zitplaatsen uit te breiden?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Idworx
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 23:41

zitplaatsen uit te breiden?



Bericht door Idworx »

Ik heb inmiddels al wat topics bekeken mbt de zitplaatsregeling en heb toch nog een vraag over dit onderwerp.
Het betreft een VW transporter T4, bwjr. 1999, personenauto (kampeerauto) met 2 zitplaatsen volgens kenteken wat is afgegeven in 2012.
Ik wil echter 4 zitplaatsen op het kenteken zien te krijgen. (het is nu nog niet mijn camper).
Ik had begrepen uit een ander topic dat zolang er geen zitplaatsen op het kenteken staan vermeldt dit geen probleem is maar sinds de keuring vorig jaar staan er wel 2 zitplaatsen op.
Achterin de bus zijn 2 banken in de langsrijrichting tegen de zijwand gemaakt. Eventuele passagiers zitten dus haaks op de de rijrichting. Als ik met de goede bevestigingsmiddelen 2 gordels op de banken maak zou het dan mogelijk zijn alsnog 4 zitplaatsen op het kenteken te krijgen of is dit onbegonnen werk?
Ik weet dat ik natuurlijk contact kan zoeken met de RDW maar jullie ervaringen zijn ook goud waard.
mvgr
Bert
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: zitplaatsen uit te breiden?



Bericht door Meine »

Deze zitplaatsen op de dwarsbank mogen zonder gordelplicht, je kunt er zonder meer 4 zitplaatsen bij krijgen als de banken elk lang genoeg zijn voor 2 personen, ook de zitplaatsen met de rug naar de rijrichting worden goedgekeurd zonder gordels.

Mijn camper heeft op die manier bij een recente keuring 9 zitplaatsen gekregen.

Bijgaand een overzicht:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uto-s.html
Idworx
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 23:41

Re: zitplaatsen uit te breiden?



Bericht door Idworx »

Meine schreef: Bijgaand een overzicht:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uto-s.html
Dit schema had ik ook gezien, zoals in de eerste vraag al staat, is het aantal zitplaatsen vermeldt op het kenteken? Daar heb ik dan een "ja" omdat dit al vermeldt staat op het kenteken.
Als ik dan gordels maak op de achterbanken moet ik de bus weer ter keuring aanbieden en dan zou het zo moeten zijn dat de extra plaatsen vermeldt gaan worden?
mvgr
Bert
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: zitplaatsen uit te breiden?



Bericht door Meine »

Je zou het er op moeten gooien dat er in 2012 ten onrechte slechts 2 zitplaatsen zijn toegekend, een misser bij de keuring want qua regelgeving had de auto er gewoon 6 mogen hebben. Voor een camper uit 1999 geldt dan ook nog dat dat zonder extra gordels mag.

Overleg met RDW lijkt me verstandig.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: zitplaatsen uit te breiden?



Bericht door DionS »

Sterker nog. Je moet hem laten herkeuren *zonder* gordels op de zijbanken. Want met gordels zal hij worden afgekeurd.
Dan kun je die er na keuring wel weer inmaken.
Plaats reactie