol is waterafstotend , eigenlijk alleen maar voordelen
behalve het verwerken , dat kan wel wat jeuken.
In de 2e link staat alles over steenwol

http://www.rockwool.nl/voordelen+steenw ... n+vormvast

http://www.rockwool.nl/
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: steenwol isolatie



Bericht door limos07 »

techniek en lezen zijn 2 verschillende zaken.
in bovenstaande allinea's wordt voorbij gegaan aan de plaats van en aan het verwerken van de wolisolatie.
steenwol is grotendeels waterafstoten als het in vertikale vlakken in gevels met beluchting wordt aangebracht.
maar er wordt hier gedacht aan bekleden van een stalen /alluminium karkas welke niet wordt belucht, waar aan de warme kant mensenlijke wezens verblijven welke bij ademen vocht afstoten= gelijk aan condens.
om het condenseren in de te isoleren ruimten te voorkomen dient er een dampscherm te worden aangebracht aan de warme kant.
het dampscherm moet zijn dampdicht-materiaal en niet van dat goedkope plastik op een rolletje voor weinig uit de bouwmarkt, daarbij dienen ook de lasnaden en aansluitingen dermate exact dampdicht te worden uitgevoerd.
voorbeeld>> heeft een woonhuis met een platdak waaronder u steen/glaswol-isolatie heeft aangebracht en daaronder door een afwerking van bv schrootjes>> spaar dan alvast voor een geheel nieuw dak,en dat binnen een halfjaar is het geheel weggerot. wegens ontbreken van een dampdicht scherm.
om het jeuken bij verwerken de steen/glaswol wat te beperken, is het mogelijk de platen te kopen met een vlisoline vlies tegen het uitwaaieren van de vezels.
hier hebben de werknemersbonden en de arbeidsinspecties jaren geleden al op aangedrongen,
in de site van rockwool wordt bij plafond-isolatie ook gesproken over ''spijkerflensdekens'' = gewoon een type wol met daarom heen een vlies van 1 zijde dampdicht, andere zijde dampopen.
IK blijf er bij>>geen steen of glaswol voor camperbus
gebruik van schapenwol zoals in engeland, daar heb ik geen ervaring in.
foamglas is een heel ander materiaal>>goede isolatie, kostbaar, bros maar ook niet overal goed verwerkbaar.
kijk gewoon eens bij een isolatiebedrijf dat grote luchtkanalen beplakt met>>nu ben ik de effe de naam kwijt<<heeft met de leeftijd te maken.
gr gerrit
Duiker
Berichten: 503
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 17:48

Re: steenwol isolatie



Bericht door Duiker »

Zoals Limos schrijft.Mijn rockwool of wat het ook moge zijn komt uit de restcontainer van een nabijgelegen heteluchtkanalenbedrijf.Ze zijn rooskleurig en het zijn matten van ongeveer tien centimeter dik.Ik heb al de open ruimtes van én de camper en mijn personenwagen mee opgevuld.Voor kleinere ruimtes ritselde ik de mat uiteen en duwde het materiaal met een stok in de holtes.Het isoleert goed tegen het lawaai en koude/warmte.

Ook nog:dat spul wordt ook gebruikt voor de isolatie van ovens en is bestand tegen zeer hoge temperaturen.Tegen de jeuk gebruik ik ziekenhuishandschoenen.
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: steenwol isolatie



Bericht door Paul87400 »

Ik heb nog geen link gezien naar van wat jullie allemaal beweren, o.a van limos07.
Ik geloof alleen wat ik uit betrouwbare bron verneem.
Er wordt veel te veel gelult, iedereen roept maar wat. Concrete verwijzingen ho maar.

Je zou toch zeggen, steenwol is een redelijk oud materiaal, er zal best wel eens een onderzoek naar gedaan zijn???

Voorlopig hou ik het erop dat steenwol een goed isolerend materiaal is, huidirritatie kan opwekken en niet dampdicht is. Zeer vergelijkbaar met glaswol.
Als er vocht is opgenomen is de isolatiewaarde veel minder. Daarom moet er altijd een dampdichtelaag worden aangebracht.
Een eventueel probleem met gebruik hiervan in de verikale wanden van een camper is een mogelijke verdichting aan de onderkant door de aanhoudende trillingen van de camper.
Gezondheidrisico's en mogelijke verboden zijn mij (nog) niet bekend.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door Paul87400 op za 13 jul 2013, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: steenwol isolatie



Bericht door Ruud Adam »

Ik heb uit mijn touringcar ook grote resten steen- dan wel glaswol gehaald.
De verantwoordelijke persoon zou ik alsnog met een bepaald lichaamsdeel in de bankschroef willen zetten.
Laten we het er maar op houden dat men in 1986 (bouwjaar) nog niet alles wist.

Het zorgt voor een opeenhoping van vocht.
Want wellicht neemt het zelf geen vocht op, maar in de holtes tussen de vezels des te meer.

De beste isolatie (voor campers) is mijns inziens een materiaal soort met afgesloten luchtkamertjes, hoe miniscuul ook.
De meeste schuimsoorten voldoen hieraan.

De enige mogelijkheid lijkt me om het glaswol 'in te pakken' zoals eerder beschreven. Zodat er een pakket ontstaat dat lucht- en waterdicht is.
Groet, Ruud
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: steenwol isolatie



Bericht door Paul87400 »

Je moet glas/steenwol altijd dampdicht afsluiten, en eventueel ventileren met buitenlucht.
Doordat het steen/glaswol niet dampdicht is krijg je als je geen gebruik maakt van een dampdichte folie altijd condens op het koude oppervlak.
Als er dan ook niet geventileerd wordt wordt het probleem als maar groter. Vandaar het sprookje dat het water aantrekt.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: steenwol isolatie



Bericht door Saviemeke »

Paul 87400 ik schreef niet dat het vocht aantrekt, wel dat het vocht opneemt, Alloys meende zich zoiets te herinneren.
Als je de ervaringen van mede camperbouwers niet wilt horen, dus ook de ervaringen met steenwol isolatie in campers en alle ellende die dat veroorzaakt, tja dan houdt het hier op.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie