Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
julesmt
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 15:06

Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door julesmt »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, heb al een boel meegelezen maar me nu toch maar even aangemeld omdat ik een vraag heb.

Ik ben van plan om m`n T4 camper te verkopen en een nieuwe grotere Ducato (l3h2) crosscamper te bouwen. De camper zal vooral gebruikt worden om naar circuits in nederland en de rest van europa te rijden en daar te kunnen overnachten.

Ik heb in google sketchup al wat uitgetekend op schaal.
Afbeelding

M`n vraag is nou: mag dit kwa inrichtingeisen? In de eisen staat dat de ruimte achter de stoelen 2 m lang moet zijn en de keuken, zitplaatsen, bed e.d. mag bevatten. De ruimte achter de stoelen is geen 2m door het schot tussen het campergedeelte en de ruimte voor de motoren, maar het schot is ook meteen deel van het bed. Door de vorm van het schot is het camper gedeelte bovenin wel ruim 2 m.
Het voorste gedeelte van het bed kan naar achter geschoven worden zodat de camperruimte bruikbaar is.

Ik heb verschillende crosscampers gezien met deze indeling, maar weet niet of ze ook een camper kenteken erop hebben.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door Kees2 »

op het eerste oog, de zitplaatsen achterin voor gebruik onder het rijden goedgekeurd krijgen zal niet eenvouding worden
voor de RDW aan de kampeerautoeisen voldoen zal wel lukken,
als in de keuken opbergruimte zit, en ik mis nog een tafel
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... bouwen.pdf

voor de belastingdienst( kwarttarief) niet het blok past nooit in het camperdeel
achter is gewoon laadruimte , blok moet ook 1.70 hoog zijn
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting

dat is mijn eerste indruk ;;-)
julesmt
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 15:06

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door julesmt »

Thanks voor je reactie,

Ik zie veel zelfbouw en originele campers waar geen fysiek blok van 2m x 1,7m x 90 cm in past vanwege stoelen, bed, keuken e.d. Zoals ik het lees mag het denkbeeldige blok de zitplaatsen, bed, keuken e.d. bevattten. Dus zou je het schot in mijn idee ook kunnen zien als deel van het bed, de slaapplaats zit alleen een stuk hoger als normaal.

1,70 hoog is geen probleem met een hoge ducato. Een tafel mag wegklapbaar zijn dus daar valt altijd wel een oplossing voor te verzinnen. Opbergruimte is ook nog mogelijk boven de bestuurder en bijrijderstoelen.

De zitplaatsen achterin hoeven niet gebruikt te worden tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door henk en lila »

Een fysiek blok van die maat krijg je in vrijwel geen enkele camper.
En wat is het verschil tussen jouw schets en een fabriekscamper met dwars bed achterin (boven een "garage")?
Alleen garantie krijg je niet; je zult een beetje mazzel moeten hebben bij de keuring door de douane (belastingdienst).

Die douane tekst blijft trouwens knap rammelen:

Citaat: "...De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte is voorzien van:
* minimaal 2 vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
* een tafel
De (bevestiging van de) tafel mag zodanig ......."

Dit kan dus niet. Is wsl sinds het toelaten van de draaibare voorstoelen, als zelfs enige zitplaatsen, een "schiet mij maar lek " tekst geworden.

Ik zou het gokje zo wagen en als ze hem afkeuren vraag je herkeuring aan met een laagbed.

(Netjes afbouwen deden wij ook pas na de goedkeuring).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door Kees2 »

het punt dat een deel van de binnenruimte geen deel uit maakt van het kampeerdeel
het blok moet passen in het deel dat daadwerkelijk kampeerruimte is
de inrichting mag in dit blok vallen, kastjes,keuken,zitplaatsen/bed
maar hier is er weer een "aparte" laadruimte die geen deel van de kampeerautoinrichting is
dus ook niet aan de kwarttarief eisen kan voldoen

als de plaats voor de stoomfietsen ook kampeerautodeel zou zijn word het weer anders
maar dan krijg je wel een benzinedamp kampeerauto

in het kort, het blok past er niet in omdat je de plaats van de motorfietsen niet mee mag laten tellen voor het blok
Gebruikersavatar
frequentsarah1
Berichten: 209
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 8:44
Locatie: antwerpen

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door frequentsarah1 »

julesmt schreef:Hallo,

Ik ben nieuw hier, heb al een boel meegelezen maar me nu toch maar even aangemeld omdat ik een vraag heb.

Ik ben van plan om m`n T4 camper te verkopen en een nieuwe grotere Ducato (l3h2) crosscamper te bouwen. De camper zal vooral gebruikt worden om naar circuits in nederland en de rest van europa te rijden en daar te kunnen overnachten.

Ik heb in google sketchup al wat uitgetekend op schaal.
Afbeelding

M`n vraag is nou: mag dit kwa inrichtingeisen? In de eisen staat dat de ruimte achter de stoelen 2 m lang moet zijn en de keuken, zitplaatsen, bed e.d. mag bevatten. De ruimte achter de stoelen is geen 2m door het schot tussen het campergedeelte en de ruimte voor de motoren, maar het schot is ook meteen deel van het bed. Door de vorm van het schot is het camper gedeelte bovenin wel ruim 2 m.
Het voorste gedeelte van het bed kan naar achter geschoven worden zodat de camperruimte bruikbaar is.

Ik heb verschillende crosscampers gezien met deze indeling, maar weet niet of ze ook een camper kenteken erop hebben.

goedemorgen
ik moest onlangs deze fotos plaatsen van iemand die dit verwezentlijkt heeft in zijn van en dit is voor jou mss ook van toepassing dan(doe open .. inschrijven.. inloggen ... bestand her openen... en naar beneden scrollen en dan zie je de detail fotos)

http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 0&start=50
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door Kees2 »

volgens mij gaat het hem om de Nederlandse belastingeisen,
voor kampeerauto kenteken zal het weinig problemen geven ;;-)

( ben niet wezen kijken want ik vertik het om te registreren om wat te kijken )
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Vraag m.b.t. inrichtingeisen zelfbouw crosscamper Ducato



Bericht door jan- »

Er zijn heel veel campers met zo'n soort garage. Misschien iets lager, maar daar zegt de belasting niks over. Desnoods maak je van binnenuit een luikje naar de garage. Dan is dat een hele grote kast met een klein deurtje. Dus volgens mij geen probleem.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie