Ons eerste project :)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Boompje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 22:47

Ons eerste project :)



Bericht door Boompje »

Maanden heb ik hier rondgehangen en geprofiteerd van alle kennis die hier te vinden is, dus nu wil ik ook graag het eindresultaat met jullie delen :)

Twee jaar geleden hebben we een Renault Trafic L2 gekocht omdat we een tweede hond erbij hadden gekregen en het allemaal niet meer in een gewone personenauto paste. Nooit met de bedoeling om er een buscamper van te maken. Dat idee kwam pas vorig jaar toen we op vakantie in Scandinavië waren, het 's nachts vrij koud was en de honden in de bus sliepen en wij vernikkelden in een pop-up tentje :O Dat was toch wel een beetje de omgekeerde wereld!

Al snel kwamen we achter het bestaan van het kwarttarief en toen was het idee gauw geboren. En dat niet alleen! Het groeide ook nog eens als kool :-B Dus wat begon als "Als we er maar in kunnen slapen" werd "Tja, dan moet er ook wel een koelkastje in!"

Mijn vader heeft vroeger, nog voordat ik geboren was, hun eerste caravan helemaal zelf gebouwd. Samen met een vriend die carrosseriebouwer was hebben ze twee caravans gebouwd. Eén voor hemzelf en één voor die vriend. Tja, en dan kun je als dochter zijnde deze klus toch niet uit handen gaan geven, vind je wel? Tijdens het hele proces hebben we vaak tegen elkaar gezegd "Als pa dit toch nog eens had kunnen zien! Die had hier elke zaterdag op de stoep gestaan!"

Dus hoewel het misschien niet zo "fancy" is geworden als wanneer we het allemaal uitbesteed hadden, we hebben er veel plezier aan gehad en voor ons heeft ie zo meer waarde.

Sommige dingen durfden we niet zelf aan en dat hebben we laten doen. Zagen in het blik van m'n eigen auto ging me een stap te ver. Dus het hefdak, 220V doorvoer en nog een paar kleine dingen (D+ etc) hebben we laten doen.

Maar gezien het feit dat ons enige gereedschap een workmate, decoupeerzaag, accuschroefmachine en boormachine is geweest en we het allemaal in de kou op de oprit hebben moeten doen, ben ik meer dan tevreden met het resultaat.

Oordeelt u zelf maar ;;-)

https://www.facebook.com/media/set/?set ... eaa77b1352

Ps: mijn dank gaat uit naar alle forumgebruikers die hun ervaringen hier gepost hebben en waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt! :bow:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:

Mooi gedaan.
Ik zie elementen die in mijn eigen denkproces/project ook voorbij zijn gekomen/gerealiseerd.

Veel plezier met jullie bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Boompje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 22:47

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Boompje »

Mickel Moen, ja dat klopt :) Heb jouw site onder anderen ook helemaal uitgeplozen.

Het probleem was dat ik toch ook nog wel wat noten op m'n zang had ;;-)

Zo moesten er twee honden in mee kunnen waarvan er één behoorlijk uit de kluiten gewassen is en die vindt dat je niet opgerold in het hoekje kunt gaan liggen. De tafel moet dus achter de chauffeursstoel gezet worden tijdens het rijden om extra ruimte te creëren. Anders blijft 'ie alleen maar staan of hooguit zitten :(

Verder was een bed over de hele breedte een must en wilde ik een matras in de lengte uit één stuk.

En natuurlijk, als vrouw zijnde, moest er veel bagageruimte zijn voor alle troep die mee moet.

En toch heb ik wel dingen waarvan ik denk, dat zou ik nu anders doen, maar als je eenmaal begonnen bent gooi je het hele ontwerp ook niet meer helemaal om. Van daar ook de titel "Ons eerste project"

Ben stiekem al aan het denken wat je toch allemaal met een Fiat Ducato zou kunnen doen 8-)
Daar komt i.i.g. een toiletje in want daar heb ik spijt van dat ik die "opgeofferd" heb in het ontwerp.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ons eerste project :)



Bericht door henk en lila »

Mooi. Wij hebben een porta potti op "rolletjes" onderin een kast van 40 cm diepte, achter een deurtje. Hij rolt in de loopruimte naar de schuifdeur en dat werkt perfekt voor de (nachtelijke) kleine boodschap.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Mitsu »

Hey, mooi gedaan! Goede indeling ook, zeer praktisch en het is zeker netjes gebouwd allemaal.
Waar heb je die 220v aansluiting laten doen eigenlijk?

Succes en veel plezier met de camper!

Nick
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
JoepVanDerVen
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 20:40
Locatie: Plzen-sever

Re: Ons eerste project :)



Bericht door JoepVanDerVen »

Netjes gedaan
Elke dag is er 1,je krijgt er geen 1 terug
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Dafluc »

Pa zou trots zijn :thumbup:
Afbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ons eerste project :)



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Marion,

Ook ik heb na de bouw van onze VAN-tastique de nodige punten die ik een volgende keer anders zou doen, de meeste van die punten ontdek je toch pas als je er echt mee op uit trekt.
Ziet er mooi uit!
Complimenten en héél véél plezier met je tweede woning!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Boompje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 22:47

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Boompje »

Allemaal bedankt voor de aardige woorden ;;-)

En Henk en Lila,

Volgens mij heb ik daar hier op het forum over gelezen, samen met een foto, niet?! Ik ga deze vakantie eerst eens bekijken hoe ik uitkom met de beschikbare ruimte en misschien ga ik dan in het najaar, als ik de ruimte kan missen, wel hetzelfde doen.

@ Mitsu,

Ik weet niet of ik dat hier mag noemen ivm reclame, maar als je naar de omschrijving bij de foto's kijkt kom je de naam vanzelf tegen ;)
Boompje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 22:47

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Boompje »

VAN-tastique,

Ik zat je website (nog weer eens ;;-) ) te bekijken en wilde graag de extra foto's zien, maar de link werkt bij mij niet. :cry:
Ik bedoel deze pagina: http://vantastique.bekijknu.nl/meer-fotos/83585.html
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ons eerste project :)



Bericht door VAN-tastique »

Oei, bij mij doet hij 't ook niet!
Ik heb de laatste tijd niets meer gedaan met Picasa, ik ben bang dat ik alles weer opnieuw moet gaan instellen/activeren.
Ik heb de duidelijkste foto's trouwens op de site gezet, dus het belangrijkste kan je dus gewoon op de site bekijken.
Ik ga mijn best doen om dit probleem op te lossen, maar verwacht van mij geen wonderen.
Ben op dit moment weer eens in onze bus aan het klussen, kan altijd weer mooier:-))
Een ultra dunne tv met dvd weg klapbaar tegen het dak van de cabine, neemt op deze manier weinig plek in.

Groet,

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Vivarah
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 20:34
Locatie: achterhoek

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Vivarah »

Leuk gedaan. Zelf doen blijft toch t leukst hè. Dan kun je er nog meer van genieten.
Die bustent hebben wij ook op het oog. Tevreden over? Is het een aanrader? En hoe heb je m vast aan de bus zitten?
Afbeelding
Voorjaar 2012 begonnen met het zelf ombouwen van een Opel Vivaro (2004) naar een camper.
Boompje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 22:47

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Boompje »

Ben op dit moment weer eens in onze bus aan het klussen, kan altijd weer mooier:-))
Ja, ik was al bang dat dat risico er in zou zitten ;;-) Heb zelf ook alweer wat ideetjes maar heb m'n man nog maar niets gezegd. Die is de bus even zat :DD
Een ultra dunne tv met dvd weg klapbaar tegen het dak van de cabine, neemt op deze manier weinig plek in.
Klinkt goed!
Boompje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 22:47

Re: Ons eerste project :)



Bericht door Boompje »

Vivarah,

Bekende bus! :wink: Heb je ook foto's van de binnenkant? Ben wel benieuwd :-B

We hebben de tent nog maar net dus veel ervaring hebben we er nog niet mee, maar hij overtreft onze verwachtingen.
Het is natuurlijk geen katoenen tent (wat toch altijd mijn voorkeur had toen we nog "tentkampeerders" waren) dus of het allemaal zo sterk is weet ik niet, maar daardoor ook weer een stuk goedkoper en veel kleiner op te bergen.

Voor ons was belangrijk dat we iets voor de bus zouden hebben dat a) snel op te zetten is en b) de honden aan het zicht zou onttrekken (of eigenlijk andersom, onze keeshond is nogal een "erfhond" en blaft tegen alles wat te dicht bij de bus komt. Dat is met name 's nachts niet echt wenselijk ;;-) )

We hebben dus ervoor gekozen om een pees aan de tent te laten zetten. Je trekt de tent eenvoudig door de luifelrail en er hoeft maar 1 stok door de sluis gestoken te worden. Wat scheerlijnen afspannen en een stuk of 6 haringen de grond in en klaar is Kees.
Je krijgt er veel extra ruimte bij! Het is m.i. een zeer complete tent. De ramen kunnen bedekt worden zodat je vrij zit, maar je kunt de stof ook oprollen zodat je redelijk vrij uitzicht hebt naar links en rechts wanneer je onder de luifel zit. En omdat de luifel aan de zijkanten enigszins schuin wegloopt, zit je ook met wind/regen een beetje beschut. Nu moet ik wel zeggen dat we 'm nog niet uitgeprobeerd hebben met rotweer.

Ik had 'm besteld met de optie van de pees met rits maar toen we 'm ophaalden hadden ze er vanaf de fabriek de pees direct op de tent genaaid. Daardoor hadden we geen extra kosten. Maar of dat praktisch is weet ik eigenlijk niet. Nu moet je óf eerst de stok door de sluif steken en dan het hele gevaarte door de rail trekken, óf eerst de tent door de rail trekken en dan de stok door de sluis steken. We hebben gekozen voor dat laatste maar daardoor zit je wel vrij dicht bij je auto met stokken te "klungelen". Goed opletten voor je lak dus. Misschien was de optie zoals die op de website geboden wordt waarbij je de tent en de pees door een rits aan elkaar vastmaakt, beter geweest. Maar dat had dan weer iets van 100 euro gekost op een tent van dikke 200 euro.

Nou ja, we gaan het wel zien wat beter is als we 'm intensief gaan gebruiken straks tijdens de zomervakantie.
Plaats reactie