Project voortgang Vito Surfbus
Project voortgang Vito Surfbus
Ik zal bij het begin beginnen.
Na vorig jaar 8 weken in een tent met auto door Turkije te hebben getrokken wist ik het zeker.
Ik wilde dat weer alleen met iets meer comfort. met een goed vervoer voor mijn surfspullen
De eisen werden langzaam duidelijk.
-Ik wilde een bus die klein genoeg was om elke dag in te rijden
-Groot genoeg om alle spullen in en niet op de bus te vervoeren, om het surfcomfort te vergroten en niet elke dag de boards op het dak te hoeven knopen. en omdat ik ook regelmatig in Nederland wil surfen
-daarnaast weer klein genoeg om elke dag in drukke steden te kunnen parkeren
-zo veel mogelijk leefruimte over te houden.
-Ik wil de bus op grijs kenteken rijden en niet op camperkenteken
Al met al heel wat tegenstrijdige belangen maar niet onmogelijk te combineren. Maanden van planning dit forum tot jaren terug uitzoeken kon ik tot aanschaf overgaan.
Ik heb een bijna nieuwe (7 mnden) vito L1H1 gekocht met doorlaadmogelijkheid onder de voorstoelen waar de surfplanken bijna helemaal inpassen, de langste is 2.60 .
-De eerste stap was de bus naar Atrion rijden en er een hefdak in laten zetten omdat ik zo ver de hoogte in ga dat het zonder hefdak niet meer te doen is. in het hefdak heb ik een dakluik laten zetten voor licht en ventilatie
-Atrion heeft tevens een schuifraam in de zijdeur gezet, de achterkant van de bus blijf dicht.
-Stap 2 was de draaistoelen installeren maar daar kwam de grote uitdaging, bij een vito met doorlaadmogelijkheid zit een zware balk achter de stoelen om ze te ondersteunen en daardoor kunnen de stoelen niet draaien.
Dit hebben we uiteindelijk opgelost door de balk er helemaal uit de halen en een veel slankere maar sterkere balk te maken van stalen profiel.
Het is nu een oersterke constructie, en als ik dit ergens had kunnen vinden op het forum had dat mij een hoop kopzorgen gescheeld. dus ik schrijf dit omdat ik hoop dat het voor iemand nog kan helpen.
-Stap 3
De surfspullen en ikzelf moesten ergens op liggen dus ik wilde van wand tot wand dragers maken waar de lattenbodem op kon liggen en de surfspullen op konden liggen. maar uiteindelijk bleek het heel lastig om voldoende sterkte te vinden met een volledige oversteek dus hebben we besloten een heel frame te bouwen.
Het frame is volledig door mijn vader in Solidworks uitgetekend waarna we konden beginnen met lassen slijpen enz...
Het frame is opgebouwd vanaf de plekken waar normaal de sjor-ogen zitten omdat hier een schroefdraad in de carrosserie zit door en door.
Stap 4
Nadat het frame klaar was konden we de planken kopen om er in te leggen. uiteindelijk heb ik gekozen voor 18mm betonplex omdat het geheel veel gewicht draagt en omdat er veel vocht in de bus is vanwege het surfen.
Stap 5.
Een ikea bedbodem gekocht en deze in 2 delen gezaagd om leeftruimte voor de dag te creëren
de poot wordt aan de schuifdeurzijde ondersteund door een klappoot
overdag word simpelweg het voorste deel op het achterste gelegd , dit was de conclusie na heel veel verschillende systemen bedacht te hebben met scharnieren,klapscharnieren,uitschuifpoten enz.
Dit is gewoon simpel en doeltreffend
Wat ik nog moet doen
-Het complete frame en de nieuwe draagbalk moeten naar de poedercoater.
-Vloer en Wanden isoleren klein stukje wand is gedaan
Dit ga ik op de dunne delen doen met x-trem en op de dikke delen met schapenwol
-Electra aanleggen
-Waterdichte rubber bodem inspuiten
Ik kwam er na een paar keer windsurfen achter dat zout water nog erger is dan ik al wist. sommige delen onder de laadvloer zaten niet ver van roest af dus moest er een oplossing komen
Uiteindelijk gekozen voor het matteriaal wat veel in de bak van pick-ups gebruikt word het heet bedliner en het is een soort spuitrubber, later zal ik hier wat dieper op ingaan.
http://www.customoffroad.eu/HTML/producten/hippo.htm
-Kast bouwen naast het bed
-Bekleden van wanden
En vast nog veel meer ik zal jullie op de hoogte houden in dit topic met de verdere ontwikkelingen!
Na vorig jaar 8 weken in een tent met auto door Turkije te hebben getrokken wist ik het zeker.
Ik wilde dat weer alleen met iets meer comfort. met een goed vervoer voor mijn surfspullen
De eisen werden langzaam duidelijk.
-Ik wilde een bus die klein genoeg was om elke dag in te rijden
-Groot genoeg om alle spullen in en niet op de bus te vervoeren, om het surfcomfort te vergroten en niet elke dag de boards op het dak te hoeven knopen. en omdat ik ook regelmatig in Nederland wil surfen
-daarnaast weer klein genoeg om elke dag in drukke steden te kunnen parkeren
-zo veel mogelijk leefruimte over te houden.
-Ik wil de bus op grijs kenteken rijden en niet op camperkenteken
Al met al heel wat tegenstrijdige belangen maar niet onmogelijk te combineren. Maanden van planning dit forum tot jaren terug uitzoeken kon ik tot aanschaf overgaan.
Ik heb een bijna nieuwe (7 mnden) vito L1H1 gekocht met doorlaadmogelijkheid onder de voorstoelen waar de surfplanken bijna helemaal inpassen, de langste is 2.60 .
-De eerste stap was de bus naar Atrion rijden en er een hefdak in laten zetten omdat ik zo ver de hoogte in ga dat het zonder hefdak niet meer te doen is. in het hefdak heb ik een dakluik laten zetten voor licht en ventilatie
-Atrion heeft tevens een schuifraam in de zijdeur gezet, de achterkant van de bus blijf dicht.
-Stap 2 was de draaistoelen installeren maar daar kwam de grote uitdaging, bij een vito met doorlaadmogelijkheid zit een zware balk achter de stoelen om ze te ondersteunen en daardoor kunnen de stoelen niet draaien.
Dit hebben we uiteindelijk opgelost door de balk er helemaal uit de halen en een veel slankere maar sterkere balk te maken van stalen profiel.
Het is nu een oersterke constructie, en als ik dit ergens had kunnen vinden op het forum had dat mij een hoop kopzorgen gescheeld. dus ik schrijf dit omdat ik hoop dat het voor iemand nog kan helpen.
-Stap 3
De surfspullen en ikzelf moesten ergens op liggen dus ik wilde van wand tot wand dragers maken waar de lattenbodem op kon liggen en de surfspullen op konden liggen. maar uiteindelijk bleek het heel lastig om voldoende sterkte te vinden met een volledige oversteek dus hebben we besloten een heel frame te bouwen.
Het frame is volledig door mijn vader in Solidworks uitgetekend waarna we konden beginnen met lassen slijpen enz...
Het frame is opgebouwd vanaf de plekken waar normaal de sjor-ogen zitten omdat hier een schroefdraad in de carrosserie zit door en door.
Stap 4
Nadat het frame klaar was konden we de planken kopen om er in te leggen. uiteindelijk heb ik gekozen voor 18mm betonplex omdat het geheel veel gewicht draagt en omdat er veel vocht in de bus is vanwege het surfen.
Stap 5.
Een ikea bedbodem gekocht en deze in 2 delen gezaagd om leeftruimte voor de dag te creëren
de poot wordt aan de schuifdeurzijde ondersteund door een klappoot
overdag word simpelweg het voorste deel op het achterste gelegd , dit was de conclusie na heel veel verschillende systemen bedacht te hebben met scharnieren,klapscharnieren,uitschuifpoten enz.
Dit is gewoon simpel en doeltreffend
Wat ik nog moet doen
-Het complete frame en de nieuwe draagbalk moeten naar de poedercoater.
-Vloer en Wanden isoleren klein stukje wand is gedaan
Dit ga ik op de dunne delen doen met x-trem en op de dikke delen met schapenwol
-Electra aanleggen
-Waterdichte rubber bodem inspuiten
Ik kwam er na een paar keer windsurfen achter dat zout water nog erger is dan ik al wist. sommige delen onder de laadvloer zaten niet ver van roest af dus moest er een oplossing komen
Uiteindelijk gekozen voor het matteriaal wat veel in de bak van pick-ups gebruikt word het heet bedliner en het is een soort spuitrubber, later zal ik hier wat dieper op ingaan.
http://www.customoffroad.eu/HTML/producten/hippo.htm
-Kast bouwen naast het bed
-Bekleden van wanden
En vast nog veel meer ik zal jullie op de hoogte houden in dit topic met de verdere ontwikkelingen!
Laatst gewijzigd door VitoSurf op ma 27 mei 2013, 23:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Oh, klinkt interessant. Ben benieuwd naar het spuitrubber en de foto's!
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Kan dat eerste?VitoSurf schreef: -Ik wil de bus op grijs kenteken rijden en niet op camperkenteken
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Ja dat kan zolang je het bed niet vast schroeft blijft het lading...
Voor de rest voldoe ik netjes aan alle eisen voor grijs kenteken (ben ondernemer)
Voor de rest voldoe ik netjes aan alle eisen voor grijs kenteken (ben ondernemer)
Laatst gewijzigd door VitoSurf op di 28 mei 2013, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Vandaag de hele bus geïsoleerd.
Zoals geschreven de platte delen met x-trem de dikke delen met 50mm 40 cm breed black mountain schapenwol
Een start gemaakt aan de kist voor het toilet zodat deze een beetje luchtdicht onder het bed kan staan
Zoals geschreven de platte delen met x-trem de dikke delen met 50mm 40 cm breed black mountain schapenwol
Een start gemaakt aan de kist voor het toilet zodat deze een beetje luchtdicht onder het bed kan staan
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Mooi project.
Mijn complimenten.
Een aantal elementen komen mij zeer bekend voor.
Veel succes verder.
Dit wordt een pracht bus.
Mijn complimenten.
Een aantal elementen komen mij zeer bekend voor.
Veel succes verder.
Dit wordt een pracht bus.
Re: Project voortgang Vito Surfbus
dag Mickel,
je bent mijn grootste inspiratiebron en ben dag en nacht bezoeker van je blog!
Fantastische inspiratie voor mij.
Wilde je dat al eerder eens schrijven maar je moet even een feedback linkje op je blog zetten.
Ik zal het de komende tijd nog vaak bezoeken!
je bent mijn grootste inspiratiebron en ben dag en nacht bezoeker van je blog!
Fantastische inspiratie voor mij.
Wilde je dat al eerder eens schrijven maar je moet even een feedback linkje op je blog zetten.
Ik zal het de komende tijd nog vaak bezoeken!
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Dag Vitosurf,
Leuk om te lezen. Je slaapt toch nog wel hoop ik?
Op mijn welkomspage staat waar je kunt reageren. http://mickelmoen.blogspot.nl/view/sidebar
Op de fora o.a bv via een PB. Sinds kort staat op de welkomspage ook mijn mailadres.
Mocht je dus rechtstreeks vragen hebben. Geen probleem.
Leuk om te lezen. Je slaapt toch nog wel hoop ik?
Op mijn welkomspage staat waar je kunt reageren. http://mickelmoen.blogspot.nl/view/sidebar
Op de fora o.a bv via een PB. Sinds kort staat op de welkomspage ook mijn mailadres.
Mocht je dus rechtstreeks vragen hebben. Geen probleem.
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Ziet er goed uit allemaal!
En ook ik zie hier bekende oplossingen zoals de porta potti op rails. Althans, het is nog niet af, maar wel in het interieurplan ingetekend. Welk type ladegeleiders hebben julle gebruikt (dus draaglast etc.)?
En ook ik zie hier bekende oplossingen zoals de porta potti op rails. Althans, het is nog niet af, maar wel in het interieurplan ingetekend. Welk type ladegeleiders hebben julle gebruikt (dus draaglast etc.)?
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Mitsu,
De geleiders die ik gebruikt heb, zijn van Grass, uit de Dynamic NT Tipmatic serie. Deze had ik nog over na de bouw van mijn keuken. Draaglast is 40kg. Ik heb ze via Wurth gekocht. Geleiders zijn nu van het merk Interwood, maar zijn identiek: http://eshop.wurth.nl/wuerth_nl/product ... 003258.pdf
Zoals gezegd, had ik ze over. Geplaatst zonder het tipmatic systeem. Overigens is de draaglast hier minder aan de orde, want de ladeplaat onder de PP schuift over het sluitdeksel en rust daar ook op. Het totaal gewicht als er iemand op de PP zit, komt dus niet echt op het mechanisme van de geleiders.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/w ... os-op.html
De geleiders die ik gebruikt heb, zijn van Grass, uit de Dynamic NT Tipmatic serie. Deze had ik nog over na de bouw van mijn keuken. Draaglast is 40kg. Ik heb ze via Wurth gekocht. Geleiders zijn nu van het merk Interwood, maar zijn identiek: http://eshop.wurth.nl/wuerth_nl/product ... 003258.pdf
Zoals gezegd, had ik ze over. Geplaatst zonder het tipmatic systeem. Overigens is de draaglast hier minder aan de orde, want de ladeplaat onder de PP schuift over het sluitdeksel en rust daar ook op. Het totaal gewicht als er iemand op de PP zit, komt dus niet echt op het mechanisme van de geleiders.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/w ... os-op.html
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Ja,hij heeft wat los gemaakt met zijn schapenwol
Ik heb bijna alleen diepe delen in mijn Transit en heb 5cm Black mountain tegen het plaatwerk geplakt en daar 4cm pir platen met alu tegen.
Dan nog ben ik goedkoper uit als extreme per m2,mag toch wel hopen dat 9cm isolatie voldoende is
Ik heb bijna alleen diepe delen in mijn Transit en heb 5cm Black mountain tegen het plaatwerk geplakt en daar 4cm pir platen met alu tegen.
Dan nog ben ik goedkoper uit als extreme per m2,mag toch wel hopen dat 9cm isolatie voldoende is
Re: Project voortgang Vito Surfbus
Bedankt voor alle info!Mickel Moen schreef:
Zoals gezegd, had ik ze over. Geplaatst zonder het tipmatic systeem. Overigens is de draaglast hier minder aan de orde, want de ladeplaat onder de PP schuift over het sluitdeksel en rust daar ook op. Het totaal gewicht als er iemand op de PP zit, komt dus niet echt op het mechanisme van de geleiders.
In mijn geval zal het gewicht wel redelijk op het mechanisme rusten, aangezien in het schuifsysteem hoger zal zetten (en dus niet op de vloer). Daaronder zit namelijk weer een ander schuifdeel (keukentje buiten). De pp komt daarmee ca. 15 a 20 cm hoger te liggen. Een idee is om dat op te lossen met een uitklapbare poot onder de plank. Die zorgt dan voor de ondersteuning.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject