Dipli Trochos

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Al een aantal jaartjes ben ik eigenaar van een Ford A series uit 1977.
Deze bus is ooit al eens omgebouwd naar een Kampeerwagen.
Het interieur was zo aangetast door vocht dat het er uit moest.
De carrosserie heeft hier en daar de kleur van een goed doorbakken croissant,
bij deze kleur alleen blijft het niet.

Doordat ik altijd rond de 5-7 autootjes voor de deur had staan ging
het verdelen van de tijd niet altijd zo als gewenst.
Ook staat de camper buiten en op 20km afstand, dus even klussen
was niet altijd een optie.
Nu heb ik wat auto's verkocht en doordat ook de zomer voor de deur staat,
is het tijd voor de Camper.

Foto's zijn altijd gewenst, maar bewegende beelden hebben ook wat,
daarom hier het eerste filmpje van de bus.



Het volgende filmpje is een clip van een film waarin eenzelfde type een
bijrolletje heeft:



Vorige week kon ik voor het eerst na de winter weer eens een bezoek brengen.
De achterbak van de auto maar eens vol gegooid met gereedschap.
De vorig jaar opgekalefaterde spring-ring-velgen opgepomt tot 3 bar en op de
achterbank gelegd.

Samen met pa naar de camper stal plaats en hopen dat de hoeveelheid
roest onder de bus niet teveel op een marslandschap is gaan lijken.
Daar aangekomen viel de schade mee, de inhoud van de vorige keer leeggespoten
bussen WD40 hadden hun werk naar behoren gedaan.
Het plakband om het regenwater niet al te makkelijke een weg naar binnen
te laten vinden hadden hun taak ook serieus genomen.

De wielen achter vervangen door de twee skone, da’s dan weer een van
de vele voordelen van dubbel lucht. Zodra het weer nog wat beter wordt
kunnen den andere ouden ook aangepakt worden, daarna nog een wissel en
dan staat ie weer op 6 strakke sloffen.
De huidige 3 bar bleken veels te weinig, dus daar moeten nog wat meer moleculen in.

Helaas had het vloeistof houdende ontkoppel systeem vorig jaar geen stand
kunnen houden tegen de weersinvloeden en de geest gegeven.
Via internet kon ik nog een paartje krijgen van het primaire en secundaire type.
Met wat gepruts en gekronkel gestuntel begon er toch wat beweging te komen in de vasthoudendheid.
Helaas bleek dat er bij de master toch wat aanpassingen waren gemaakt in een
eerder stadium, dus een snelle reparatie blijft bij deze uit.
Dat de volgende week maar weer even verder oplossen.
In ieder geval zit het spul er nu weer onder en de vloeistof ontlucht en wel weer zoals
het hoort.

Dan even de accu aansluiten en de motor maar weer eens aanknikkeren.
Een zich op elkaar volgende sch’r’ik maakte zich van mij meester. De eerste omdat
de motor eigenlijk meteen aansloeg en ik dat totaal niet verwachtte en de tweede een gevoel
van triomf, dat ik misschien toch wel wat goeds aangeschaft heb.
Ik ben ‘nog’ geen diesel fan, maar dit geknikker had toch wel een mooi muzikaal
deuntje.

Voor de zekerheid toch maar ietsie spiritus en 2takt olie toegevoegd aan het
bijzondere goedje in de tank.
Vervolgens nog even het versleten stuurhuis vervangen door een beter exemplaar.
De rede van slijtage kon niet lang een geheim blijven, aangezien het kapotte
deel geheel geen olie meer bevatte. Het tweede APK puntje kan ik ook al van mijn
lijst strepen. Dat gaat voorlopig lekker.
Volgende week weer een poging wagen om wat reparatie werkzaamheden te
verrichten.
Een APKtje zou heel fijn zijn dit jaar.

Afbeelding

Aangezien dat naast het prutsen aan oud spul filmen ook een hobby van mij is, ga ik de
'restauratie' op de gevoelige digitale plaatjes zetten en het www op knallen.

Na jaren sleutelen aan fietsen, brommers, motoren, auto's en caravans is het nu ook tijd voor
een camperbus.
Voor diegene veel kijk plezier en ik hoor graag jullie tips en trucs ....
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Dipli Trochos



Bericht door Saviemeke »

Leuke bus, maar wat is hij slecht.....wil je er weer wat moois van maken dan zul je verschrikkelijk veel werk moeten verzetten, ik blijf dit topic volgen, veel succes ermee !
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Saviemeke schreef:wat is hij slecht.....
Ja bedankt ... :crazy:
Maar hij is al weer iets beter dan vorige maand.
De volgende twee velgen staan al in de grondlak.

Gr... :wave:
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Dipli Trochos



Bericht door MoParMart »

ecleo, ik ben een grote liefhebber van "patina" ..... blok-bak-aandrijflijn 101% en de rest conserveren en zo laten, superdik en je bent de enige...echte auto's glimmen in de regen en niet op andere momenten :wink:
heel project, succes ermee

hier een voorbeeld van patina

Afbeelding
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Re: Dipli Trochos



Bericht door Saviemeke »

Ecleo schreef:
Saviemeke schreef:wat is hij slecht.....
Ja bedankt ... :crazy:
Maar hij is al weer iets beter dan vorige maand.
De volgende twee velgen staan al in de grondlak.

Gr... :wave:
Zo is dat, de moed erin houden !

Over slecht gesproken. ....ik heb ervaring....:-?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Zelf houd ik ook het meest van origineel patina.
Bij uitlaten, remblokken ed moet je dan vaak toch een compromis sluiten... :eh:
In één van mijn auto's ligt zelfs nog het originele reservewiel, 34 jaar oud,
patina kan ook te ver gaan ... ::S
Maar waar stopt immers een restauratie en waar begint een nieuwbouw.
De ziel haal je dan wel uit een voiture.

Als reparatie materiaal gebruik ik 'toevallig' voor het staal ook plaat
uit 1977... :roll:
Mijn laatste (auto) project heeft heel wat geld en uren gekost, veel was er stuk en
doorgerot, de wagen was eigenlijk op maar ik heb er nog 5 jaar aan kunnen plakken.
Dat zal ik echter niet meer zo snel doen.
Maar bij dit project is er toevallig geen alternatief.

Ooit heb ik een motorfiets die in onderdelen in een aantal dozen lagen gekochten
opgeknapt. Daarbij heb ik veel onderdelen laten doen.
Ontzettend mooi geworden, maar kosten ... :crazy:

Het liefst wil ik het interieur qua gevoel ook uit die periode hebben.
Eiken lijkt me een mooie kleur daarvoor, maar misschien zijn er
betere opties qua hout.

Remerij is vrij gemaakt.
Mooi systeem heeft Ford toegepast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het 'potje' met het 'palletje' links boven op de ankerplaat heeft een mooi klik systeem.
Het palletje valt in een sleuf op de remvoering en zorgt ervoor dat de spelling
dus remvoering en trommel zo klein mogelijk is.

De volgende velgen staan al weer klaar voor de volgende verflaag.

Ik heb de velgen eerst goed schoon gemaakt met autoshampoo.
Daarna met een multitool de losse grove roest er af gehaald.
Met een staal borstel de rest.
Ik wilde liever geen gebruik maken van een slijptol omdat ik niet teveel materiaal
wilde verwijderen.
Daarna met shampoo en waterproof 1800 alles glad geschuurd.
Daarna met ammoniak ontvet, laten drogen en daarna nog eens met remmen reiniger.
Daarna een laag thinner-based grondverf.
Of dit zo goed gaat werken is de vraag, maar sinds Comma gestopt is met Roeststop moest
ik op zoek naar wat anders.
Nu alles weer een week laten drogen en dan aflakken met een landbouwlak.

Voor de lol nog een filmpje:

Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Nu eerst even bekijken wat de beste oplossing is om roest tegen te gaan.
Niet al het spul van weleer is meer te krijgen dus op zoek naar een alternatief.

Aangezien mijn bus straks dagelijks buiten zal staan, kan ik goed testen.
Voor het gemak ga ik even in mijn eigen bewoording uit van drie soorten roest;

- Vliegroest
- Pitroest
- Verroest

Over de laatste hoef ik het gelukkig niet meer te hebben, dat gaat er gewoon af.
Wat betreft de vliegroest heb ik goede ervaringen met Fertox, maar daar zullen meer merken ook goed
mee om kunnen gaan.

Nu komen wij bij pitroest.
Daar moet de roest uit de ‘Poriën’ verwijderd worden en dan komen we weer uit bij behandelen als vliegroest.
Dat lukt prima met stralen en dan ben je ook al weer bijna klaar.

Maar als dat niet kan, kunnen we nog gebruik maken van een paar andere oplossingen:

- een materiaal aan brengen wat de roest chemisch verwijdert
- wat de roest omzet
- of wat de roest inkapselt

Met de eerste heb ik totaal geen ervaring, misschien weet iemand anders meer?

Roestomzetters ben ik nooit een fan van geweest, met Brunox heb ik nog wel eens wat positieve ervaringen gehad,
maar echt vrolijk ben ik er nooit van geworden.
Op visuele niet van belang zijnde plaatsen maakte ik het oppervlak wat nat met petroleum
en smeerde er dan Tectyl overheen. Dat houdt zeker 5-7 jaar en men kan dmv van het weer nat maken met petroleum en afwerking met een nieuwe Tectyl laag weer onbezorgd jaren verder knorren

De laatste tijd heb ik ook vaak Ferpox op roest oppervlakken gesmeerd en wonder boven wonde, dat bleef toch vaak zitten.
Op plekken die niet in het zicht vielen ben ik over gestapt op Mike Sanders Fett, nuwel,
als dat spul er op zit oxideert staal niet meer.
Maar ja, je kunt moeilijk je hele wagen met dat spul insmeren.

Aangezien mijn busje nogal wat oppervlakte heeft waar wat vliegroest op zit, immers
als het een beetje waait vliegt het er zo vanaf, moet ik op zoek naar een goed en goedkoop
alternatief.
In balken en holtes is het niet moeilijk. Goed uitspoelen en dan in het MS Fett.
Maar nu het overige.
Bij de 'budgetwinkel' heb ik wat potten stoproest van Topcraft gekocht. Iemand ervaring mee?
Misschien een idee om dat te vermengen met wat Owatrol?
Ook al een advies gehad van iemand om Rostegal te gebruiken, iemand al ervaringen hier
mee?
Ferpox sluit het behandelde oppervlakte super af, dus geen vocht, geen roest meer.
Maar een potje van 1 liter is duur en het is thinner based, dus je kunt het ook niet overal zo over heen aanbrengen dan direct op het staal zelf.

Voor mijn velgen heb ik er voor gekozen om de boel eerst in de Ferpox te zetten en
dan vervolgens in de Biccs Agrideck.
Na ‘stof’ droging eerste laag bracht ik meteen een tweede laag Ferpox aan.
Paar dagen laten drogen en daarna met Biccs, tweede laag zoals eerst.
Na een half jaar stootte ik met de velg tegen een stuk staal en spatte er een stuk af.
De laag blijkt toch te hard geworden te zijn.
Bij de tweede set heb ik er voor gekozen om één laag Ferpox aan te brengen, week wachten en dan één laag Biccs.

Ik ben benieuwd hoe dit zich houdt.
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Dipli Trochos



Bericht door peerke35 »

Mooi project!!! :thumbup: Daar gaat komende tijd nog wel wat werk in zitten.
Wel jammer dat je buiten moet werken. Binnen staan is net wat relaxter en je bent wat minder van het weer afhankelijk (heb hier hetzelfde probleem)
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Ja, had ik maar een mooi loodsje achter het huis.
Dan ging het allemaal wat makkelijker en sneller.

Kon ik meteen:

Afbeelding

Afbeelding

Kon ik ook zo het dak even van een extra laagje polyester voorzien, kon dat mooi ook even drogen;

Afbeelding

Nog wat laswerkzaamheden aan het chassis en daarna konden de zij wanden weer gemonteerd worden;

Afbeelding

Het dak er op geplakt;

Afbeelding

Commando toren geplaatst;

Afbeelding

Kijken of alles waterdicht is en een APK check, moet ie zo door heen rollen lijkt me;

Afbeelding

Wat een mooie eerste zin, teveel eer .... 8-)

Afbeelding

Dan het belangrijkste supplement plaatsen, alnaar het het inbouwen van de woninginrichting kan geschieden;

Afbeelding

Nog even langs de camper ikea

Tja .......

Dan had ik deze wagens ook niet met het zweet op de kop in een rap tempo gedeeltelijk moeten slopen.
Gewoon op transport en in de loods ... :-B
Nu heb ik dan weer van die momentjes, had ik dan toch maar .... :think:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Gebruik makende van het mooie weer, mij bandjes op de
spring-ring-velgen gemonteerd.

Eerst de banden goed gereinigd en daarna laten drogen.
Daarna de band en binnenband in de talkpoeder gezet.
Vervolgens de rubberen binnen ring gemonteerd.

Daarna de velg in de siliconen en carrosserievet, zodat vocht
minder kans krijgt om het oxidatie proces op te starten.
Daarbij zorgen de smeermiddelen ook voor dat het ‘zetten’ bij
de montage beter gaat.

Spul in elkaar en de ring gemonteerd.
Beetje meer druk op de binnenband en de ring kan zich
zetten. Visuele controle van het juiste ‘aanliggen’.
Daarna oppompen tot 2-2,5 bar en een tijdje laten staan.

Mooi, de ring blijft zitten en de camera is nog heel.
Daarna kan straks de boel op 3,5 tot 4,5 bar.

Ook een filmpje gemaakt, maar de omzetting is niet geheel
gelukt. Mijn Laptopje kan het maar net aan ….

Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Met volle moed naar de APK, hoe kun je jezelf lekker voor de gek houden ... :roll:
Nu verklap ik eigenlijk al de strekking van het verhaal.

Afijn!
Juist gemonteerde wielen mee en oppa naar de camper.
Voorwieltjes gemonteerd en bij de achterwielen de ringen even verplaatst en de conische
weggehaald. Even omzetten van dubbel naar enkel heeft wat meer voeten in de aarde nodig.
Nog even de laatste 'puntjes' op de J. Bussie zo goed en kwaad even gewassen, maar veel is
gewoonweg ingebakken.

Aangekomen bij het APK station stond er nog een Opelbus met een waterpompschade, dat ging
nog even duren. Zo'n reparatie is ook al niet meer plug and drive.
Dan nog maar even de diesel tank volgooien en een extra ommetje rijden.
Na het ommetje nog een koppie koffie en eindelijk kon ie naar binnen, nou ja dat ging allemaal
maar net. Remmentest gedaan, maar dat ging niet geheel gelijk.
Ik had gelukkig al een flink notebook mee genomen, dus puntje één stond genoteerd.

Dan de bus de hefbrug op, passte ook maar net. Toen omhoog, dat passte dus net niet.
Afkeur !!!!
Tja, zoiets hadden ze nog niet gehad.
Geen probleem, aangezien ik wel wist dat ie toch nog niet goed gekeurd zou worden.
Ik heb niet voor niets mijn noteboekje mee en mijn ervaringen toentertijd bij een ABI autoservice
zouden amper ondertroffen kunnen worden. Maar daar kon ik toen de wagen laten staan en zouden
ze toen een lijstje voor me maken. Waarschijnlijk hadden ze daar toen een tekort aan papier.
In ieder geval vind ik het een pré als je bij de keuring gewoon aanwezig kan zijn.

Laten we er een gezellig uurtje van maken. Zo gezegd, zo gedaan en al snel kwam het gesprek
op gang. Het werd een beetje een kwestie van 'het ken net'.
In veel gevallen dacht ik dat het net wel kon, maar bleek het toch net niet te kunnen, daarbij wordt
mijn bus ook wel optisch gediscrimineerd en zit geen garage dan te wachten op een controle ... ;)
Vooral de onderzijde van de opbouw heeft veel balkjes die slecht zijn en daar moet veel
gelast worden.
Om het uurtje tekstueel wat in te korten, het werk wat ik in de wagen moest steken om er even een
'snel' APKtje op te drukken ging in verhouding teveel tijd kosten.

Daarbij kon ik niet veel langer gebruik maken van de stalling waar ik nog wel wat mocht werken
aan de auto. De nieuwe stalling die ik gevonden had was dik 15 km dichterbij, maar daar mag niet
gesleuteld worden.
Het beste is om maar meteen de boel direct goed aan te pakken, maar daarvoor een plekkie zoeken
valt niet mee of gaat flink boven het budget.
Dan is er nog maar één oplossing, de carport slopen, dan past ie net (wel) in de achtertuin.
Toen ik dit verhaal dus thuis moest gaan vertellen voelde ik mij net een inverse keeper, oftewel eentje
die juist de bal moest ontwijken.
Enfin, mijn vrouw was er niet zo blij mee, maar aangezien ik mijn bovennatuurlijke krachten maximaal
heb ingezet:

Afbeelding

mag ie er na de zomervakantie 3 maanden staan.

Vervolgens de camper naar de nieuwe stalling gereden. Dat is wel even wennen, ook al lijkt ie
als een auto te rijden, er zit toch nog een heel stuk achter en boven.
In ieder geval heeft de turbo weer even kunnen brullen en hebben alle deeltjes zich in de olie
kunnen wentelen. De nieuw gemonteerde stuurinrichting mede met de andere bandjes ging
eigenlijk prima. Als ik dat nog iets kan optimaliseren heb ik niet eens een bekrachtiging nodig.
Maar een echt relaxed ritje was het nog niet.
In ieder geval staat ie weer gestald en kan ik thuis plek gaan maken voor de komst van het
apparaat en dan kan zo rond september de carport verwijdert worden.

Nu nog een mooie nazomer .... :)

Afbeelding
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Dipli Trochos



Bericht door Ecleo »

Van een mede forummer afgelopen weekeinde wat spullen kunnen
overnemen, daarvoor nogmaals dank.

Het ging om een 4D56 2,5 Mitsubishi Diesel.
Zelf heb ik een 4D55 2,3 Turbo, maar veel is gelijk.

Om het blok te bewaren heb ik helaas te weinig plek.
Ik heb de spullen gedemonteerd die van mijn blok stuk
of slecht waren en heb nu meteen wat reserve onderdeeltjes
erbij.

Mocht iemand nog een short blok zoeken van een Mitsubishi,
hij is er nog een paar dagen (zonder oliepomp).

Afbeelding
Plaats reactie