Even voorstellen en Knaus Traveller met houtrot alkoof

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Arjan233
Berichten: 31
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 22:01
Locatie: Raalte

Even voorstellen en Knaus Traveller met houtrot alkoof



Bericht door Arjan233 »

Hallo ik zal me even voorstellen. Ik ben Arjan uit Raalte. Wij hebben sinds afgelopen oktober een knaus traveller met een fiat ducato 2.5T diesel onderbouw uit 1990.
Nu heb ik een aantal vragen over deze camper.
Deze camper heeft last gehad van lekkage in de hoek van de alcoof.
De lekkage is door de vorige eigenaar verholpen,alleen hij heeft het hout wat hier door is aangetast niet vervangen.
Nu ben ik daar zachtjes aan aan begonnen,maar nu kom ik niet helemaal verder.
Het gedeelte wat eigenlijk het meest verrot is is een stuk van de houtenplaat van de bodem van de alcoof en een houten balk die hier onder zit.
Nu zag ik dat onder deze houten plaat isolatie materiaal zit. Volgens mij is dit verlijmt met elkaar en is het isolatie materiaal weer verlijmt met de aluminium buiten beplating. Ik weet dit alleen niet zeker. Ik vermoed dit door dat ik verder geen beweging in het hout krijg,maar ik zie zo ook niets waar het hout nog aan bevestigd kan zitten.
Deze hele bodem zit weer onder de zij wand zo ver ik kan zien.
Ik vraag mij af hoe ik deze houten bodemplaat het beste kan verwijderen,ik ben namenlijk bang wanneer ik echt ga breken aan deze plaat dat ik meer schade ga aanrichten dan dat er nu al is,vooral omdat hij waarschijnlijk aan de aluminium buiten beplating gelijmt zit.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of weet hoe ik dit het beste kan aan pakken ?
Ik vroeg mij eigenlijk ook af waar de stevigheid in de alcoof zit.
Zit dit in de zij panelen ?
Ik zit namenlijk te denken om het zijpaneel en het paneel aan de voorkant ook te vervangen. Deze zijn niet rot,maar de toplaag is wel aangetast door het vocht.
Misschien een dommer vraag,maar zijn deze ergens te bestellen?(misschien te mooi om waar te wezen maar ik dacht vragen kan altijd).
En zijn deze panelen ook verlijmt met de aluminium buitenkant ?
Daar naast heb ik nog een totaal andere vraag.
In de camper zit de laad module CBC / Kn3.
Heeft deze module ook een scheidings relais ?
En waar kan ik deze vinden.
Ik merk namenlijk dat de motor accu en de huishoud accu altijd met elkaar in verbinding staan.

Ik hoop dat iemand mij met dit alles kan helpen.
Alvast heel erg bedankt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Even voorstellen en Knaus traveller met hout rot alcoof



Bericht door hathi »

Als hij nu niet meer lekt lekker laten zitten en de binnenzijde weer fraai in orde maken
Hans
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Even voorstellen en Knaus traveller met hout rot alcoof



Bericht door Saviemeke »

Dag Arjan, welkom op het camperforum.

Dit soort panelen bestaan inderdaad vaak uit een houten frame met isolatie en boven en onder een laag aluminium plaat welke onder druk tot een paneel zijn gevormd.
De stevigheid wordt verkregen door wanden, dak en vloer aan elkaar te bevestigen, je krijgt dan een soort schoenendoos zeg maar. Wanneer je een van de panelen weghaald verliest de doos zijn stevigheid, zorg er dus voor dat je een en ander goed ondersteund voordat je gaat slopen!
Als ik een en ander goed begrijp zou ik het als volgt aanpakken.
-Ondersteun de alkoof voordat je gaat slopen zodat deze niet gaat zakken of wringen.
-Zaag met een multizaag ruim het aangetaste deel van de triplex laag eruit, dit zul je los moeten steken van de isolatie en latten die in het paneel zitten.
-Haal de isolatie van het vrijgekomen deel weg, dit zal niet heel blijven en zul je moeten vervangen.
-Zaag met de multizaag de rotte latten eruit, ook deze zul je los moeten steken nu van de aluminiumplaat.
-Als het goed is houdt je nu de binnnenzijde van de aluminiumplaat over, hierop kun je het paneel weer op gaan bouwen, let er wel op dat de lassen van de latten niet met elkaar in lijn liggen en zorg voor een stevige lasverbinding, dus bv een vertande verbinding.
-Lijm de latten, isolatie en triplex plaat met een goede tweekomponenten lijm.

Delen die nog goed zijn zou ik laten zitten, je schrijft dat ze niet rot maar wel aangetast zijn, wat moet ik me daarbij voorstellen ?

Kijk maar eens op mijn blog, daar kun je zien hoe ik bepaalde delen heb hersteld.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Even voorstellen en Knaus traveller met hout rot alcoof



Bericht door Hoofdnoorman »

Alle delen die misschien iets verkleurt zijn insmeren met Houtrotstop van Alabastine.

Zo te zien moet buitenzijde de alulijsten opnieuw gekit worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arjan233
Berichten: 31
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 22:01
Locatie: Raalte

Re: Even voorstellen en Knaus traveller met hout rot alcoof



Bericht door Arjan233 »

Hallo bedankt voor jullie reactie's !

Saviemeke ik heb net jou site beken maar zo hey wat een klus zijn jullie aan gegaan !
Het lijkt me wel heel erg mooi om te doen !
Jullie krijgen straks wel de camper helemaal naar jullie eigen smaak !!!
En nog bedankt voor je uitgebreide beschrijving!
Nu weet ik beter waar ik aan begin,zonder dat ik meer schade toe breng als dat er nu al is.
Wat ik nog wel wou vragen,ik begrijp alleen niet helemaal hoe je het bedoeld met dat de latten niet bij elkaar in 1 lijn mogen liggen maar wel van een vertanding moeten worden voor zien.
Ik zou verwachten dat wanneer je er een vertanding aan zou maken,dat ik dan op beide latten een soort van trappetje maak en deze boven op elkaar zou schroeven,met een goeie lijm er tussen.
Maar dan liggen de latten in 1 lijn.
Wat ik trouwens bedoelde met dat sommige delen niet rot waren maar wel aangetast gaat vooral over het triplex op de kop want.
Op 1 van de foto's zie je dat ik de top laag van het paneel er af heb gehaald. Dit had helemaal los gelaten van de rest van de plaat.
Maar het hout is wel helemaal hard. Dus volgens mij zou ik normaal gesproken kunnen laten zitten. Ik moet hier alleen wat voor bedenken zodat dit weer ergens mee op gevuld wordt,zodat dit weer mooi vlak is met de rest van het paneel,en dan kan het weer ergens mee netjes maken.
Het is misschien geen verkeerd idee wat hoofdnoorman zegt om deze delen eerst in te smeren met houtrotstop van albastine.
Als het goed is zijn aan de buitenzijde de aluminium lijsten al opnieuwe afgekit. Dit zegt ten minste de vorige eigenaar.
Zo doende kwam ik ook achter de rotterij in het hout zat,want ik wou het gedeelte los halen waar aan de binnenzijde eerder het water naar binnen kwam om
te controleren of hier nog steeds water naar binnen komt of dat het goed gebeurd is.

Weet 1 van jullie misschien een antwoord op mijn andere vraag,of er dit type camper ook een scheidings relais zit,en waar je deze normaal gesproken kunt vinden.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie !!!
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Even voorstellen en Knaus traveller met hout rot alcoof



Bericht door Saviemeke »

Dag Arjen, ik heb even een schetsje gemaakt wat het misschien wat duidelijker maakt.
Zorg er ook voor dat de naad van het nieuwe triplex ondersteund wordt door een lat, haaks op de lente richting van de latten kun je korte latjes tussen de aluminiumplaat en de bestaande triplex vloer schuiven/lijmen nadat je er eerst wat isolatie tussen uit gekrabt hebt. Bij de eerste hele lat kun je het triplex er voor de helft afhalen, of er een latje naast lijmen.

Afbeelding

ps. op sommige foto's van onze vloer restauratie zijn de latten soms wel even lang, dat heb ik dan bewust gedaan omdat het bij mij geen aluminium-isolatie-triplex paneel was maar een triplex-isolatie-triplex paneel is waar ook de onderste triplex plaat vervangen moest worden.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Arjan233
Berichten: 31
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 22:01
Locatie: Raalte

Re: Even voorstellen en Knaus traveller met hout rot alcoof



Bericht door Arjan233 »

Hallo heel erg bedankt voor je tekening!
Ik snap nu helemaal hoe je het bedoelde!
Ben vandaag begonnen met de vloer los halen.
Zo ver ik het op dit moment kan zien beperkt de rotterij zich gelukkig maar tot alleen de hoek.
Maar ik moet nog niet te vroeg juichen want ik moet nog een klein stukje los halen om te kijken hoe daar de staat is van het hout.
Nogmaals heel erg bedankt voor je uitleg!
Plaats reactie