Mijn Transitje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Toedeledoki

Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

Echt zelfbouw is het niet. Omdat de gekozen Euroline versie al een Westfalia ombouw is. Maar er moest nog wel zoveel aan veranderd worden dat ik hem hier wel durf te plaatsen.

Ik had al eens een Mercedes 407 omgebouwd tot camper. Hiermee zijn wij een jaar of 7 met veel plezier heel Europa doorgetrokken. Maar soms is het gewoon eens tijd voor wat anders. Wat vooral een probleem met de 407 was, was de lage snelheid, veel lawaai en een hoog verbruik. Vooral bij langere snelwegetappes begon dit te vervelen. Als je dan wat verder weg wilt kan dat een probleem worden. De 407 had ook veel voordelen, onder andere zijn onverwoestbaarheid en het hoge "leuk" gehalte. Al met al geen spijt van gehad. Mede door de veranderende belastingregels voor oldtimers besloten toch maar afscheid van de 407 te nemen. Ik had de bus destijds voor 3000 Euro gekocht, en daarvoor ook weer verkocht. (Waarschijnlijk te goedkoop gezien de vele reacties). Maar ach, we hebben 7 jaar vakantie gevierd voor de prijs van de inrichting en het onderhoud aan de bus). De 407 zou in het kwarttarief nog 800 Euro per jaar gaan kosten. Dat werd mij een beetje te veel. Omdat wij er naast de vakanties niet in rijden.

Al met al werd het plan opgevat om voor een klein busje te gaan kijken. Dat als dagelijks vervoer (naast de personenauto van mijn vriendin) en als campertje zou kunnen dienen. Dus de Alfa GT ook verkocht. En op zoek naar een Multivan, of Vito Westfalia... Echter die prijzen! Ook in Duitsland. De VW's lijken wel van goud! En de Vito's in mijn prijsklasse waren aardig rot... En om nou te zeggen dat er met die VW busjes nooit wat is... Ze zijn goed hoor! Maar overgewaardeerd vind ik persoonlijk. Zeker in de Multivan of Westfalia uitvoering.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met het merk Ford. Toevallig een keer zo'n busje gehuurd om met collega's weg te gaan. En dat reed eigenlijk super. 160 km per uur op de Duitse Autobahn zonder dat je het doorhebt. Dus qua rijeigenschappen zeker niet slechter dan een VW of Mercedes. Hmmm... er moest wel even een knop om... Het feit dat ik in mijn dagelijks werk als Wegenwacht ook weinig grote problemen met deze Transits tegenkom maakte de beslissing wat makkelijker.

Dus, zoeken op de Duitse autoverkoopsites. Naar een Transit personenbusje. En wat bleek? Ford levert een speciale Euroline uitvoering. 7 persoons bus met slaapbank, gordijntjes huishoudaccu, privacy glass achter etc. Prijzen vanaf 4500 Euro. Een mooie met weinig km's is te vinden vanaf 7000 Euro. Een aantal uitgeprint en op pad!

Het is uiteindelijk een smetteloze 2.0Tddi uit 2001 geworden. Met Airco voor en achter. Complete onderhoudshistorie en slechts 130.000 km. Zower en winterbanden erbij. Helemaal compleet dus. De prijs was 7999 Euro, en daar ging geen cent meer af. Wat mijns inziens ook wel gerechtvaardigd is. Alleen een tijdelijk kenteken om de bus terug te kunnen rijden naar Nederland heb ik er nog bij uit kunnen bedingen.

Afbeelding

Zo stond ie bij de handelaar.
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op za 22 jun 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

Nu verder met het verslag van de ombouw:

Voor de Nederlandse wet moet er een hefdak in. Atrion in Steggerda levert ook zwarte en zilvergrijze dakjes. Dat staat een stuk mooier. Het dak wordt later nog gecamoufleerd met dakrails.

Afbeelding

Afbeelding

Keukenblokje geleend van Atrion, er zit inmiddels een mooiere oplossing in, en wel zo dat de 7 zitplaatsen gebruikt kunnen worden zonder dat het keukentje eruit hoeft.

Afbeelding

De verbeterde versie:

Afbeelding

Tijdens de vakantie gaan de 2 extra stoelen eruit en komt er een opvouwkast voor 1 van de stoelen weer in de plaats. Dit past allemaal in de rails die er standaard in zitten. Het bed is 140 x 200 cm, heerlijk ruim dus! Geen vast bed uiteraard. Maar het omklappen van de bank gaat eigenlijk heel makkelijk. De voorstoelen zijn standaard draaibaar bij een Euroline uitvoering.

Afbeelding
Op deze foto kijk je tegen de middelste zitrij aan. Die is uitneembaar. Voor het bed is dan ca 60 cm ruimte over. Nu lijkt het heel krap, maar dat valt in werkelijkheid mee.
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op za 22 jun 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

Inmiddels is de bus voorzien van een Zonneklep (Verstralershop) en van een Bullbar en Side-bars (Best carstyling in Lelystad, aanrader!). De dakrails komen ook van Best carstyling en camoufleren het hefdak mooi!

Afbeelding

De lichtmetalen velgen met zomerbanden zitten er inmiddels ook op!
Toedeledoki

Re: Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

Het entertainment in de auto is inmiddels een verhaal appart:

Via E-bay in Duitsland een radio met klapscherm besteld:
http://www.ebay.de/itm/18cm-7-HD-Touchs ... 4d0ae7cc6a

Digitale TV middels 2 actieve raamantennes:

Afbeelding
Ontvangst zeer goed, en zelfs onder het rijden is TV kijken en digitale radio luisteren mogelijk (Alleen Free to Air kanalen). In Nederland is dat de publieke omroep + de regionale zenders.

Voor Navigatie gebruik ik IGO Primo. Ik was altijd een Garmin fan, maar moet zeggen dat IGO zeker net zo goed werkt. Ook met het vooraf uitzetten van routes etc. Routes op het toestel maken is ook ideaal. Gewoon in de kaart klikken om routepunten toe te voegen, of een POI of adres kiezen. Ik heb inmiddels alle campings en camperplaatsen erin staan. Daarnaast heeft IGO zelf ook erg veel campings als POI erin staan (Nog meer dan Archies+ACSI+ANWB).

Afbeelding

Afbeelding
De "bolletjes" zijn campings en camperplaatsen! (Moet nog ff een pictogram erin zetten...)

Afbeelding

Afbeelding

Extra scherm achterin voor TV kijken vanuit bed, of vanaf de achterbank:

Afbeelding

Voor radio en muziek luisteren kan het scherm gewoon ingeklapt blijven:

Afbeelding

Klein subwoofertje onder de bank:

Afbeelding

Ford logo als "wallpaper"

Afbeelding

Kleine kanttekening bij deze radio:
De FM-ontvangst met een passieve antenne is slecht. Een versterkertje biedt uitkomst, maar de originele Ford Radio was beter.
Ook zou ik indien de ruimte er is, kiezen voor een dubbeldin radio zonder klapscherm. Dat is degelijker. Helaas gebruikt Ford anderhalf-din...
Voor een Ducato hebben ze zelfs pasklare radio's, nog mooier!
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Mijn Transitje



Bericht door Audiofiel »

Die klapscherm-navigatie lijkt wel heel erg op een Pioneer Avic X1 of X3!


Hoe bevalt die zonneklep in de praktijk? En hoe is deze bevestigd?
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Toedeledoki

Re: Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

Die zonneklep bevalt mij goed. Hij zit met 6 parkers in het zwarte gedeelte van je raamstijlen geschroefd. Zou hij er ooit weer af moeten dan kun je volstaan met 2 nieuwe stukjes kunstof. Niet heel destructief bevestigd dus. Uiteraard gaan de parkers wel tot in het metaal.

De zonneklep is ook echt effectief met zoninval. Hij houdt dus echt zon tegen.

Nadeeltje is wel dat ie bij hoge snelheden (boven de 130 km per uur) wat beweegt, niet dramatisch maar je ziet het wel. De fabrikant garandeert hem ook tot 130 km per uur. Maar ik kan uit ervaring melden dat ie bij 160-170 ook blijft zitten ;-)
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Mijn Transitje



Bericht door Gele banaan »

Ziet er netjes uit, veel plezier er mee. :thumbup:
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mijn Transitje



Bericht door de Jonckheer »

Leuke bus. Ik heb zelf in 2001 een nieuwe 100 pk Transit gekocht (als gesloten bus, niet als camper) Probleemloze auto's, al zijn deze weer i.t.t. VW ondergewaardeerd maar kwalitatief gelijkwaardig aan VW en beter dan een Vito. Geen enkel merk heeft echt mijn persoonlijke voorkeur maar als ik moet kiezen kies ik voor de Ford omdat die de beste "value for money" bied. Veel veilige km gewenst!
Toedeledoki

Re: Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

Dit is ook een 100pk uitvoering trouwens. Inmiddels door Scholtmeijer tuning gechipt naar 125 pk. Gewoon omdat het kan. Deze man doet ook veel campers. Volgens mij een van de goedkoopste van Nederland (250 Euro).

Nagenoeg probleemloos inderdaad. En als bijkomend voordeel dat ze iets ruimer zijn dan een Vito of T5.

Het enige wat bekend is, is dat de brandstofpompen wel eens stuk gaan. Reparatie kost 399 Euro. Dus dat is al ingecalculeerd. Kan helaas wel je vakantie verzieken, maar met welke auto na 2000 heb je dat soort dingen niet?
Gelukkig wel weer een distributieketting ipv riem.

Kwarttarief is goedgekeurd door de belastingdienst :cheers:
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Mijn Transitje



Bericht door beatrix18 »

Leuke camper Paul!
Ik herken veel in je mooie verhaal ;;-) .
Veel plezier :thumbup: .
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Toedeledoki

Re: Mijn Transitje



Bericht door Toedeledoki »

@Beatrix18:

Zo'n Nugget met hefdakje zou voor ons ook ideaal zijn. Helaas gezien bouwjaar en uitvoering nog ff ruim boven budget :wink:

Slapen jullie in het dak? Of beneden?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Mijn Transitje



Bericht door beatrix18 »

Wij slapen normaal boven. Indien nodig (orkaan of geen "geschikte" overnachtingsplek) kan het beneden.
Deze beneden slaapbank ombouwen is iets meer werk als bij die van jou of van VW.
Ook wij hebben VW (California) overwogen, maar deze was ons iets te krap.
Wij hadden niets met Ford maar zijn er, vooralsnog, heel blij mee.
De afwerking en andere kleinigheidjes vinden wij van VW wel net iets beter, maar niet z'n veel hogere meerprijs !
Dan nog heeft de California niet het "zwei raum concept" wat wij zo mooi vinden van de Nugget.
Ga lekker genieten van jullie bus (heeft zeker wel een "fun" gehalte! :!: ) en dan loop je ooit misschien wel tegen een betaalbaardere Nugget aan.
Voor ons moesten meerdere knoppen om.. :lol: , maar hadden we het maar eerder gedaan. :idea: :thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mijn Transitje



Bericht door de Jonckheer »

Ik blijf het vreemd vinden dat er zovelen een aversie tegen Ford hebben. Ook bij de Ami vans is dit het geval. Men prefereert de Chevyvan ten opzichte van de E serie Fords en dat terwijl de Ford op werkelijk alle fronten beter is dat de Chevy. Kijk maar naar de Amerikaanse ambulances of zelfs in Israel. Vrijwel zonder uitzondering Fords. Ik bezat een 1996 E150. Deze had een verzinkte koets en na 7 jaar was er nog geen spoortje van roest te ontdekken terwijl er Chevy's van hetzelfde bouwjaar met gaten in de deuren rondreden! De motor + bak waren na 120.000 mijl nog gortdroog en het liep allemaal als nieuw en probleemloos. Hij had zelfs standaard een rvs uitlaat. Wie nog meer? Lees een test van een willekeurige Ford en het zijn allemaal jubelberichten, zo goed zijn ze. Ik heb in totaal 5 Transits gehad en daar nimmer spijt van gehad. Niets is perfect uiteraard maar je krijgt wel waar voor je geld en hebt niet het idee te veel te hebben betaald en da's ook wat waard.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Mijn Transitje



Bericht door beatrix18 »

Ik blijf het vreemd vinden dat er zovelen een aversie tegen Ford hebben.
Dat is waar, maar er zijn ook heel veel mensen.
Er zijn er ook veel die zeggen: Liever een ster in mijn voorruit dan één op mijn grille......... :shock:
Gelukkig maar dat smaken verschillen. ;;-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie